اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هفته سلامت و با محوریت فشار خون عنوان شد

بیماری‌ قلبی و عروقی عامل 40 درصد مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناس بیماری‌های قلبی و عروقی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد از ابتلای افراد بالای 30 به بیماری‌های قلبی و عروقی خبر داد و گفت: با بررسی‌های صورت گرفته بیش از 40 درصد مرگ و میرها در کهگیلویه و بویراحمد ناشی از این بیماری است.

بیماری‌ قلبی و عروقی عامل 40 درصد مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد

سید علی موسوی‌رجا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در یاسوج به عوامل مؤثر در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در سطح کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و اظهار داشت: عدم تحرک، رعایت نکردن رژیم غذایی، مصرف دخانیات و استرس از عوامل مهم در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است.

کارشناس بیماری‌های قلبی و عروقی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد مصرف غذاهای پرچرب و مصرف زیاد گوشت قرمز را از دیگر علل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و ادامه داد: افراد جامعه با تنظیم رژیم غذایی مناسب و مصرف حداقل هفته‌ای دو بار ماهی و همچنین توجه به توصیه‌های پزشکی می‌توانند بیماری‌ها را کاهش دهند.

امکان ابتلای افراد بالای 30 سال به بیماری‌های قلبی و عروقی

وی اشاره‌ای به میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی داشت و اظهار کرد: با بررسی‌های صورت گرفته و میزان مصرف گوشت قرمز در سطح کهگیلویه و بویراحمد بیش از 40 درصد تلفات مربوط به بیماری‌های‌ قلبی و عروقی بوده که این بیماری افراد بالای 30 سال را به شدت تهدید می‌کند.

این کارشناس در توصیه به شهروندان بیان کرد: افراد می‌توانند گوشت سفید از جمله مرغ و ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنند، همچنین مصرف زیاد میوه و سبزیجات، استفاده از غذاهای بخار پز و کباب به جای سرخ کردن، پیاده‌روی روزانه، عدم مصرف دخانیات و کاهش فشارهای عصبی و استرس می‌تواند در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر باشد.

وجود بیش از 19 هزار بیمار فشار خونی در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد

وی تعداد افراد فشار خونی در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد را 19 هزار نفر عنوان کرد و افزود: از هر 100 نفر بیش از 15 نفر از افراد بالای 30 سال مبتلا به بیماری فشار خون هستند.

موسوی‌رجا شعار سازمان جهانی بهداشت را «فشار خون را جدی بگیریم» بیان کرد و گفت: این مرکز در هفته سلامت برنامه‌های مختلفی از جمله برپایی چادر سلامت در شهرستان‌های استان، توزیع پمفلت‌های آموزشی در خصوص بیماری‌های قلبی و عروقی، کنترل فشار خون، وزن و قد را در دستور کار قرار داده است.

این مسئول دیگر برنامه‌های اجرایی در هفته سلامت را بزرگداشت روز جهانی بهداشت و پیاده‌روی به منظور کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و گفت: به منظور حساسیت موضوع و عمومیت بخشی هرچه بهتر و بیشتر در جامعه مقرر شده ائمه جمعه هشدارهای لازم را ارائه دهند.

این کارشناس مرکز بهداشت فشار خون را از عوامل زمینه ساز بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و افزود: فشار خون بیماری بدون علامت است که تشخیص آن تنها با کنترل فشار خون است.

موسوی‌رجا در پیشنهاد کارشناسی و بهداشتی خود به تمام کارکنان و افراد کم‌تحرک تاکید کرد: با توجه به اینکه سبک زندگی نسبت به گذشته تغییر کرده و کارکنان ادارات دارای فعالیت بدنی کمی هستند و به پشت میز نشینی عادت کرده‌اند، توصیه می‌شود که پیاده‌روی را به صورت هفتگی در برنامه کاری و زندگی روزمره خود قرار دهند.

کارشناس بیماری‌های قلبی و عروقی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت موضوع توصیه می‌شود افراد بالای 30 سال به مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت در سطح استان مراجعه و فشار خون خود را کنترل کرده تا از بروز بیماری‌ها کاسته شود.

انتهای پیام/82011/غ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول