اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران:

باغداران برای مقابله با آفات از سموم شیمیایی‏ استفاده نکنند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر مبارزه با آفت شته در باغات مرکبات و سیاه ‌ریشه استان تأکید ‏کرد و گفت: باغداران از مبارزه شیمیایی با آفات به شدت خودداری کنند.

باغداران برای مقابله با آفات از سموم شیمیایی‏ استفاده نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محمد اخوان به ‏باغداران مرکبات و سیاه‌ریشه استان توصیه کرد با توجه به مشاهده شته‌ها روی جوانه‌های نورسته مرکبات و سیاه‌‏ریشه و شروع فعالیت و خسارت آفت در بعضی از باغات، نسبت به مبارزه با آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ‏شته‌ها حشرات کوچک به رنگ‌های مختلف سبز، سیاه و قهوه‌ای هستند، گفت: بیشتر این موجودات در پشت برگ‌ها و روی سرشاخه‌‏های جوان و گل‌های مرکبات با تراکم بالا آفت شته ظاهر شده و با تغذیه از برگ گیاه سبب پیچیدگی برگ و سرشاخه، ترشح ‏عسلک و دوده‌ای شدن برگ، سرشاخه‌ها و میوه‌‌ها، ضعف عمومی درخت، ریزش شکوفه‌ها و میوه‌های تازه می‌شوند.

وی افزود: در بعضی از گونه‌های آنها در انتقال برخی از بیماری‌های ویروسی نقش اساسی دارند که مبارزه با آنها برای ‏کاهش خسارت‌ها و جلوگیری از طغیان احتمالی شته‌ها ضروری است.

اخوان تصریح کرد: باغات جوان زیر پنج ‏سال و باغاتی که مبارزه زمستانه در آنها صورت نگرفته ممکن است بیش از سایر باغات مورد حمله و خسارت شته‌ها ‏قرار گیرند.

اخوان با اشاره به اینکه بارندگی‌های ملایم و ابرناکی شرایط مناسب را برای اجرای تراکم شته‌ها به وجود می‌‏آورد، بازدید هفتگی باغات جهت پیش آگاهی در امر مبارزه را ضروری دانست.

وی افزود: در بسیاری از باغات تراکم پایین‌‏تری توسط حشرات مفید نظیر، کفشدوزک‌ها، زنبورها و مگس‌های پارازیت و بالتوری‌ها کنترل شده و نیاز به مبارزه ‏شیمیایی نیست اما در صورت مشاهده تراکم بالای شته‌ها در باغات، باغداران بایستی با هماهنگی کارشناسان حفظ ‏نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، مبارزه شیمیایی را آغاز کنند.

وی یادآور شد: مبارزه شیمیایی با یکی از شته‌کش‌های اختصاصی نظیر کونفیدور(ایمید اکلوپراید) به ‏نسبت 5/0 لیتر یک هزار لیتر آب، پی پی متروزین(چس) به نسبت 75/0 - 5/0 کیلوگرم در یک هزار لیتر آب، پریمور(‏پریپمکارب) به نسبت 5/0 کیلوگرم در یک هزار لیتر آب انجام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه به منظور حفظ و حمایت از پارازیت‌ها و شکارچیان ‏طبیعی شته‌ها از مصرف حشره‌کش‌ها و شته‌کش‌های توصیه نشده است، تاکید کرد: باید از مبارزه شیمیایی خودداری شود.

وی افزود: نظر ‏به فعالیت حشرات گرده‌افشان سعی شود سمپاشی ساعات اولیه صبح یا هنگام عصر انجام تا کمترین صدمات به ‏حشرات گرده‌افشان وارد شود.

وی در پایان برای پیشگیری از مسمومیت‌های احتمالی رعایت نکات ایمنی نظیر، ‏عدم خوردن آشامیدن و سیگار کشیدن هنگام سمپاشی، پوشیدن لباس مخصوص سمپاشی و استفاده از ماسک، کلاه و ‏دستکش و شستن اعضا آلوده بدن پس از اتمام کار با آب و صابون را الزامی دانست و گفت: در صورت لزوم باغداران به مدیریت جهاد‏کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز ترویج و خدمات کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه کنند.‏

انتهای پیام/2296/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول