اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان:

آکادمی‌های فوتبال دیگری در راه است / تغییرات در هیئت‌ها با قدرت ادامه می‌یابد

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان با تأکید بر لزوم افزایش فعالیت‌های تنها آکادمی فوتبال استان، از انجام برنامه‌ریزی‌ها به منظور تاسیس چند آکادمی دیگر فوتبال خبر داد.

آکادمی‌های فوتبال دیگری در راه است / تغییرات در هیئت‌ها با قدرت ادامه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج ورزش به عنوان پدیده‌ای جذاب همواره مورد توجه مردم، رسانه‌ها و مسئولان بوده و اتفاقات پیرامون آن محل بحث و گفت‌وگو است.

ورزش استان کردستان نیز در سال 91 روزهای پرفراز و نشیبی را سپری کرد که از جمله فرازهای مهم آن می‌توان به درخشش تیم هندبال بانوان شهید شکوهی و کسب عنوان سوم رقابت‌های لیگ برتر اشاره کرد.

بازماندن تیم بسکتبال شهرداری سنندج از صعود به رقابت‌های لیگ برتر را هم می‌توان مهم‌ترین ناکامی ورزش کردستان در سال گذشته دانست.

لزوم برنامه‌ریزی و برداشتن گام‌های مؤثرتر برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت ورزش با نگاه به سالی که گذشت ما را بر آن داشت تا در گفت‌وگویی با مدیرکل ورزش و جوانان کردستان به بحث در خصوص موضوعات روز ورزش استان و برنامه‌های پیش‌رو در سال 92 بپردازیم.

مهران تیشه‌گران در این مصاحبه از تشکیل چند آکادمی دیگر فوتبال در استان و همچنین برخورداری این ورزش از سالن اختصاصی خبر داد. وی همچنین با یادآوری تغییرات صورت گرفته در رأس هیئت‌های ورزشی استان تاکید کرد در آینده نزدیک در برخی دیگر از هیئت‌های کم‌کار نیز تغییرات با قدرت ادامه خواهد یافت.

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان همچنین نقش سپاه بیت‌المقدس کردستان در توسعه ورزش را قابل تقدیر و ستودنی دانست.

گفت‌وگوی فارس با تیشه‌گران حاوی نکات و موضوعات دیگر هم بود که از نظرتان می‌گذرد.

فارس: اگر موافق باشید سوالات را از سفرهای شما به شهرستان‌های استان در ایام تعطیلات نوروزی شروع کنیم، برآیند و دستاوردهای این سفرها چه بود؟

تیشه‌گران: خوش‌بختانه در نخستین روز کاری سال (5 فروردین) توانستیم با توجه به آرامش خاصی که بعد از ایام تعطیلات در ادارات وجود دارد نهایت بهره را برده و با سرکشی به ادارات ورزش و جوانان تابعه در شهرستان‌ها و همچنین هیئت‌های ورزشی از نزدیک در جریان مشکلات و خواسته‌های آنها قرار گیریم.

در این سفرها و در چهار شهرستان مریوان، قروه، دهگلان و بیجار در حضور نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران از روستاها نیز بازدید به عمل آوردیم و تلاش داشتیم که قول‌هایی قابل تحقق به اهالی بدهیم.

به عنوان مثال در بحث تامین برخی تجهیزات و امکانات ورزشی هم اقدام عملی انجام داده و هم تصمیماتی برای آینده گرفتیم.

فارس: مثل اینکه سپاه پاسداران هم در این زمینه گام‌های مثبتی برداشته است.

بله. سپاه بیت‌المقدس کردستان در 80 روستای استان سالن تاسیس کرده‌ است، ضمن اینکه در جاهایی هم با مسطح کردن زمین، امکان فعالیت ورزشی را به وجود آورده‌ که باید از آنها و بویژه شخص سردار رجبی تشکر کنم.

البته من امیدوارم تمام دستگاه‌ها در این زمینه وارد میدان شوند، چون به تنهایی نمی‌توان تمام اقدامات لازم را انجام داد.

فارس: به نظر می‌رسد در سال 92 هم بحث حمایت‌های مالی و اسپانسرینگ همچنان معضل اصلی هیئت‌های ورزشی استان باشد، بالاخره برای رفع این مشکل چه برنامه‌ای دارید؟

ببینید، ما قبلا هم تاکید کرده‌ایم که در بحث درآمدهای هیئت‌های ورزشی، 9 بند در آئین‌نامه مالی وجود دارد که تنها در یک بند آن به کمک‌های مالی اداره‌کل ورزش و جوانان اشاره شده و 8 بند دیگر مربوط به منابع درآمدی دیگری است که خود هیئت‌ها باید پیگیر باشند.

در واقع رئیس هیئت باید با توانایی خود این ظرفیت‌ها را فعال کند. برخی هیئت‌ها با وجود در اختیار داشتن سالن، توان درآمدزایی ندارند و ما هم قطعا دست روی دست نخواهیم گذاشت و برای آنها برنامه داریم.

در سال 91، 12 رئیس هیئت تغییر یافتند و من همین‌جا به روسای هیئت‌ها هشدار می‌دهم اگر نتوانند با فدراسیون‌های مربوط به خود، بخش خصوصی و ادارات ارتباط مناسب و مطلوب در راستای جذب حمایت مالی برقرار کنند، خود ما قضیه را مدیریت خواهیم کرد.

در همین خصوص از 4 ماه قبل این اقدام را انجام داده و طی یکی دو ماه آینده نیز تغییرات ادامه خواهد یافت.

فارس: البته اداره‌کل هم باید حلقه واسطی بین هیئت‌های ورزشی و بخش خصوصی باشد...

قبول دارم. اما اصل قضیه به روسای هیئت‌ها باز می‌گردد. برای هیئت‌هایی که تنها در فکر تأمین منابع مالی از اداره‌کل هستند زنگ خطر را به صدا درآورده‌ایم.

قابل پذیرش نیست که فلان رئیس هیئت پشت در اتاق بنده بنشیند و منتظر دریافت کمک مالی برای هزینه در هیئت ورزشی باشد. البته با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که به لحاظ اعتبار و بودجه هم در تنگنا قرار داریم، امیدوارم با کمک‌هایی که از سوی استاندار خواهد شد برخی از مشکلات هیئت‌ها مرتفع شود.

فارس: در خصوص حمایت از ورزش پرطرفدار فوتبال چه برنامه مدونی برای اجرا در سال 92 دارید؟

این مسئله که طی 30 سال گذشته استان کردستان نتوانسته در ورزش فوتبال توفیقی کسب کند بسیار زجرآور است. اگر هم اندک موفقیت‌هایی حاصل شده به صورت جرقه‌ای و انفرادی بوده است، که نشان می‌دهد ظرفیت در فوتبال کردستان بالاست اما تفکری پشت قضیه نیست.

در جلسه با پیشکسوتان از آنها خواستم تا طرح و ایده برای اجرا بدهند، اما واقعیت‌ها را نباید کتمان کرد. زمانی که فوتبال در مرکز استان اوضاع به سامانی ندارد چندان نمی‌توان انتظاری از شهرستان‌های دیگر داشت.

اگر چه رئیس فدراسیون فوتبال قول مساعد داده تا علاوه بر سهمیه استان در لیگ دسته سوم فوتبال باشگاه‌های کشور، یک سهمیه دیگر هم در همین لیگ به ما تعلق گیرد اما بدون جذب حامیان قدرتمند نتیجه نخواهیم گرفت.

اعتقاد ما هم این است که نباید تنها به تیم‌داری صرف بسنده کرد، بلکه باید آکادمی‌ فوتبال فعالیت خود را گسترش دهد، ضمن اینکه برنامه‌هایی برای تشکیل چند آکادمی دیگر فوتبال هم در دستور کار قرار دارد.

فارس: از صحبت‌های شما اینگونه استنباط می‌کنم که مشکل اصلی در فوتبال را بحث‌های مدیریتی می‌دانید، درست است؟

کاملا، وگرنه گرفتن امتیاز یک تیم در لیگ دسته دوم و مطرح شدن به این صورت کاری قابل انجام است. مشکل ما در حوزه مربی، مدیر و در کل نیروی انسانی است.

البته اسپانسر و حامیان مالی قدرتمند که بتوانند بازیکنان بومی استان، حاضر در تیم‌های دیگر استان‌ها را جذب و نگه دارد وجود ندارد.

فارس: در خصوص مسائل عمرانی ورزش فوتبال چه برنامه‌ایی دارید؟

در بحث عمرانی ورزش باید دستگاه جداگانه‌ای فعال شود، چون الان پروژه‌های عمرانی و به سرانجام رساندن آنها به دلیل کمبود اعتبارات لازم به دغدغه بزرگی برای ما تبدیل شده است.

فعلا قصد داریم پروژه‌هایی که دارای پیشرفت فیزیکی 90 درصد و بالاتر هستند را تکمیل کنیم. ضمن اینکه امیدواریم سالن 6 هزار نفری را هم که جزو طرح‌های مهر ماندگار است تا انتهای سال به نتیجه برسانیم.

در شهرستان‌ها هم سالن‌های چندمنظوره وجود دارد اما مشکل اصلی زمین است.

فارس: امکان برخورداری هیئت فوتبال استان از سالن اختصاصی وجود دارد؟

طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار شده سالنی در اختیار این هیئت قرار دهیم. چون فکر می‌کنیم فوتسال استان قابلیت پیشرفت دارد. پیگیر این هستیم تا از طریق ماده 98 به هیئت فوتبال کمک کنیم تا برنامه‌ریزی مناسب برای فوتبال و فوتسال داشته باشند.

فارس: برنامه عملی شما‌ در خصوص ورزش همگانی هم با توجه به تشکیل شورای ورزش همگانی چیست؟

بارها گفته‌ام باور من این است که توجه به ورزش‌های همگانی از قهرمانی ارزشمندتر است. در یک ماه گذشته هم در دیداری که رهبر انقلاب میزبان اهالی ورزش بودند، تاکید ایشان بر جنبه همگانی ورزش بود.

برقراری ارتباط و تعامل با ادارات می‌تواند به عنوان ابتکاری در خصوص همگانی کردن ورزش باشد.

با توجه به نخستین جلسه شورای ورزش همگانی هم که برگزار شد امیدواریم برنامه‌ریزی مناسبی به کمک استانداری برای درگیر کردن رؤسای ادارات با مقوله ورزش همگانی داشته باشیم.

فارس: به عنوان سوال آخر با توجه به اینکه مسئولیت جوانان هم به وزارت ورزش و ادارات کل استان‌ها واگذار شده در سال 92 چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

در خصوص جوانان فکر می‌کنم چندان فعال نبوده‌ایم به دلیل اینکه 80 درصد کار ما در موضوع ورزش بوده است.

کارهای بسیاری در قسمت جوانان وجود دارد که لازم است اجرائی شود، امیدواریم در سال 92 با برگزاری چندین همایش و انجام برخی آموزش‌ها، در موضوعات مختلف این بخش را به صورت گسترده‌تری فعال کنیم.

-----------------------------

مصاحبه از: کیوان قاسمی

------------------------------

انتهای پیام/79012/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول