اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

برگزاری جشن مدیریت پسماند‌ها/پایان دفع غیربهداشتی پسماند در کلانشهر‌های کشور

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در چند سال اخیر، اقدامات خوبی در زمینه مدیریت پسماند انجام شده است و از سال جاری دیگر دفن غیربهداشتی پسماند در کلان‌شهر‌ها نخواهیم داشت.

برگزاری جشن مدیریت پسماند‌ها/پایان دفع غیربهداشتی پسماند در کلانشهر‌های کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدجواد محمدی‌زاده در حاشیه افتتاح پروژه‌های پتروشیمی در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر اظهار کرد: شعار روز زمین پاک در سال جاری «آب پاک، خاک پاک، انسان سالم» است که در 2 اردیبهشت برابر با 22 آوریل این روز را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: براساس مطالعات سازمان محیط زیست، برنامه جامع توانمندی مدیریت پسماند‌ها برای 31 استان برنامه‌ریزی شده است و در روز زمین پاک امسال، مدیریت 100 درصد پسماند‌ها در کلانشهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز، تبریز، قزوین و استان گلستان را جشن می‌گیریم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: با وجود تصویب قانون مدیریت پسماند‌ها در سال 83 و با وجود تلاش‌های بسیار، اجرای قانون این مصوبه به دلیل برخی موانع از جمله کمبود بودجه، عدم همکاری و نبود شاخص‌های تعریف شده در ارتباط با پسماندهای خانگی، صنعتی، بیمارستانی و پسماندهای ویژه به مرحله اجرایی نرسید.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه مدیریت پسماند‌ها انجام شد و امسال اوج این فعالیت‌ها را شاهد بودیم، بیان داشت: 40 درصد حجم کل زباله کشور در 10 کلانشهر کشور تولید می‌شود که از سال جاری در این کلان‌شهر‌ها، دیگر دفن غیربهداشتی پسماند نخواهیم داشت.

محمدی‌زاده ادامه داد: با اجرای طرح مدیریت پسماند‌ها، بخشی از پسماند‌ها از طریق کمپوست در فرآیندی برای تولید انرژی استفاده خواهند شد و بخشی نیز در سلول‌های بهداشتی با روش صحیح دفن خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری تمامی مراکز استان‌ها به طرح مدیریت پسماند‌ها وصل می‌شوند و دیگر استانی که دفن غیربهداشتی زباله در آن انجام شود، نخواهیم داشت، تصریح کرد: تا پایان برنامه پنجم، همه زباله‌ها و پسماندهای تولیدی در کشور به مرحله بازیافت و مدیریت‌شده می‌رسد که اقدام بسیار ارزشمندی است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه مدیریت پسماندهای ویژه و خطرناک، عنوان کرد: زباله‌هایی که از فرآیندهای صنعتی باقی می‌مانند در فرآیند‌های مدیریت ‌شده و در کوره‌هایی با حرارت یک‌هزار و 200 درجه سانتی‌گراد سوزانده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سالانه 25 هزار تن زباله صنعتی در کشور تولید می‌شود، افزود: پیش از این، زباله‌های خطرناک برای امحاء به خارج از کشور فرستاده می‌شدند، اما امروز توانایی مدیریت امحاء زباله‌های صنعتی و ویژه در کشور به دست آمده است.

محمدی‌زاده در پایان با بیان اینکه ظرفیت‌سازی برای امحاء پسماندهای صنعتی در استان‌های اصفهان، قزوین، آذربایجان شرقی و خوزستان انجام شده است، اضافه کرد: روزانه 400 تن زباله بیمارستانی تولید می‌شود که بیش از 80 درصد از این زباله‌ها در دستگاه‌های بی‌خطرساز که عمدتاً در بیمارستان‌ها نصب شده‌اند، گندزدایی شده و به زباله عادی تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام/72011/ذ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول