اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل اتحادیه بازرگانان چای کشور:

53 هزار تن چای سنواتی صادر می‌شود

مدیرعامل اتحادیه بازرگانان و صادرکنندگان چای کشور گفت: صادرات حدود 53 هزار تن چای سنواتی سال‌های 84 تا 88 تعاون روستایی گیلان یک فاجعه است.

53 هزار تن چای سنواتی صادر می‌شود

قاسم رضاییان امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به واگذاری امور اختیارات چای برابر ماده 37 و 38 قانون به استاندار گیلان، اظهار کرد: این واگذاری اقدام خوبی است.

وی با بیان اینکه سازمان چای نتوانست به خوبی مدیریت کند، افزود: سال‌ها با دولت این بحث را داشتیم که درآمد حاصل از واردات باید به نفع چای و چایکار باشد.

این مسئول ادامه داد: پس از سال‌ها موفق شدیم امتیاز تشکیل سازمان چای را برای گیلان بگیریم اما مدیریت آن انتظار ما را برآورده نکرد.

وی با تصریح بر اینکه از سازمان چای به نحو مطلوب برای چای استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: با توجه به واگذاری اختیارات به استاندار گیلان نسبت به بهبود وضعیت چای امیدوار شدیم.در ستاد راهبردی چای که هفت ساعت طول کشید تصمیم گرفته شد بهای برگ سبز چای را از محل تعرفه واردات افزایش دهند.

رضاییان افزایش بهای برگ سبز چای درجه یک را از 900 تومان در هر کیلو به یک‌هزار و 200 تومان و درجه دو نیز از 500 تومان به 650 تومان عنوان کرد.

مدیرعامل اتحادیه بازرگانان و صادرکنندگان چای با بیان اینکه افزایش نرخ برگ سبز چای موج امیدواری برای چایکاران ایجاد کرده است، تصریح کرد: در سازمان چای که بحث قرارداد با شرکت صدرا بود و سپس این قرارداد دروغ از آب درآمد، موجب سلب اعتماد کشاورزان چایکار شده است اما امیدواریم با توجه به واگذاری اختیارات به استاندار گیلان شاهد رونق بهتر چای باشیم.

وی با اشاره به اینکه نگرانی مهمی اکنون بر وضعیت چای حاکم است که دستگاه‌های نظارتی نیز پیگیر آن هستند، گفت: سازمان تعاون روستای گیلان در حال اقدام به فروش چای‌ سنواتی است.

رضاییان با بیان اینکه بیشترین ضربه بر پیکر چای از ناحیه تعاون روستا بوده است، افزود: سازمان تعاون روستا یک شرکت شبه دولتی است که می توان از تعرفه واردات صرفاً به نفع تعاونی استفاده کرد بدون اینکه نفعی برای چایکار داشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان تعاون روستا بدون اینکه مشورتی صورت دهد از سال 84 تا 88 مقدار حدود 53 هزار تن چای سنواتی و انبار شده غیراستاندارد این نهاد را بارها به مزایده گذاشت که جلوی آن گرفته شد.

این مسئول اضافه کرد: اخیراً تعدادی افراد از صاحبان انبارها اقدام به خرید چای سنواتی تعاون روستا کردند و حتی با حمل آن به برخی کارخانه‌های چای برای فرآوری قصد صادرات آن را دارند که نگرانی بیشتر از بابت مصرف این چای در داخل کشور است.

وی با اشاره به اینکه فرآوری چای سنواتی طبق مصوبه دولت ممنوع است، یادآور شد: طبق مصوبه دولت، چای بیش از سه سال تولید باید تبدیل به کمپوست شود و یا به مصارف صنعتی برسد و سازمان تعاون روستا به صورت غیرقانونی با همکاری بخش خصوصی در حال صادرات چای سنواتی است.

رضاییان اذعان کرد: موسسه استاندارد گیلان در این استان از ارائه گواهی استاندارد به سازمان تعاون روستا برای صادرات چای سنواتی امتناع کرد و آنها از یک استان جنوبی کشور به نام چای ایرانی گواهی استاندارد گرفتند.

وی صادرات چای سنواتی سال‌های 84 تا 88 تعاون روستایی را یک فاجعه خواند و خاطرنشان کرد: از مسئولان ارشد استان می‌خواهیم جلوی این فاجعه را بگیرند.

این مسئول متذکر شد: در صورتی که صادرات چای سنواتی ادامه یابد تولید چای سال 92 و 93 زیر سئوال می‌رود و جایزه‌ای که امروز استاندار برای افزایش نرخ چای در نظر گرفته، ممکن است تحقق پیدا نکند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود طبق مصوبه دولت جلوی صادرات سنواتی گرفته شود، یادآور شد: استاندار گیلان اجازه ندهد چای سنواتی از انبار تعاون روستایی خارج شود.

انتهای پیام/2300/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول