اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قابل توجه مسئولان

دست‌های کوتاه‌مانده از نقالی صحنه‌ها را دریابید

با عدم حمایت مالی از هنرمندان و دست‌اندرکاران تئاتر همدان گویی به نوعی دست هنرمندان، در نقالی صحنه‌ها کوتاه مانده که امیدواریم مسئولان به یاری آنها بشتابند.

دست‌های کوتاه‌مانده از نقالی صحنه‌ها را دریابید

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تئاتر یکی از هنرهای هفتگانه است اما هنر نمایش سر چشمه آن از آیین‌هاست به گونه‌ای که می‌توان گفت نمایش موجب ماندگاری آئین‌ها در قالب نمایش می‌شود.

این هنر امروز با بی‌انگیزگی هنرمندان و دست‌اندرکاران آن مواجه شده است چرا که به نوعی با عدم حمایت مالی آنها از سوی متولیان امور مواجه شده است.

یک اصل مهم در حمایت از نمایشگران عرصه تئاتر این است که امروزه تئاتر جای خود را در بین مخاطبان خود باز کرده و اگر اهالی هنر به هر دلیلی نتوانند قشر مخاطب و هنردوست را راضی کنند به گونه‌ای این هنر مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

یک نکته قابل توجه دیگر نیز اینکه تئاتر به عنوان یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی می‌تواند دغدغه‌های بسیاری از مخاطبان را در صحنه‌های نمایش پرده‌برداری کند که این امر تنها با بسترسازی و رفع دغدغه‌های هنرمندان خاک‌خورده صحنه‌های نمایش میسر می‌شود.

نبود مرکز مشخصی برای حمایت از اهالی هنر تئاتر یکی دیگر از نکاتی است که به نوعی به این بی‌انگیزگی طعمی تلخ می‌بخشد.

بی‌شک اگر مرکزی حمایت مالی از گروه‌های نمایشی را برعهده می‌گرفت امروز این حرف و حدیث‌ها نبود و سال 91 سال بی‌پولی و سال 92 سال بی‌انگیزگی گروه‌ها نام نمی‌گرفت.

در همین راستا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با پر اهمیت دانستن حمایت از هنرمندان نظرات خود را بیان کرد و گفت: اینکه برخی مواقع صحبت از عدم انگیزه هنرمندان می‌شود، نوعی درد دل است اما با فراهم شدن بستر خود آنها از همه زودتر اقدام به کار و تلاش در عرصه هنر می‌کنند. 

خسرو بیات در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه انگیزه هنرمندان با توجه به عدم حمایت مالی کاهش یافته است، افزود: امسال به علت مشکلات مالی رقم کمتری به هنرمندان تخصیص یافته است، اما این امر انگیزه آنها که نمایش و رونق این هنر است را از دست نداده است.

وی گفت: اگر به ظاهر هنرمندان نمایش چنین صحبتی کرده‌اند، اینطور نیست که در چارچوب، گفتار و اعتقاد خود نیز بر عدم انگیزه کاری صحه گذارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اذعان داشت: اهالی تئاتر همواره با تولید و اجرای فاخر موجب تعالی و ارتقای این هنر متعالی شده‌اند و ما از آنها حمایت کرده و خواهیم کرد.

*هیچ یک از هنرمندان در سال 91 پولی دریافت نکرده‌اند

مسئول هنرهای نمایشی استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه امسال مقداری  انگیزه‌های گروه‌های نمایشی کم شده است، افزود: این بی‌انگیزگی به خاطر این است که هنرمندان نمی‌دانند باید از کجا حمایت مالی شوند زیرا اکنون جایی حمایت مالی را بر عهده نگرفته است.

کیانوش بهروزپور با بیان اینکه مرکز هنرهای نمایشی قول‌هایی داده اما عمل نکرده است، بیان داشت: از طرفی استان هم بودجه‌ای ندارد که بخواهد حمایت کند که همین ممکن است انگیزه‌ها را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه امیدواریم انگیزه‌ها با حمایت مسئولان امر محقق شود، یادآور شد: گروه‌های نمایش در سال گذشته هم با وجود اینکه از جایی پول دریافت نکردند اما حدود 80 کار نمایشی در استان اجرا شد که رقم چشمگیری بود.

مسئول هنرهای نمایشی استان همدان با تأکید بر اینکه امیدواریم امسال نیز تولید و اجرای نمایش رونق خود را داشته باشد، بیان داشت: سال‌های قبل از طرف ارشاد حمایت مستقیم می‌شدیم یعنی گروه‌ها که کار می‌کردند اداره ارشاد با انها قرارداد می‌بست یا مبلغی را به حساب انجمن نمایش واریز می‌کرد و انجمن با گروه‌ها قرارداد می‌بست.

وی ادامه داد: اکنون حدود دو سال است که طرح حمایت و شناسنامه‌دار شدن گروه‌ها از سوی مرکز هنرهای نمایشی کشور مطرح شده و با توجه به این وعده‌ها سایر حمایت‌ها نیز با عدم اختصاص ردیف اعتباری کاهش یافت.

بهروزپور خاطرنشان کرد: مرکز هنرهای نمایشی هم نیمه نخست سال گذشته گفت هیچ حمایتی از گروه‌ها نمی‌کند چون مهلت طرح استقرار گروه‌ها تمام شده و قرار شده طرح جدیدی اجرا شود.

وی با اشاره به وعده‌های نیمه دوم سال گذشته هنرهای نمایشی نیز اظهار کرد: نیمه دوم وعده‌هایی مبنی بر اینکه متون نمایشی بفرستید ما از بین متون متن‌هایی را برای اختصاص اعتبار انتخاب می‌کنیم، که ما نیز 18 متن نمایش را ارسال کردیم.

وی بیان داشت: این مرکز از حدود 18 متن ارسالی از کل استان تا پایان سال قرار شد تنها از سه متن حمایت کنند که آن نیز تاکنون انجام نشده است.

وی اضافه کرد: مسائل فوق باعث شد، در سال 91 هیچ یک از هنرمندان هیچ پولی دریافت نکنند.

* لزوم وجود ارگانی برای حمایت از تئاتر

کارگردانی نیز که کارهای بسیاری را تولید و اجرا کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، از عدم حمایت متولیان از گروه‌های نمایشی گله‌مند بود و افزود: سال گذشته در طرح استقرار گروه‌ها ثبت نام کردیم اما حمایتی نشده است.

محمدجواد کبودراهنگی بیان داشت: سال گذشته 21 گروه متن‌های خود را برای ارزیابی و حمایت به تهران ارسال کردند که تنها شش گروه برای حمایت تأیید شد که ما جزو آنها نشدیم.

وی با تأکید بر لزوم وجود ارگانی برای حمایت از تئاتر خاطرنشان کرد: بر این اساس ارگانی باید برای پرداخت هزینه‌ها در نظر گرفته شود، زیرا در طرح استقرار گروه‌ها تنها نیز جنبه حمایتی صورت می‌گیرد در حالی که نهادی برای زیر پوشش قرار گرفتن تئاتریان وجود ندارد.

این کارگردان با بلاتکلیف دانستن گروه‌های نمایشی اظهار کرد: در حال حاضر گروه‌ها مجبور هستند به امید گیشه باشند و مشکل سالن دارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ما نمایشی داریم که نمی‌دانیم چکار باید کنیم، زیرا نه قراردادی وجود دارد و نه تبلیغی می‌توانیم داشته باشیم که بخواهیم گیشه داشته باشیم.

کبودراهنگی اضافه کرد: در حال حاضر همه کار را باید خود انجام دهیم به طوری که گاهی هم باید هزینه سالن بدهیم که بدین ترتیب وضع بدی برای تئاتر همدان پیش آمده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته می‌خواستم کاری را به روی صحنه ببرم که با علت عدم حمایت مالی تعطیل کردم اما کار نمایش امسال را نیز نمی‌دانم چگونه اجرا کنم، زیرا هنوز تئاتر آنقدر جای خود را باز نکرده که بتوان روی گیشه آن حساب باز کرد.

هنر همواره جایگاه والایی در سطح جامعه دارد به طوری که اگر مردم هم به دلایل تراکم کاری و نبود وقت نتوانند به طور دائم از هنر بهره‌مند شوند اما هنردوستان به واقع برای آن وقت گذاشته و هزینه‌هایی را نیز پرداخت می‌کنند.

کم نیستند هنرمندان و هنردوستانی که از نبود حمایت مالی رنج می‌برند و به نوعی نمی‌توانند از هنر فاخر خود را به همگان عرضه کنند.

تئاتر که در خون بسیاری از هنرمندان ریشه کرده و با هنرنمایی خود موجب رشد و تعالی جامعه می‌شود امروز با عدم توجه مسئولان و متولیان مورد بی‌مهری قرار گرفته‌ که می‌طلبد به این جامعه هنری پر جمعیت نگاه ویژه‌ای شود.

===============

سیده فریده حسینی‌فرزام

===============

انتهای پیام/89003/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول