اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آبفای همدان:

آب‌های همدان آزمون میکروبی کامل را می‌گذرانند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: آب‌های همدان آزمون میکروبی کامل (احتمالی، تائیدی، مدفوعی و هتروتروف) را قبل از مصرف می‌گذرانند.

آب‌های همدان آزمون میکروبی کامل را می‌گذرانند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کنترل کیفیت آب، مجموعه اقدام‌های مستمر و هدفمندی است که کیفیت آب را بر اساس نمونه‌برداری و مقدار عامل‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی تعیین می‌کند و سلامت مصرف کننده را در آشامیدن یا استعمال آن کنترل می‌کند.

به تعبیر دیگر کنترل کیفیت آب، آگاهی از روند تغییرات و ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب از منبع تأمین تا محل مصرف است.

دفتر کنترل کیفیت بر نحوه تصفیه آب‌های سطحی، آب استحصال شده از منابع زیرزمینی و کنترل وضعیت بهداشتی آب شبکه توزیع نظارت دارد.

در حال حاضر آزمایشگاه مرکزی دفتر کنترل کیفیت همدان، دارای سه بخش آزمایشگاهی شامل، آزمایشگاه فیزیک و شیمی، آزمایشگاه میکروبیولوژی و آزمایشگاه بیولوژی است.

در این آزمایشگاه بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی و بر اساس جمعیت و وسعت هر شهر، آزمایشات کنترل کیفی آب در چارچوب دستورالعمل‌های تایید شده از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و سازمان‌های معتبر در زمینه بهداشت و کیفیت آب انجام می‌شود.

بر همین اساس در هفته‌ای که به نام هفته سلامت نامگذاری شده است، گفت‌وگویی با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان داشتیم تا از چند و چون کیفیت آب همدان اطلاعاتی‌ داشته باشیم.

مرتضی‌ عزالدین با اشاره به فعالیت‌های دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب اظهار کرد: اخذ گواهینامه معتمد از سازمان حفاظت محیط زیست کشور به مدت هشت سال متوالی و پیگیری برای اخذ گواهینامه 17025 و OHSAS از فعالیت‌های این دفتر به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: با کنترل عملکرد تصفیه‌خانه‌های آب و انجام آزمون کلر باقیمانده، کدورت و دما از 20 نقطه شبکه توزیع و مخازن اصلی شهر نظارت کامل را بر کیفیت آب اعمال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خاطرنشان کرد: در راستای بررسی شکایات مردمی، رسیدگی به شکایات در خصوص کیفیت آب به طور متوسط دو تا سه مورد در روز انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: نمونه‌برداری و آزمون کامل بیولوژی (شامل نماتدها، سیانوفیسه، کلروفیسه، دیاتومه،پروتوزوآ، روتیفر، کرستاسه و سایر ارگانیسم‌ها) از خروجی تصفیه‌خانه‌ها، شبکه، منابع و مخازن نیز برای سلامت آب انجام می‌شود.

عزالدین با اشاره به انجام  آزمون میکروبی کامل (احتمالی، تائیدی، مدفوعی، هتروتروف) نیز اضافه کرد: اندازه‌گیری آنیون‌ها، کاتیون‌ها و خواص ظاهری آب از خروجی تصفیه‌خانه‌ها، شبکه توزیع، مخازن و منابع آب شرب نیز  نمونه‌برداری شده و انجام آزمون فیزیکی و شیمیایی نیز صورت می‌گیرد.

وی از ارسال نمونه‌ها برای اندازه‌گیری فلزات سنگین، سموم، عناصر رادیو اکتیو و آلاینده‌های کمیاب، به آزمایشگاه‌های مرجع کشور خبر داد و افزود: همکاری با کمیته تحقیقات و انجام پایش کیفی منابع و تهیه نقشه‌های کیفی آب شرب شهرهای استان نیز در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان با اشاره به انجام کالیبراسیون دستگاه‌های موجود در  آزمایشگاه برای اطمینان از صحت و دقت دستگاه‌ها خاطرنشان کرد: انجام آزمون نمونه‌های درخواستی توسط مشتریان، خرید دستگاه‌های آنلاین، شست و شوی شبکه‌ها، مخازن و چاه‌ها، خرید دستگاه‌های گندزدای مناسب و ورود اطلاعات کیفی در سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی (lims) نیز از دیگر فعالیت‌های این دفتر است.

وی با تأکید بر استانداردهای مورد استفاده در بخش کنترل کیفیت آب نیز اظهار کرد: هر نوع آزمونی اعم از میکروبی، شیمیایی، فیزیکی و بیولوژی باید بر اساس دستورالعمل‌ها و استانداردهای تأیید شده از سوی سازمان‌های ذیصلاح و طبق دستورالعمل‌های وسایل مورد استفاده در آزمایشگاه باشد.

عزالدین ابراز داشت: بر همین مبنا در بخش‌های مختلف آزمایشگاه دفتر کنترل کیفیت و بهداشت نیز از استانداردهای ملی و بین المللی مطابق با پارامترهای مورد آزمون استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: این استانداردها از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز تأیید شده و در سایر شرکت‌های آب و فاضلاب کشور نیز لازم‌الاجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان به برخی از استانداردهای مورد استفاده در این آزمایشگاه اشاره کرد و بیان داشت: استاندارد یک هزار و 53 مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، در مورد ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آب آشامیدنی در این آزمایشگاه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در این آزمایشگاه از استاندارد‌های یک هزار و 11 مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در مورد ویژگی‌های میکروبی آب آشامیدنی استفاده شده است.

عزالدین در پایان سخنانش اظهار کرد: از استانداردهای برخی از حدود استاندارد تأیید شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا ( EPA) و برخی از حدود استاندارد تأیید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی( WHO) و کتاب مرجع بیولوژی (Fresh Water) در این آزمایشگاه استفاده شده است.

انتهای پیام/89003/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول