اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی:

سونامی در خلیج فارس اتفاق نمی‌افتد / عربستان در حال فاصله گرفتن از آفریقا

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی، زیست محیطی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در خلیج فارس به خاطر عمق کم پدیده‌ای به نام سونامی اتفاق نمی‌افتد، چون سونامی در جایی اتفاق می‌افتد که دو کیلومتر ارتفاع آب باشد.

سونامی در خلیج فارس اتفاق نمی‌افتد / عربستان در حال فاصله گرفتن از آفریقا

محمد جواد بلورچی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتی اظهار داشت: زمین لرزه 6.1 ریشتری برابر با 10 بمب هیروشیما انرژی تولید می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که در هنگام زلزله شنبه دو کوه‌مند و کوه بیرمی همزمان با هم شروع به ریختن کردند آیا گسل اصلی از زیر خورموج گذشته یا خیر گفت: این گسل از زیر خورموج رد شده، اما گسیختگیش در خورموج نبوده و آنجایی که گسل بریده در جایی از سنا تا باغان است.

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: پس از بریدن گسل در آن منطقه یقینا انرژی زیادی را اطراف خودش وارد می‌کند که مثلا شدتی که در خورموج مرکز شهرستان دشتی حس شد، موجب وحشت همه شد.

وی ادامه داد: زمین لرزه به صورت سه بعدی اکتشاف پیدا می‌کند، اما از صفحه گسل تبعیت می‌کند و ممکن است سرعت عبور امواج در راستای صفحه گسل سه برابر عمود بر صفحه گسل باشد.

بلورچی یادآور شد: کشورهای حاشیه خلیج فارس و بخش‌هایی از کشور ما بر روی پوسته سخت، محکم و غیرقابل شکستن قرار دارند، اما کشورهایی همچون آفریقا و سیبری زمین لرزه به ندرت در داخل این کشورها اتفاق افتاده و همه زمین لرزه‌ها پیرامون آنها اتفاق می‌افتد.

عربستان در حال فاصله گرفتن از آفریقاست

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی، زیست محیطی و مهندسی خاطرنشان کرد: عرض دریای سرخ در حال زیاد شدن بوده و عربستان هم در حال فاصله گرفتن از آفریقاست.

بلورچی گفت: ایران یک‌هزار متر با زمین‌های همجوار خود ارتفاع دارد و برای همین به آن فلات ایران می‌گوییم و در آینده مثل هیمالیا کوه‌های غول پیکری شکل می‌گیرد و این امر یک فشار را به دنبال خواهد داشت که موجب مرتفع شدن و چین خوردن این کوه‌ها می‌شود و این‌ها با زلزله انرژی خود را خالی می‌کنند.

وی تصریح کرد: وقوع زلزله در ایران به خاطر جوان بودن پوسته زمین آن است زیرا پوسته در حال شکل‌گیری، بزرگ شدن، ارتفاع گرفتن است و این کوه‌ها زمانی که کف دریای خلیج فارس بودند هم بلند شدند و هم چین خورده‌اند و این نشان دهنده هزاران زمین لرزه بزرگی است که کوه‌ها را به این روز درآورده است.

بلورچی با بیان اینکه زاگرس ماهیتا پر زمین لرزه است، خاطرنشان کرد: زمین لرزه در دشتی چیز عجیب و غریبی نیست و 80 درصد زمین لرزها در ایران در زاگرس اتفاق می‌افتد، اما خوبی که دارد، این است که این زمین لرزه‌ها ذخیره نمی‌شوند تا زلزله‌های خیلی بزرگ ایجاد کنند.

شش زمین لرزه تاریخی در استان بوشهر

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی، زیست محیطی و مهندسی یادآور شد: استان بوشهر دارای سابقه شش زمین لرزه تاریخی است که سیراف یکی از معروف‌ترین آنهاست.

وی در پاسخ به اینکه آیا در خلیج فارس سونامی رخ خواهد داد، گفت: در خلیج فارس به خاطر عمق کم پدیده‌ای به نام سونامی اتفاق نمی‌افتد چون سونامی در جایی اتفاق می‌افتد که دو کیلومتر ارتفاع آب باشد.

بلورچی افزود: سونامی که در ژاپن رخ داد یک ساعت و نیم بعد وارد تنگه هرمز شد و در بندرعباس حدود نیم متر ارتفاع به وجود آورد.

وی تاکید کرد: دو راهکار برای کاهش خسارت از زمین لرزه است، نخست فاصله گرفتن از منطقه و گسل‌ها و دوم مقاوم سازی است.

انتهای پیام/66001/ب30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول