اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد

تنها 50 درصد لایحه بودجه 92 قابل تحقق است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رشد عملکرد بودجه 1392 نسبت به 1391 دارای 50 درصد اختلاف است و تنها 50 درصد بودجه امسال محقق‌شدنی است.

تنها 50 درصد لایحه بودجه 92 قابل تحقق است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه لایحه کلیات بودجه 92 در کمیسیون مربوطه با 22 رأی موافق در برابر 22 رای مخالف رای لازم را کسب نکرد، اظهار کرد: بنا شد که کلیات بودجه در دستور کار جلسه علنی روز سه شنبه مجلس قرار گیرد.

وی افزود: در صورتی که در روز سه‌شنبه کلیات بودجه در مجلس رای لازم را کسب کند این لایحه برای بررسی جزئیات بار دیگر به کمیسیون تلفیق می‌رود.

نماینده مردم شاهین شهر و برخوار تصریح کرد: اگر در این مرحله نیز بودجه در کمیسیون تلفیق رای لازم را کسب نکند، موضوع از دستور کار مجلس خارج است و لایحه بودجه به دولت برمی‌گردد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود که کلیات بودجه در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس رای لازم را کسب کند.

حاجی دلیگانی با اشاره به مخالفت‌ها و موافقت‌های نمایندگان بر سر کلیات بودجه امسال تاکید کرد: مهم‌ترین ایرادهایی که مخالفین بر بودجه 1392 ‌گرفتند این بود که در خوش‌بینانه‌ترین حالت 30 هزار میلیارد تومان و در بدبینانه‌‌ترین حالت 50 هزار میلیارد تومان از این بودجه تحقق پیدا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: دولت بودجه 1392 را در حدود 15 هزار میلیارد تومان برای حامل‌های انرژی پیش بینی کرده که مخالفان باز معتقد بودند که این مبلغ تحقق پیدا نمی‌کند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: از دیگر مخالفت‌های آن‌ها این بود که مرحله دوم یارانه‌ها با وضعیت بودجه امسال نمی‌تواند اجرایی شود و برخی از مخالفان نیز به این مسئله اعتراض داشتند که در بودجه امسال برای طرح پزشک خانواده اعتبار کافی اختصاص داده نشده است.

وی با بیان اینکه از لحاظ اسمی بودجه امسال 22 هزار میلیارد تومان بیشتر از بودجه 1391 است، افزود: از این 22 هزار میلیارد تومان 15 هزار میلیارد تومان به هدفمند کردن یارانه‌ اختصاص یافته که بعید است تحقق پیدا کند.

حاجی دلیگانی ادامه داد: مخالفت دیگری که بر بودجه امسال گرفته شد این است که رشد عملکرد بودجه 1392 نسبت به 1391 دارای 50 درصد اختلاف است و تنها 50 درصد بودجه امسال محقق‌شدنی است.

وی با اشاره به مخالفت‌های اعضای کمیسیون تلفیق اظهار کرد: رشد تورم تا 40 درصد، رشد نقدینگی تا 25 درصد، محقق نشدن در آمدهای مالیاتی و توجه کمتر به بخش فرهنگی از دیگر دلایل مخالفت نمایندگان با کلیات بودجه امسال بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سپس به جنبه‌های مثبت بودجه‌ امسال اشاره کرد و تاکید کرد: از جنبه‌های مثبت بودجه میزان کم شدن صادرات نفت و وابسته نبودن به در آمدهای نفتی است.

وی تصریح کرد: از محسنات بودجه امسال این است که بودجه‌ای برای هدفمندسازی یارانه‌ها مشخص نشده و به در آمدهای غیر نفتی در بودجه امسال توجه بیشتری شده است.

حاجی دلیگانی اضافه کرد:  همچنین در بودجه 92 به مالیات بر ارزش افزوده توجه بیشتری شده و میزان صادرات نفت در نظر گرفته شده محقق شدنی است.

وی با بیان اینکه مبلغ 137 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بودجه را محقق شدنی می‌دانیم، ادامه داد: در بودجه امسال جذب در آمدهای غیرنفتی در بخش صنعت و معدن را نیز محقق‌شدنی می‌دانیم.

نماینده مردم شاهین شهر و برخوار اظهار کرد: به طور کلی می‌توان گفت که روح بودجه امسال انضباطی بوده است که در آن توجه بیشتری به نظارت بر بانک مرکزی و نهادهای زیر مجموعه شده است.

انتهای پیام/2301/ع0/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول