اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر کشور:

بعضی از ساختمان‌ها فقط روی کاغذ مقاوم هستند

معاون وزیر کشور با انتقاد از عدم نظارت بر ساخت و سازها گفت: بسیاری از ساختمان‌ها روی کاغذ تا 8 ریشتر مقاوم هستند، اما با زلزله 5 ریشتری فرو می‌ریزد.

بعضی از ساختمان‌ها فقط روی کاغذ مقاوم هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حسن قدمی صبح امروز در چهارمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: زلزله از دیرباز با بشر بوده و بخشی از زندگی ما است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان از بروز و ظهور حوادث طبیعی جلوگیری کرد، ابراز داشت: در ماه‌های اخیر زلزله‌های متعدد در ایران به وقوع پیوسته و شرایط غیرقابل پیش‌بینی به وجود آورده است.

معاون وزیر کشور افزود: در تهران مطالعه در مورد تغییر و دگرگونی حاصل از این زلزله‌ها در حال انجام است.

قدمی عنوان کرد: در حوادث طبیعی که در دنیا روی می‌دهد، دنیا و علم امروز برای پیشگیری تلاش می‌کند در حالی که طی 30 سال گذشته در ایران تمام توان خود را برای مقابله با حوادث گذاشتیم که لطمات زیادی وارد شده است.

وی ابراز داشت: زلزله بم که قبل از حوادث اخیر سوژه محافل علمی و دانشگاهی بود، سرآغاز کار جدیدی در مدیریت بحران شد و زلزله بم سبب شد که سازمان مدیریت بحران با حضور رهبری در آن زلزله و تاکید ایشان در زمینه ارائه راهکار و ساز و کار مقابله با حوادث طبیعی در کشور شکل گرفت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: مرداد ماه سال گذشته زلزله آذربایجان شرقی روی داد که با توجه به گستردگی و وسعت این زلزله، یکی از برکات زلزله آذربایجان این است که ساعت وقوع زلزله زمان مناسبی بود و بسیاری از افراد خارج از منزل بودند و اگر این زلزله در شب روی می‌داد با توجه به ساختار بافت فرسوده روستایی تلفات آن بیشتر از زلزله بم می‌شد.

قدمی بیان داشت: این زلزله‌ها هشداری برای ما بود که فکر اساسی برای پیشگیری از حوادث در زمینه زلزله انجام دهیم و مهم‌ترین مسئله، مقاوم‌سازی است.

وی اذعان داشت: زلزله رودبار و منجیل منجر به آیین‌نامه 2800 شد که فقط روی کاغذ بود و آن را اجرا نکردیم و یکی از معضلات اصلی ما عدم نظارت و دقت در ساخت و سازها است، به طوری که بسیاری از ساختمان‌ها روی کاغذ تا هشت ریشتر مقاوم است، اما با زلزله پنج ریشتری فرو می‌ریزد.

این مسئول گفت: در حالی که مساجد چند صد ساله مانند مسجد جامع کرمان پس از گذشت سال‌ها همچنان پابرجا هستند، اما مسجد جامع شهر سراوان که هشت سال قبل ساخته شده بود، سقف این مسجد در زلزله اخیر فرو ریخت و مشاهده کردیم که یک سر تیرآهن آن جوشکاری نشده بود.

قدمی با اشاره به اینکه بیمارستان اساسی‌ترین نیاز در زمان بحران است، افزود: بیمارستان ورزقان که فقط دو سال از ساخت آن می‌گذشت، در زلزله سال گذشته نخستین مکانی بود که خراب شد و بیمارستان هریس هنوز بهره‌برداری نشده بود که در زلزله فرو ریخت.

وی خاطر نشان کرد: سیاست ما در سازمان مدیریت بحران این است که از مقابله با بحران به سمت پیشگیری از بحران حرکت کنیم که این امر با نظارت کامل بر ساخت و سازها، پیشگیری از تجاوز به رودخانه و ساخت و ساز غیرمجاز در مسیل رودخانه‌ها و ... امکانپذیر است.

معاون وزیر کشور با اشاره به زلزله سراوان با شدت 7.5 ریشتر بیان داشت: علت اینکه کوه در این منطقه به ‌شدت ریزش کرده، اما خانه‌ها سرپا است، باید مورد بررسی قرار گیرد.

قدمی ابراز داشت: در زلزله بوشهر بعد از زلزله 20 فروردین با 6.2 ریشتر، 363 پس‌لرزه داشتیم که طی دو هفته این تعداد پس لرزه روی داد و این امر بی‌نظیر است که 14 پس‌لرزه بین پنج و شش ریشتر بود.

وی با تاکید به اینکه از نظر علم، دانش و پژوهش در حوزه زلزله در ایران هیچ کمبودی نداریم، افزود: متخصصان راهکارهای اجرایی و عملیاتی را به ما ارائه دهند.

این مسئول علت سیل بوشهر که بزرگترین سیل در سال گذشته بود را ساخت و سازهای صورت گرفته در کف رودخانه ذکر کرد و اذعان داشت: این ساخت و سازها با دریافت مجوز انجام شده بود.

انتهای پیام/80019/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول