اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور شهردار و استاندار قم

معماران پیشکسوت قم تجلیل شدند

همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی در قم برگزار شد و طی آن معماران پیشکسوت قمی تجلیل شدند.

معماران پیشکسوت قم تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی امروز با حضور استاندار، شهردار و جمعی از مسئولان استان قم توسط شهرداری قم و با همکاری جهاد دانشگاهی واحد استان قم در تیمچه بزرگ و سنتی بازار قم برگزار شد.

در این همایش ابتدا محسن بهشتی، معاون فنی و عمرانی شهردار قم به سخنرانی پرداخت و گفت: سابقه دیرینه مدنیت، وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حوزه‌های علمیه، آثار باستانی و خانه‌های تاریخی و گرایش مردم به تشیع را می‌توان از ویژگی‌های بارز قم دانست.

وی با بیان اینکه 454 مقاله به دبیرخانه همایش الگوی معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی ارسال شده است افزود: از میان مقالات دریافتی 54 مقاله در مرحله نخست برگزیده شدند که در قالب کتابی به علاقه‌مندان ارائه خواهد شد ضمن اینکه 93 چکیده مقاله هم به صورت کتاب چاپ می‌شوند.

در ادامه محمد ابراهیم فقیه‌زاده، رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم سخنرانی کرد و گفت: تدوین الگوهای معماری و شهرسازی اسلامی هدف از برگزاری این همایش است و پیش‌نشستی هم در سال 89 در دانشگاه قم و با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی برگزار شد.

دبیر اجرایی همایش معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی با بیان اینکه مرکز تخصصی معماری اسلامی جهاد دانشگاهی با همکاری شهرداری قم فعال شده است گفت: برای تعامل بیشتر میان حوزه علمیه و دبیرخانه دائمی معماری و شهرسازی اسلامی تلاش‌های فراوانی صورت گرفته و موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده است.

محمد دلبری شهردار قم سخنران دیگر این مراسم بود؛ وی با بیان اینکه در زمینه معماری منابع غنی اسلامی و شیعی وجود دارند گفت: در میان آیات قرآن و احادیث و روایات اسلامی هم می‌توان مواردی را یافت که متناسب با نیازهای بشر مباحث معماری صحیح و اصولی را بیان کرده باشند.

شهردار قم با تاکید بر آموزش صحیح در پروسه فرهنگ‌سازی عنوان داشت: اساتید دانشگاه‌ها باید شاخصه‌های اسلامی و ایرانی را متناسب با نیازهای روز جامعه به دانشجویان بیاموزند و نگاه کارشناسانه در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کرم‌رضا پیریایی، استاندار قم سخنران دیگر این مراسم بود. پیریایی با بیان اینکه در همایش الگوی معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی باید نشست‌ها و کمیسیون‌های تخصصی با جدیت به کار بپردازند گفت: نقد و بررسی وضعیت موجود و مطلوب قم از نظر معماری و شهرسازی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید مدنیت و موجودیت اسلامی حاکم بر جهان را به دقت مورد بررسی قرار داد و قم نماینده این مدنیت است.

وی ادامه داد: برخی بخش‌های قم ساخته شده‌اند و نمی‌توان مانور زیادی روی آنها داد اما در طرح حرم – جمکران که هنوز به بهره‌برداری نرسیده فرصت برای اجرای الگوهای معماری اسلامی – ایرانی باقی است و باید با استفاده از نظرات مراجع تقلید، کارشناسان خبره و صاحب‌نظران حوزه معماری و شهرسازی اسلامی، هویت دینی ملت ایران را در این پروژه بازآفرینی کرد.

در پایان این همایش با اهدای لوح و جوایزی از برخی پیشکسوتان حوزه معماری سنتی قم تجلیل شد.

انتهای پیام/78004/غ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول