اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت:

احداث آزمایشگاه نانو فناوری واحد رشت اعتبار می‌خواهد

عضو هیئت علمی گروه آموزشی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: احداث آزمایشگاه تحقیقاتی نانو فناوری واحد رشت نیازمند تامین بودجه استانی است.

احداث آزمایشگاه نانو فناوری واحد رشت اعتبار می‌خواهد

مسعود مختاری امروز در جریان بازدید از برگزاری نخستین کارگاه آموزشی نانو فناوری در سالن اجتماعات واحد رشت با عنوان «روش‌های سنتز نانو ساختارها» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت، اظهار کرد: نانو به معنای بسیار ریز بوده و هدف اصلی تمام فناوری‌های مربوط به آن فراهم کردن شرایط و امکانات رفاهی و آسایشی هرچه بیشتر برای بشر است.

وی با بیان اینکه تمام اختراعات بشر نیز تاکنون در راستای فراهم کردن هرچه بیشتر آسایش بشر بوده است، افزود: نانو فناوری نیز یکی از همین فناوری‌ها و در واقع جدیدترین و پیشرفته‌ترین آنهاست که با این فناوری می‌توان علاوه بر اختراع ابزارآلات جدید برای کاربردهای متفاوت و فراوان، نواقص و کمبودهای تمام فناوری‌های دیگر را برطرف کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در فناوری نانو در واقع مواد سازنده یک وسیله یا یک ابزار را از نو می‌سازیم و با خرد کردن و آسیاب کردن یک وسیله و ماده اولیه آن با ابعاد نانو متری را برای مواد اولیه فراهم می‌کنیم و یا اتم‌های سازنده آن ماده را با روش‌های بسیار پیچیده کنار هم می‌گذاریم تا به ابعاد نانو برسیم.

وی با اشاره به اینکه به عمل تولید مواد اولیه «سنتز» می‌گویند، ادامه داد: این مواد اولیه که به نانو ساختارها معروف هستند اشکال و مدل‌های مختلفی مانند میله، گوی، سیم، مخروط، الیاف با صفحه‌هایی که به اصطلاح به آنها گرافن می‌گویند، دارند.

به گفته مختاری، با تولید این نانو ساختارها به همان صورتی که در گذشته ابزارآلات و لباس تولید می‌شد، عمل شده و تجهیزات جدید تولید می‌‌شود با این تفاوت که مواد اولیه مورد مصرف متفاوت است.

وی با بیان اینکه از فناوری نانو به عنوان اصلاح کننده نیز استفاده می‌شود، اذعان کرد: فناوری نانو یک پل ارتباطی به دنیای جدید است که دنیایی از ایده‌ها و افکار جدید را به ذهن انسان می‌رساند که توسط آنها می‌توان رفاه زندگی بشر را بیشتر تامین کرد.

عضو هیئت علمی گروه آموزشی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، احداث یک آزمایشگاه تحقیقاتی نانو فناوری در این دانشگاه را نیازمند تامین بودجه استانی دانست.

وی گفت: برای تحقیق و پژوهش احداث یک آزمایشگاه تحقیقاتی نانو فناوری و تهیه و تجهیز دستگاه‌های میکروسکوپی برای شناسایی و آنالیز ترکیبات نانو مورد نیاز است.

مختاری با اشاره به برگزاری نخستین کارگاه نانو فناوری در واحد رشت برای دانشجویان رشته‌های شیمی، فیزیک، بیولوژی و مهندسی در تمام مقطع، افزود: هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی دانشجویان با مفاهیم اساسی، ساخت و کاربرد نانو فناوری است.

وی میزان تاثیرگذاری برگزاری چنین کارگاه‌هایی را مستلزم مرور زمان خواند و گفت: شرکت دانشجویان در این کارگاه نشان دهنده میزان علاقه‌مندی آنها و مشارکت در مباحث مربوطه است.

این استاد دانشگاه پژوهشگران و صنعت‌گران حوزه نانو فناوری را نیازمند حمایت همه‌جانبه مسئولان دانست و خاطرنشان کرد: خرید محصولات نانویی داخلی بزرگ‌ترین حمایت مردم از پژوهشگران و فعالان این عرصه است.

وی برخی از ابداعات فناوری نانو را برشمرد و یادآور شد: کفشی که برق تولید می‌کند، لباسی که در هنگام راه رفتن گوشی همراه را شارژ می‌کند، و ... از جمله ابداعات به دست آمده از این فناوری است.

مختاری با بیان اینکه دانشمندان بر این عقیده هستند که با فناوری نانو می‌توان تا حد زیادی زمان را نیز متوقف کرد، یادآور شد: البته به این معنا نیست که می‌توان زمان را متوقف کرد بلکه می‌توان سرعت وسایل نقلیه را به سرعت نور رساند یا حتی یک شی را در جایی از جهان تجزیه کرد.

وی افزود: از این طریق می‌توان اطلاعات جرمی و انرژی ماده‌ای را به اطلاعات الکترونیکی تبدیل کرد و در جایی دیگر از جهان آن را تولید کرد مثلاً کاری شبیه فاکس کردن که البته این بار به جای نوشتن، با یک وسیله یا یک ماده خوراکی انجام می‌شود.

انتهای پیام/84002/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول