اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

فرار از مناظره تلویزیونی

جنبش مسلمانان مبارز با انتشار اطلاعیه ای دعوت صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای شرکت در یک بحث آزد رادیو و تلویزیونی در زمینه مسائل ایدئولوژیک به بهانه عدم وقت کافی در این جلسات را رد کرد !

فرار از مناظره تلویزیونی

رخدادهای27 فروردین 1359

چکیده

  • صادق قطب زاده وزیر امور خارجه شرایط کشورمان در رابطه با حل مسئله ایران و عراق را چنین اعلام کرد : نابودی رژیم اسرائیلی صدام در عراق ، پیوستن عراق به کشورهای ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی و آزادی تمام زندانیان سیاسی عراق و مردم این کشور و در راس آنها آزادی آیت الله صدر .
  • بمبی در دفتر هواپیمایی ملی ایران در بیروت منفجر و به این دفتر به شدت آسیب رساند .
  • قاسملو رهبر حزب دمکرات کردستان که از بدو پیروزی انقلاب برای خودمختاری کردستان می کوشد طی مصاحبه ای اظهار داشت : سیاست حزب ما سیاست دفاع از استقلال کشور است .
  • وزیر تجارت انگلیس که از دوبی دیدن می کند گفته است که برقراری تحریم اقتصادی علیه ایران از جانب دولت انگلیس غیر ممکن است زیرا هیچ دستگاه مقننه ای برای اجرای آن وجود ندارد .
  • وزیر خارجه کره جنوبی از متحدان آمریکا گفت : کشورش نمی تواند از تحریم آمریکا علیه ایران جانبداری کند.
  • دادگاه انقلاب اسلامی خوزستان مرکز اهواز محاکمه 4 تن از عوامل انفجار لوله های نفت خوزستان و نیز طرح ترور یکی از مسئولین سپاه پاسداران خرمشهر را آغاز کرد .
  • جنبش مسلمانان مبارز با انتشار اطلاعیه ای دعوت صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای شرکت در یک بحث آزد رادیو و تلویزیونی در زمینه مسائل ایدئولوژیک را رد کرد .
واکنش تند ایران در مقابل ادعاهای صدام

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه و عضو شورای انقلاب صبح امروز در گفت و گویی شرایط کشورمان در رابطه با حل مسئله ایران و عراق را اعلام کرد . شرایطی که قطب زاده برای حل مسئله ایران و عراق اعلام کرده عبارت است از : نابودی رژیم اسرائیلی صدام در عراق ، پیوستن عراق به کشورهای ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی و آزادی تمام زندانیان سیاسی عراق و مردم این کشور در راس آنها آزادی آیت الله صدر . قطب زاده ادامه داد : تا حصول به این شرایط ایران از پای نخواهد نشست .

دولت عراق پیش از این اعلام کرده بود که به سه شرط حاضر به مصالحه با ایران شده بود ؛ تخلیه جزایر ایرانی خلیج فارس که عراق آنها را عربی می داند ، بازگرداندن دنباله اروند رود به قبل از قرارداد 1975 و به رسمیت شناختن نام عربستان برای خوزستان ایران ! (1)

سخن قاسملو مبنی بر این که حزب دمکرات به دنبال استقلال کشور است چنان مضحک می نماید که به نظر خود قاسملو نیز آن را باور نمی کند . ادعای تلاش برای استقلال کشور و مبارزه با امپریالیسم آمریکا چگونه می تواند با برنامه های حزب دمکرات برای جدایی کردستان از ایران و نیز کمک های حزب به رهبری وی و دیگر گروه های شورشی در کردستان به رژیم بعث صدام باور پذیر باشد ؟

انفجار بمب در دفتر هواپیمایی ایران در بیروت

بمبی در دفتر هواپیمایی ملی ایران در بیروت منفجر و به این دفتر به شدت آسیب رساند . در عملی انتقامجویانه در برابر خساراتی که به دو موسسه عراقی وارد شده است این بمب در برابر هواپیمایی ملی ایران کار گذاشته شده بود ، هر چند این انفجار تلفات جانی به بار نیاورد ولی خسارات مالی زیادی در پی داشت . روز دوشنبه مرکز تجاری عراق در بیروت و دفتر هواپیمایی عراق بر اثر انفجار بمب درهم ریخت و از سوی دیگر در درگیری میان مجاهدان شیعه با مزدوران عراقی مقیم بیروت یک نفر از بعثی ها کشته و سه نفر دیگر نیز مجروح شده بودند . (2)

قاسملو : سیاست ما حفظ استقلال کشور است 

قاسملو رهبر حزب دمکرات کردستان که از بدو پیروزی انقلاب برای خودمختاری کردستان می کوشد طی مصاحبه ای اظهار داشت : سیاست حزب ما سیاست دفاع از استقلال کشور است . وی در باره مبارزه با آمریکا نیز اظهار داشت : مبارزه را نمی توان با شعارهای متعدد ادامه داد ، باید علیه نفوذ سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و فرهنگی امپریالیسم مبارزه کرد و این نفوذ را اصلا ریشه کن ساخت .  (3)

جبهه بندی ها علیه ایران در اروپا شکل می گیرد

سه گروه سیاسی پارلمان اروپا به بازار مشترک اروپا توصیه کردند که تا روزی که گروگان های آمریکایی آزاد نشده اند روابط خود با ایران را قطع کند ، این تقاضا طی قطعنامه ای آزمایشی عنوان شده که قرار است مورد بحث قرار گیرد ، این قطعنامه را گروه های دمکرات ، لیبرال و حزب خلق اروپایی پیشنهاد کرده اند و این سه گروه نماینده 211 عضو از 410 عضو پارلمان اروپایی هستند .

برقراری تحریم علیه ایران غیر ممکن است

این در حالی است که وزیر تجارت انگلیس که از دوبی دیدن می کند گفته است که برقراری تحریم اقتصادی علیه ایران از جانب دولت انگلیس غیر ممکن است زیرا هیچ دستگاه مقننه ای برای اجرای آن وجود ندارد . وزیر خارجه کره جنوبی از متحدان آمریکا نیز گفته است کشورش نمی تواند از تحریم آمریکا علیه ایران جانبداری کند و روزنامه های کره جنوبی هم به دولت هشدار داده اند که مبادا با این اقدام ایران را خصم خود کرده و به تجارتش که به این کشور بستگی دارد لطمه وارد سازد. (4)

دلیل مخالفت جنبش مسلمانان مبارز و حبیب الله پیمان با بحث های ایدئولوژیک در این برهه چه می تواند باشد جز این که در بحث های بنیادین اشکالات اساسی گروه ها و جریان ها و انحرافات اساسی روشن می شود و جنبش مسلمانان مبارز می خواهد بحث را به سوی فروع کشانده و از مهلکه جان سالم به در ببرد ؟!

محاکمه عوامل انفجار لوله های نفت خوزستان

دادگاه انقلاب اسلامی خوزستان مرکز اهواز محاکمه 4 تن از عوامل انفجار لوله های نفت خوزستان و نیز طرح ترور یکی از مسئولین سپاه پاسداران خرمشهر را آغاز کرد . (5)

جنبش مسلمانان مبارز : مناظره ایدئولوژیک نمی کنیم ! 

جنبش مسلمانان مبارز با انتشار اطلاعیه ای دعوت صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای شرکت در یک بحث آزد رادیو و تلویزیونی در زمینه مسائل ایدئولوژیک را رد کرد ، در این اطلاعیه تاکید شده است که در جلسات مناظره وقت کافی برای بحث ایدئولوژیک وجود ندارد ! (6)

عوامل بعثی دو پاسدار را به شهادت رساندند

مهاجمان مسلح به مقر سپاه پاسداران در جوانرود حمله کردند و در این حمله 2 پاسدار به شهادت رسیدند.مسئول روابط عمومی پاسداران منطقه در این زمینه گفت : گروهی از افراد مسلح وابسته به حزب بعث عراق از ارتفاعات بخش جوانرود دست به حمله مسلحانه زدند و سپاه پاسداران جوانرود را زیر آتش سنگین گرفتند که در این درگیری متاسفانه دو پاسدار به شهادت رسیدند . (7)

پی نوشت :

1- کیهان ، 27 فروردین 1359 ، صفحه 2

2- کیهان ، 27 فروردین 1359 ، صفحه 1

3- کیهان ، 27 فروردین 1359 ، صفحه 10 ، سخن قاسملو مبنی بر این که حزب دمکرات به دنبال استقلال کشور است چنان مضحک می نماید که به نظر خود قاسملو نیز آن را باور نمی کند . ادعای تلاش برای استقلال کشور و مبارزه با امپریالیسم آمریکا چگونه می تواند با برنامه های حزب دمکرات برای جدایی کردستان از ایران و نیز کمک های حزب به رهبری وی  و دیگر گروه های شورشی در کردستان به رژیم بعث صدام باور پذیر باشد ؟

4- کیهان ، 27 فروردین 1359 ، صفحه 2

5- کیهان ، 27 فروردین 1359 ، صفحه 2

6- کیهان ، 27 فروردین 1359 ، صفحه 2 ، دلیل مخالفت جنبش مسلمانان مبارز و حبیب الله پیمان با بحث های ایدئولوژیک در این برهه چه می تواند باشد جز این که در بحث های بنیادین اشکالات اساسی گروه ها و جریان ها و انحرافات اساسی روشن می شود و جنبش مسلمانان مبارز می خواهد بحث را به سوی فروع کشانده و از مهلکه جان سالم به در ببرد ؟! البته این بحث ها بعد ها و با اصرار شهیدبهشتی ادامه یافت و به سوی مباحث بنیادین کشیده شد که در آینده و در بررسی تاریخ انقلاب به آن اشاره خواهیم کرد .

7- کیهان ، 27 فروردین 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول