اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان خبر داد

آغاز مبارزه با سن مادر در اراضی زنجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان گفت: عملیات مبارزه با سن مادر در شهرستان زنجان آغاز شده است.

آغاز مبارزه با سن مادر در اراضی زنجان

احمد موسوی امروز در گفت‏و‏گو با خبرنگار فارس در زنجان، به آغاز عملیات سمپاشی سن مادر اشاره کرد و افزود: عملیات سمپاشی سن مادر در زنجانرود و مناطق اند‏آباد و نیک‏پی از توابع شهرستان زنجان آغاز شده و ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان از سمپاشی 60 هکتار از اراضی بخش زنجانرود خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر 60 هکتار از اراضی بخش زنجانرود علیه این آفت سمپاشی شده است.

وی با اشاره به شرایط جوی برای مقابله با سن مادر در اراضی زنجانرود، خاطرنشان کرد: شرایط جوی آرام شرط ادامه و استمرار مبارزه با این آفت است.

موسوی در پاسخ به ارتباط شرایط جوی و مبارزه با این آفت، اظهار داشت: در زمانی که شرایط جوی همراه با بارندگی و وزش شدید باد باشد سن‏ها حالت تدافعی گرفته و پنهان می‏شوند.

* تراکم سن مادر  مزارع شهرستان به دو تا سه عدد در متر مربع رسیده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان به تراکم سن مادر در مزارع اشاره کرد و افزود: طبق بررسی‏های انجام شده تراکم سن مادر در این مزارع دو تا سه عدد در متر مربع بوده است.

وی زمان مبارزه با آفت را منوط به شرایط نرم مبارزه عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به تراکم سن در مزارع بر حسب متر مربع و طبق دستور‏العمل کنترل این آفت به نرم مبارزه رسیده است.

* فعالیت 15 نفر کارشناس ناظر گندم در مزارع

موسوی از فعالیت 15 نفر کارشناس ناظر گندم خبر داد و گفت: همچنین چهار نفر کارشناس شبکه مراقبت در این مناطق مشغول پایش مزارع هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان به شرکت‏های خدمات سمپاشی اشاره کرد و یادآور شد: خدمات سمپاشی توسط شرکت‏های خدمات توسعه مستقر در مزارع انجام می‏شود.

وی نقش کشاورزان در کنترل و مبارزه با آفت را مهم عنوان کرد و افزود: کشاورزان باید با همکاری و تعامل با نهادهای دولتی نسبت به کنترل با سن اقدام کنند.

موسوی آغاز مبارزه در بخش زنجانرود را به دلیل مساعد بودن شرایط جوی دانست و ادامه داد: در صورت مهیا بودن شرایط جوی مبارزه در همه بخش‏های شهرستان زنجان آغاز می‏شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان کیفیت مبارزه با آفت سن را حائز اهمیت خواند و تاکید کرد: برای عدم بروز مشکلات احتمالی و کاهش آفت در سال‏های آینده باید کیفیت کنترل سن بالا باشد.

وی با بیان اینکه اگر سن در سال‌جاری خوب کنترل نشود باعث افزایش سن در تراکم بالا می‏شود، اظهار داشت: برای کاهش مشکلات در سال‏های آینده باید مبارزه مناسبی با سن صورت گیرد.

موسوی عدم همکاری کشاورزان را موجب خسارت و ناموفق بودن طرح مبارزه با آفت دانست و تاکید کرد: همه کشاورزان باید نسبت به مبارزه با آفت احساس مسئولیت کنند.

انتهای پیام/73002/صا30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول