اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به‌منظور جلوگیری از انقراض گونه گیاهی لاله‌ واژگون

مدیریت دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ به بخش خصوصی واگذار شود

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: واگذاری مدیریت دشت لاله‌های واژگون به بخش خصوصی و تدوین طرح جامع دشت لاله می‌تواند گامی موثر در صیانت از این اثر طبیعی ملی ایران باشد.

مدیریت دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ به بخش خصوصی واگذار شود

علی محمدی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: دشت لاله‌های واژگون در استان چهارمحال و بختیاری مشهورترین دشت لاله ایران است که در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت‌ماه به گل می‌نشیند.

وی افزود: گونه‌ای از لاله واژگون که در این دشت می‌روید بسیار نادر است، برهمین اساس یک اثر طبیعی ملی به شمار می‌آید.

علی‌محمدی با بیان اینکه لاله‌های واژگون در زبان محلی اشک مریم نامیده می‌شوند، گفت: یکی از رویشگاه‌های اصلی گونه گیاهی لاله واژگون دشت بنواستکی است که در فاصله 15 کیلومتری از شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ واقع شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به مساحت دشت لاله‌های واژگون در شهرستان کوهرنگ، افزود: در گذشته این دشت از مساحتی در حدود 3 هزار و 800 کیلومتر برخوردار بود که بر اثر تخریب‌های صورت گرفته در حال حاضر این دشت به 750 هکتار محدود شده است.

وی حضور افراد سودجو و فرصت طلب را یکی از عوامل اصلی تخریب این دشت برشمرد و گفت: برخی از افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به برداشت غیرقانونی و از بین بردن گونه‌های گیاهی آن منطقه کردند که این مسئله منجر به تخریب دشت و نابودی این گونه گیاهی نادر شد.

محمدی‌مقدم چرای دام را از دیگر دلایل تخریب این دشت عنوان کرد و ادامه داد: صدور 360 پروانه چرای دام در محدوده دشت لاله در مناطق بنواستکی، دامنه کوه‌های آب‌کاسه خوربه موجب شده است تا این گونه گیاهی در معرض خطر انقراض قرار بگیرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از این میراث ملی، افزود: جلوگیری از ورود دام در این منطقه تا پایان اردیبهشت ماه، اعمال محدودیت در ورود گردشگران به منطقه، جلوگیری از ورود خودرو گردشگران به منطقه از جمله این اقدامات محسوب می‎شود.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری واگذاری مدیریت دشت لاله‌های واژگون به بخش خصوصی را از راهکارهای موثر در جلوگیری از تخریب این اثر ملی دانست و گفت: واگذاری مدیریت دشت لاله‌های واژگون به بخش خصوصی و سرمایه گذاران با اولویت بهره‌برداران منطقه و تدوین طرح جامع دشت لاله می‌تواند گامی موثر در صیانت از این اثر طبیعی باشد.

انتهای پیام/68006/صا30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول