اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار قم:

قم نماینده مدنیت اسلامی است/ سخن از افتتاح چندباره انتقال آب به قم بی‌تقوایی است

استاندار قم گفت: باید مدنیت و موجودیت اسلامی حاکم بر جهان را به دقت مورد بررسی قرار داد و قم نماینده این مدنیت است.

قم نماینده مدنیت اسلامی است/ سخن از افتتاح چندباره انتقال آب به قم بی‌تقوایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کرم‌رضا پیریایی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی که در تیمچه بازار قم برگزار شد اظهار کرد: نگاه به قم همیشه همراه با نوعی تقدس بوده است.

وی افزود: از هر منظری به قم بنگریم و وجود بارگاه نورانی کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران را در آن بگنجانیم در می‌یابیم که این تقدس را نباید نادیده انگاشت؛ وجود صدها بقعه متبرکه امامزادگان و حوزه علمیه هم تاثیری صد چندان بر این مسئله دارند.

استاندار قم با بیان اینکه در همایش الگوی معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی باید نشست‌ها و کمیسیون‌های تخصصی با جدیت به کار بپردازند گفت: نقد و بررسی وضعیت موجود و مطلوب قم از نظر معماری و شهرسازی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید مدنیت و موجودیت اسلامی حاکم بر جهان را به دقت مورد بررسی قرار داد و قم نماینده این مدنیت است.

وی ادامه داد: به عقیده ما قم جهان‌شهر اسلامی است و باید نقش آرمانشهری خود را هم ایفا کند؛ این امر در افق چشم‌انداز توسعه استان در نظر گرفته شده و آمایش سرزمینی هم بر همین اساس طرح‌ریزی شده است.

پیریایی خواستار تعیین دقیق وضعیت موجود قم توسط کارشناسان این همایش شد و خاطرنشان کرد: گاهی دیده شده که وضعیت تاریخ گذشته بهتر از وضع موجود شناخته شده است در حالی که باید شرایط کنونی را بیش از سایر وضعیت‌ها مورد توجه قرار داد تا بتوان برای آینده برنامه‌ریزی بهتری داشت.

استاندار قم با تاکید بر تبدیل شدن قم در افق 1404 به شهر نمونه اسلامی گفت: طی بازدیدی که روز گذشته همراه با رئیس جمهور از بخش‌های مختلف قم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که قم از نظر عمرانی با گذشته تفاوت‌های چشمگیری دارد و ساخت و سازها رونق گرفته‌اند اما سوال اینجاست که هویت اسلامی تا چه میزان در این امر گسترش یافته است.

وی اضافه کرد: برخی بخش‌های قم ساخته شده‌اند و نمی‌توان مانور زیادی روی آنها داد اما در طرح حرم – جمکران که هنوز به بهره‌برداری نرسیده فرصت برای اجرای الگوهای معماری اسلامی – ایرانی باقی است و باید با استفاده از نظرات مراجع تقلید، کارشناسان خبره و صاحب‌نظران حوزه معماری و شهرسازی اسلامی، هویت دینی ملت ایران را در این پروژه بازآفرینی کرد.

پیریایی با تاکید بر ساختن شهرها با تکیه بر هویت اسلامی – ایرانی عنوان داشت: در این میان همه نهادها از جمله شهرداری، شورای شهر و سایر دستگاه‌ها وظایفی دارند و باید نقش خود را به درستی ایفا کنند.

استاندار قم مدنیت اسلامی در شهرسازی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: با برگزاری چند همایش نمی‌توان این هدف را محقق ساخت بلکه باید دبیرخانه‌های پژوهشی در حوزه معماری و دفاتر مسئولان استانی و ملی چشم‌انداز هویت دینی در شهرسازی را مد نظر قرار دهند و با تخصص به جلو حرکت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح پروژه کامل طرح آب‌رسانی از سرشاخه‌های دز به قم گفت: بیش از 50 کیلومتر تونل برای انتقال آب در این طرح حفر شده و نمونه آن را در هیچ نقطه‌ای از کشور نمی‌توان یافت.

پیریایی ادامه داد: برخی می‌گویند این پروژه برای بار دوم و سوم افتتاح شده در حالی که این حرف صحیح نبوده و بعضی افراد با بی‌تقوایی آن را بیان می‌کنند؛ وقتی قرار است جشنی برای مردم قم به همین مناسبت برگزار شود و زمانی که موسس حوزه علمیه، آیات عظام بروجردی و مرعشی نجفی و همین طور امام راحل و رهبر معظم انقلاب منتظر رسیدن آب شیرین به قم بوده‌اند این سخنان جایی ندارد.

استاندار قم با بیان اینکه سال‌ها تلاش، پشتوانه رسیدن آب شیرین به قم بوده است گفت: سال گذشته برای اینکه قم آب داشته باشد به وسیله پمپاژ تا حجم مشخصی از آب وارد شبکه قم شد و این بار به صورت کامل این طرح به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/78004/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول