اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2/ آیت‌الله مصباح یزدی:

هویت‌بخشی به بانوان از برکات انقلاب اسلامی است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: انقلاب اسلامی سبب شد تا بانوان هویت خود را درک کنند و نقش خود را بشناسند و به وظایف خود عمل کنند.

هویت‌بخشی به بانوان از برکات انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی امروز در دیدار جمعی از مبلغان، استادان، دانشجویان و رابطان جبهه پایداری با مردم اظهار کرد: اسلام در زمینه تأثیرگذاری بانوان در جامعه اسلامی و تصمیم‌گیری‌های مستقل آنها در حوزه مسائل سیاسی، دینی و فرهنگی برنامه‌ریزی خاصی دارد.

وی با اشاره به آیاتی از سوره تحریم مبنی بر تأثیرگذاری بانوان در جامعه اسلامی گفت: خداوند در این سوره از همسر فرعون و حضرت مریم(س) به عنوان الگویی برای مؤمنان یاد می‌کند.

وی عنوان داشت: پیامبر اکرم(ص) در آغاز شکل‌گیری انقلاب اسلامی جایگاه خاصی برای بانوان در نظر گرفت و در سور‌ه‌ای از قرآن خداوند می‌فرماید گروهی از مردم به سوی شما می‌آیند و به دین و مکتب شما گرایش دارند ولی شما باید آنها را امتحان کنید تا نفوذی و جاسوس نباشند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی یادآور شد: اسلام زن را مانند بخشی از پیکر جامعه می‌داند ولی احکام اجتماعی، خانوادگی و مقررات جای خود را دارد.

وی تصریح کرد: زن می‌تواند در زمینه دینی، معنوی و سیاسی به طور مستقل تصمیم‌گیری کند و این امر مشروط به اذن دیگری نیست و استقلال در این زمینه وجود دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان داشت: در طول تاریخ در هیچ زمانی چنین شرایطی فراهم نشده که بانوان مسلمان بتوانند به طور مستقل به انجام وظایف اجتماعی بپردازند.

وی با اشاره به برکات نهضت امام خمینی گفت: انقلاب اسلامی سبب شد تا بانوان هویت خود را درک کنند و نقش خود را بشناسند و به وظایف خود عمل کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: انجام وظیفه زنان در اجتماع دوشادوش مردان از دیگر مصادیق هویت مستقل و احساس شخصیت بانوان است.

وی به تفاوت مسئولیت کلی و عمومی اجتماع بانوان و مردان اشاره کرد و افزود: در جهاد ابتدایی که فرمان امام معصوم است در ابتدا باید مردها شرکت کنند و بر زنان شرکت در این جهاد واجب نیست ولی در جهاد دفاعی هر اندازه حضور زنان لازم باشد، واجب است شرکت کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: تا حدود فراوانی رشد و پیشرفت اسلام مرهون جهاد اقتصادی حضرت خدیجه(س) بود که سخاوتمندانه در اختیار مسلمانان قرار گرفت.

وی با اشاره به جهاد فرهنگی و سیاسی زنان گفت: اگر مشارکت بانوان در نهضت امام خمینی(ره) نبود این انقلاب به آسانی به پیروزی نمی‌رسید.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: روحیه و شهامت بانوان در هشت سال دفاع مقدس سبب شد همسران و فرزندان آنها در جبهه‌ها حضور داشته باشند و این فداکاری‌ها سبب شد انقلاب به ثمر برسد.

وی یادآور شد: با توجه به رهنمودها و روشنگری‌های امام خمینی(ره) وظایف و تکالیف بانوان روشن شد و بانوان نیروها و توان خود را باور کردند و در عرصه‌های مختلف مشغول فعالیت شدند.

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان داشت: اگر بانوان متدین در دانشگاه‌ها و مدارس وجود نداشتند وضعیت جامعه نامناسب می‌شد زیرا آنها سعی می‌کنند با فرهنگ انحرافی و مبتذل مبارزه کنند.

وی خاطرنشان کرد: امام و انقلاب نقش اساسی در احیای شرایط مناسب برای انجام وظایف بانوان داشت بنابراین بانوان باید وظایف خود را شناخته و بر اساس آن عمل کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: امروز جانشین امام خمینی(ره) همان نقش را داشته و اهتمام ویژه‌ای برای حضور بانوان در عرصه‌های قرآن‌شناسی و قرآن‌پژوهی دارد.

وی عنوان داشت: در هیچ کشور اسلامی به اندازه کشورمان حافظ قرآن نداریم و تعداد آنها به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

آیت‌الله مصباح یزدی یادآور شد: البته کاستی‌هایی از نظر فرهنگی وجود دارد و عده‌ای دلباختگی به زرد و سرخ دنیا دارند و هنوز آنچنان که شایسته و بایسته است پیراسته نشدند.

انتهای پیام/78003/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول