اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مطرح کرد

اختصاص ارز دولتی برای واردات شکر و بی‌توجهی به تولید داخلی/مشکلات کارون از توسعه نیشکر نیست

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: برای واردات شکر ارز دولتی اختصاص می‌یابد، اما برای تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی هیچ ارزی، ولو مبادله‌ای اختصاص داده نمی‌شود.

اختصاص ارز دولتی برای واردات شکر و بی‌توجهی به تولید داخلی/مشکلات کارون از توسعه نیشکر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، نسیم صادقی ظهر امروز در گردهمایی مدیران شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار کرد: طرح توسعه نیشکر یکی از طرح‌های مهم اقتصادی استان خوزستان است.

وی با اشاره به حجم بالای اشتغال‌زایی این صنعت در خوزستان گفت: در حال حاضر به صورت مستقیم 18 هزار نیروی انسانی در صنایع نیشکر خوزستان مشغول به کار هستند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به مشکلات اقتصادی سال گذشته خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات اقتصادی، هیچ مشکلی در خصوص تأمین حقوق پرسنل این شرکت ایجاد نشد.

*اختصاص ارز دولتی برای واردات شکر و عدم اختصاص ارز برای تولیدکنندگان داخلی

صادقی در ادامه با انتقاد از تعرفه واردات شکر در کشور تصریح کرد: متأسفانه از سال گذشته تاکنون تعرفه واردات شکر صفر است و واردات آن با ارز دولتی یک‌هزار و 226 تومانی انجام می‌شود که جای بسی سئوال است.

وی عنوان کرد: این موضوع موجب شده تا صنعت داخلی تولید شکر با مشکلات جدی مواجه شود و در این خصوص هیچ توجهی به صنعت داخل نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به نیاز ارزی صنعت نیشکر برای تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود بیان داشت: برخی حاضرند برای واردات، ارز دولتی بدهند، اما برای صنعتگران داخلی که با مشکلات زیادی هم دست و پنجه نرم می‌کنند، هیچ ارزی ولو مبادله‌ای اختصاص داده نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات واردات شکر برای تولید داخلی اذعان داشت: تعرفه واردات شکر از خارج از کشور باید به گونه‌ای باشد که امکان تولید در کارخانجات داخلی فراهم شود.

*بالا بودن غیرمنطقی قیمت گوجه فرنگی از شکر!

صادقی با اشاره به اینکه فعالیت کارخانجات نیشکر به 110 سال می‌رسد با مقایسه قیمت گوجه فرنگی و شکر در بازار گفت: منصفانه نیست که در حال حاضر قیمت گوجه فرنگی دو برابر قیمت شکر باشد؛ در حالی که تولید محصول شکر بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه به دیگر مشکلات این صنعت اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از مشکلات جدی صنعت نیشکر تأمین مازوت مورد نیاز است، به طوری که مازوتی که قبلاً 100 ریال خریداری می‌کردیم در حال حاضر 2 هزار ریال فروخته می‌شود، این در حالی است که این صنعت روزانه 3 میلیون لیتر مازوت نیاز دارد.

*سال 92 سال بحران در حوزه نیشکر

وی، سرمازدگی‌، مدیریت‌ها و شوری آب کارون را از دیگر مشکلات فراروی طرح توسعه نیشکر عنوان کرد و افزود: با توجه به همه این شرایط، پیش‌بینی می‌کنیم سال 92، سال بحران کشاورزی در حوزه نیشکر خواهد بود.

صادقی متذکر شد: تولید 65 تن نیشکر در هر هکتار به معنای بحران است و باید ستاد‌ ملی بحران در تمام واحدها تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: برای خروج از بحران باید میزان متوسط نیشکر در هر هکتار را به 100 تن رساند.

*افزایش میزان تولید شکر خام و الکل در سال 92

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه به برنامه جدی این شرکت برای افزایش میزان تولید شکر خام و الکل اشاره کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که شده در سال‌جاری تولید شکر خام به 500 تا 550 هزار تن و تولید الکل به 33 میلیون لیتر برسد.

وی تأکید کرد: کارخانه خمیرمایه نیز باید با ظرفیت 80 درصدی و کارخانه خوراک دام با ظرفیت 90 درصدی معادل 54 هزار تن فعالیت کند.

*واردات 100 گونه نیشکر با وجود تحریم و تولید گونه ایرانی

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه از تلاش‌های صورت گرفته در این شرکت برای افزایش گونه‌های مختلف نیشکر خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر حدود 100 گونه نیشکر در مزارع نیشکر این شرکت در حال کشت است.

وی افزود: واردات و کشت این 100 گونه نیشکر در حالی صورت می‌گیرد که کشور در شرایط تحریم قرار دارد و امکان تحقق این موضوع بسیار سخت بود.

صادقی از تلاش مدیران این شرکت برای تولید گونه‌ای ایرانی نیشکر خبر داد و گفت: در این خصوص  سند راهبردی نیشکر آماده و منتشر شده است.

وی در پایان از افزایش زمین‌های طرح توسعه نیشکر برای افزایش تولید خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری 14 هزار هکتار زمین خالص به مجموعه توسعه نیشکر افزوده می‌شود که این موضوع  به 210 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

انتهای پیام/2329/ذ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول