اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نظرسنجی فارس در خصوص حجاب

80 درصد قزوینی‌ها خواستار سیاست‌های شفاف در خصوص حجاب هستند

بر اساس نتایج یک پرسشنامه 80 درصد شهروندان قزوینی معتقدند که سیاست‌ها و رویکردها در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب باید شفاف‌تر باشد تا به خنثی‌سازی تلاش‌ها منجر نشود.

80 درصد قزوینی‌ها خواستار سیاست‌های شفاف در خصوص حجاب هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سلامت جسمی و روحی هر‌یک از انسان‌ها مهمترین سرمایه افراد محسوب می‌شود و هر‌یک از ما حاضریم برای حفظ آن از بسیاری از اموری که برایمان لذت‌‌‌بخش است نیز بگذریم.

از واکسن‌های پیشگیری استفاده می‌کنیم و چنانچه به بیماری مبتلا شدیم از هیچ کوششی برای بازگرداندن سلامتی‌مان دریغ نمی‌کنیم.

هزینه‌های گزاف را به جان می‌خریم برای سلامت جان؛ فرد فرد ما پیکره جامعه را تشکیل می‌دهد و سلامت جامعه در گرو سلامت ماست.

بدحجابی و مدگرایی (مد غربی) از جمله مسائلی است که سلامت اخلاقی فرد و جامعه را تهدید می‌کند و پوشش نامناسب آثار جبران ناپذیری را در فرهنگ، اخلاق، اعتقاد و امنیت جامعه دارد.

حال این پرسش مطرح می‌شود: جامعه ما تا چه حد از سلامتی اخلاقی و روانی برخوردار است؟ آیا واکسن‌های پیشگیری را به آن تزریق کرده و جامعه در سلامت کامل است یا بیمار است و باید به فکر علاج آن بود؟

در جامعه امروز، برخی دختران و پسران ما با هجوم ضد فرهنگ‌ها به کشور از طریق ماهواره، شبکه‌های اجتماعی غربی و ... به تقلید کورکورانه از فرهنگی می‌پردازند که هیچ سنخیتی با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه ما ندارد و چه بسا نوعی ضد فرهنگ نیز محسوب می‌شود.

چه کسی فکر می‌کرد لب‌های کلفت سیاه پوستان یا رنگ سیاه پوستشان برای جوانان ایرانی به مد تبدیل شود؟ یا گوشواره خانم‌ها از گوششان به سوراخ بینی‌شان منتقل شود؟

البته مد می‌تواند هم خوب باشد و هم بد؛ در تعریف مد خوب می‌توان به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد، ایشان می‌فرمایند: بنده با مد خیلی موافقم، جزو آدم‌هایی هستم که به مد گرایش دارم، اما مدی که از داخل جوشیده باشد، چون مد یعنی ابتکار و نوآوری، نه چیزی که از بیرون بیاید. مد آرایش، لباس و حرف زدن ما همه‌اش دارد از بیرون می‌آید.

بی‌تردید بدحجابی و گرایش به مدهای غربی از مشکلات و ناهنجاری‌های فرهنگی کشور در دوران حاضر است که باید مطالعه و بررسی آن را در ردیف مشکلات دیگری مانند تورم، بیکاری، اعتیاد و غیره قرار داد و برای برطرف کردن آن چاره‌اندیشی کرد.

یکی از نظریه پردازان غربی به صراحت می‌گوید: برای به شکست کشاندن انقلاب و حکومت اسلامی در ایران باید از کوتاه کردن مانتوها شروع کنیم.

حجاب از ارزش‌های مهم در اسلام است و نظامی که نام «جمهوری اسلامی» را بر خود دارد، ملزم به پاسداری از حریم ارزش‌های اسلامی، از جمله حجاب است و در همین راستا موضوع حجاب در نظام جمهوری اسلامی همواره یکی از مهم‌ترین موضوعات فرهنگی و اجتماعی بوده است و با وجود آنکه بارها سوژه رسانه‌ها و مطبوعات شده و بحث‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته ولی باید بپذیریم که دولتمردان و سیاست‌گذاران فرهنگی ما بدون در نظر گرفتن ملاحظات روان‌شناختی، آموزشی و تربیتی به این موضوع نگریسته‌اند، در نتیجه نتوانسته‌اند از عهده طرح و تبیین مناسب موضوع برآیند.

در یک تحقیق پرسش‌نامه‌ای که توسط خبرگزاری فارس استان قزوین صورت گرفته است، 73 درصد مردم استان قزوین معتقدند وضع کنونی حجاب نوعی ناهنجاری اجتماعی است شاید رسانه‌های بیگانه این ناهنجاری را از روی غرض‌ورزی و اعلام مخالفت با نظام جمهوری اسلامی اعلام می‌کنند اما امروزه اینگونه نیست و بیشتر به صورت غیرمحسوس در بین جوانان است.

جا انداختن حجاب به روش تنبیهی و دستوری در خانواده‌ها غلط‌ترین روش است، ابتدا فلسفه حجاب در بین مردم باید جا بیفتد و جوانان با تمام وجود درکش کنند.

متأسفانه سیاست آزمون و خطا درخصوص حجاب و فرهنگ در جامعه نتیجه‌اش این بوده که بسیاری از بی‌حجابی‌ها را در غالب حجاب می‌بینیم به این معنی که نوعی پوشش در اوج خودنمایی را شاهد هستیم و این شایسته مملکت اسلامی نیست.

در این نظرسنجی مردم استان قزوین مهم‌ترین عامل بدحجابی را به ترتیب شامل موارد زیر دانسته‌اند:

1- مشخص نبودن سیاست مشخص در مقابله با بدحجابی و اقدامات افراطی و تفریطی به تبع شرایط روز جامعه مانند ماه‌ رمضان و محرم.

2-تبلیغات منفی دشمنان و تهاجم گسترده فرهنگی.

3-کم‌کاری رسانه‌ها و مراکز فرهنگی.

4- کم‌کاری خانواده.

بر اساس نتایج این پرسشنامه 80 درصد شهروندان قزوینی معتقدند که سیاست‌ها و رویکردها در زمینه گسترش فرهنگ حجاب و عفاف باید شفاف‌تر باشد تا به خنثی‌سازی تلاش‌ها منجر نشود.

به طور مثال نمی‌توان با ارتباط دختر و پسر در خیابان‌ها و پارک‌ها برخورد کرد تا زمانی که سریالی پخش می‌شود که دختر و پسر در آن روابط آزاد دارند.

تا زمانی که در فیلم‌های سینمایی و یا جشنواره‌های داخلی و خارجی بازیگران با پوشش‌ها و آرایش‌های زننده ظاهر می‌شوند، برخورد با بدحجابان در جامعه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

این تضادها که به خاطر نبود سیاست‌ و نظام فرهنگی منسجم است آسیب زیادی به فرهنگ ایرانی و اسلامی ما می‌زند و 90 درصد همشهریان معتقدند نوع نگاه به حجاب باید تغییر کند، باید با برپایی کرسی‌های آزاداندیشی بحث‌های متفاوت در زمینه حجاب در دانشگاه‌ها، مدارس و رسانه‌ها ایجاد شود.

در این کرسی‌ها مخالفان حجاب هم حرف خود را ارائه کرده و از معایب حجاب از نگاه خودشان می‌گویند تا موافقان هم از محاسن آن صحبت کنند، تا متوجه شویم که این حجاب تعریف شده در اسلام، ما را محدود نکرده است.

در اسلام محور اصلاحات فرهنگ‌سازی و درونی کردن ارزش‌هاست و این بهترین راهکاری است که دولت آینده می‌تواند برای بهبود وضعیت کنونی حجاب به کار گیرد و طبق نتایج پرسشنامه 88 درصد مردم فرهنگ‌سازی جذاب، عمیق و گسترده را مهم‌ترین مؤلفه برای تحقق حجاب تلقی می‌کنند و 12 درصد هم روش دستوری و وجود قانون جامع را ضروری‌تر از فرهنگ‌سازی می‌دانند.

===============

گزارش از سمانه طاهری

===============

انتهای پیام/2667/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول