اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول جهاد کشاورزی رفسنجان:

80 درصد باغ‌های پسته رفسنجان خسارت دیدند

مسئول جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: 80 درصد باغ‌های کشاورزی و پسته شهرستان رفسنجان دچار خسارت سرمازدگی و دیگر عوامل طبیعی شده‌اند.

80 درصد باغ‌های پسته رفسنجان خسارت دیدند

رضا بمانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رفسنجان با اشاره به خسارت عوامل طبیعی که از سال 76 باغ‌های شهرستان را تهدید می‌کند، اظهار داشت: سرمازدگی، گرمازدگی، توفان، آفتاب‌سوختگی، خشکسالی و ... از عواملی بودند که این محصول را تحت تاثیر خود قرار داده و هر ساله خسارت‌های زیادی به کشاورزان می‌رساند.

وی تصریح کرد: سال 84 نیز علاوه بر خرابی پسته آن سال محصول سال بعد را نیز با توفان خراب کرد.

مسئول جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان افزود: بیش از 40 بلایای طبیعی در دنیا شناخته شده و کشور ما از 31 مورد این بلایا خسارت دیده است و همچنین شهرستان ما با شرایط اقلیمی حادثه‌خیز است.

بمانی بیان کرد: خسارت‌هایی که هر ساله به کشاورزان تحمیل می‌شود به نوعی این قشر را آسیب‌دیده کرده و همواره به بازار و یا به بانک‌ها بدهکار هستند و لذا توصیه می‌شود که کشاورزان سطح زیرکشت را پایین بیاورند و هزینه‌های خود را صرف سطوح کمتری کنند تا تولید بیشتری داشته باشند.

مسئول جهاد کشاورزی رفسنجان به 30 درصد مازاد بر منابع آبی سطح زیر کشت اشاره و خاطر نشان کرد: عمده مشکل کشاورزان کم‌آبی است.

بمانی بیان داشت: 25 هزار هکتار باغ‌های کشاورزی را پسته کله‌قوچی شامل می‌شود که عمده خسارات شامل این رقم پسته شده و به طور میانگین 80 درصد باغ‌های کشاورزی خسارت دیده‌اند.

وی از بارش 102 میلی‌متری باران در سال جاری یاد کرد و ابراز داشت: این بارندگی گر چه سبب خوشحالی دامداران، کشاورزان و مردم شد، اما خساراتی برای برخی ارقام دیرگُل نظیر پسته اکبری وارد کرد، زیرا این پسته در دوره گرده‌افشانی قرار گرفته بود و روند گرده‌افشانی آن مختل و لذا خاصیت باروری دانه آن کم شد.

بمانی افزود: خسارت توفان و باد نیز به پسته‌ها وارد شد به ویژه رقم احمد آقایی را بیشتر تهدید کرد.

این مقام مسئول ابراز داشت: سایر محصولات کشاورزی اعم از بادام، زردآلو و درختان سردسیری نیز در مناطقی چون سرچشمه، راویز، خنامان و داوران شهرستان رفسنجان در اسفند ماه دچار سرمازدگی شدند و میانگین این خسارت 50 درصد بوده است.

بمانی تصریح کرد: سیل هم به مناطق کوهستانی خسارت وارد کرده به طوری که 25 رشته قنات تخریب شده و قنات‌ها و چاه‌ها آسیب دیدند.

وی بیان داشت: هنوز عاملی چون گرمازدگی را به ویژه در مناطقی که کم آب هستند و خاک ضعیفی دارند در پیش داریم که این خسارت در زمانی که دمای هوا بالای 37 درجه باشد، محصول را تهدید می‌کند.

بمانی اذعان کرد: در سال جاری نسبت به سال گذشته از نظر رقم ریالی خسارت زیادی شامل کشاورزان به ویژه در رقم پسته کله‌قوچی وارد شد.

وی گفت: بیش از 88 هزار هکتار سطح زیرکشت پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد و از مجموع بخش کشاورزی 95.6 مختص پسته و بقیه به ترتیب بادام و گردو و میوه‌های دانه‌دار و هسته‌دار و مقداری نیز به بخش زراعی اختصاص دارد.

بمانی بیان کرد: از نظر منابع آبی یک هزار و 172 موتور پمپ در شهرستان رفسنجان وجود دارد که آب‌دهی هر کدام 14.6 لیتر بر ثانیه است و از 214 قنات حدود هشت لیتر بر ثانیه آب‌دهی داریم و تعداد 120 دهنه چشمه در شهرستان موجود است.

وی به صادرات پسته اشاره و خاطر نشان کرد: این محصول صادراتی است که 85 درصد تولیدی کشور به خارج صادر می‌شود و نیاز کشور بیشتر از 15 درصد نیست و لذا به دلیل ماهیت صادراتی بودن آن باید زمینه صادرات آن فراهم شود تا این امر صورت گیرد.

بمانی افزود: سال گذشته حدود 20 میلیارد تومان تسهیلات از محل تسهیلات ستاد توسعه بخش کشاورزی دریافت و 8 میلیارد آن به لوله‌گذاری اختصاص داده شد که حدود 400 کیلومتر بود و عمده اعتبارات سال گذشته به انتقال آب و لوله‌گذاری اختصاص یافت.

وی خاطر نشان کرد: 6 هزار هکتار سطح زیرکشت توسط آبیاری قطره‌ای آب یاری می‌شود.

انتهای پیام/80016/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول