اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سورت در قابی دیگر/ چشمه آب معدنی در بن‌بست بلاتکلیفی

مسافرانی با پای خسته به جسم در حال تخریب چشمه سورت می‌کوبند، گروهی بر روی طاقه‌های چشمه راه می‌روند و با چوب دستی بر روی صخره‌ها می‌کوبند و فقط با خود می‌گویند گوشه‌های این طاقچه‌ها شکسته شده، اما کسی خود را مقصر نمی‌داند.

سورت در قابی دیگر/ چشمه آب معدنی در بن‌بست بلاتکلیفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، گردشگری نوروزی مردم ایران زمین با پایان تعطیلات به آخر خط رسید ولی حرف‌های مردم و درخواست‌های آنها همچنان دست نخورده باقی مانده است.

مازندران مقصد بسیاری از مسافران است به هزار و یک دلیل. سرسبزی، هوای دلپذیر، کوه، جنگل و دریا اما در سال‌های اخیر نیز یکی از زیبایی‌های بکر و دست‌نخورده این استان به مردم معرفی شد که چشمه آب معدنی سورت نام دارد.

چشمه‌ مرزی در جنوبی‌ترین نقطه مرکز استان مازندران، سورت خیلی چیزها دارد، آب معدنی شور و ترش با طاق‌های زیبا از نوع زرد و نارنجی، کوچک و بزرگ، قدیمی و جدید، دامنه‌ها، بلندی‌ها و پستی‌های مشرف به این چشمه، درختچه‌ها و زرشک کوهی، اورس‌های (نوعی درخت کوهی) همیشه سبز، کوه‌های سر به فلک کشیده پوشیده از برف در مسیرهای منتهی به این چشمه، خاک‌های سیاه و سفید که با آب نمک شور و صخره‌ای شده است، جاده‌های منتهی به این چشمه دیگر خلوت و امن نیست، شلوغ و پر سر و صدا شده است.

دیگر سورت فقط برای بومی‌های منطقه نیست، چون جهانی شده و به ثبت ملی و جهانی نیز رسیده است لطفی که ناتمام مانده است.

سورت خیلی شلوغ شده است. می‌گویند از تهران آمده‌ایم، از شهمیزاده، از بابل، آستارا، قم، بومهن، کرمانشاه، دامغان و روستاهای منتهی به این منطقه. این نمایی از سورت در یک روز پایانی به تعطیلات نوروز است.

سورت را خراب کردند

همه می‌آیند اما کسی نیست که بگوید سورت مانند تمام جاهای زیبای این دنیای خاکی که با باز شدن پای موجودی دوپا با زباله بد رنگ شده است، صدای خش خش نایلون‌های پلاستیکی مواد خوراکی، سکوتی که در سورت حکمفرما است را از تو می‌گیرد، فاصله‌ات را بیشتر می‌کنی و همه می‌گویند سورت را خراب کردند، اینها زمزمه افرادی است که در سورت بی‌خیال از روی طاقه‌های آهکی سورت قدم می‌گذارند و رد پای خود را بر روی این طاقه‌ها می‌گذارند و ترک را بر پیکر این زیبای بی‌تراش الهی وارد می‌کنند.

سورت را خراب کردند چون هر روز مسافران زیادی به این منطقه می‌آیند، زباله، ته‌مانده مواد خوراکی و با راه رفتن بر روی این گنجینه سرخ و نارنجی طبیعی ایران طاقه‌های آن را می‌شکنند.

ولی بی‌توجه به این حرف‌ها می‌گویند، سورت را خراب کردند. کسی نمی‌پرسد چه کسی؟ من و شمای مسافر که از راه دور و دراز به این منطقه می‌آییم خراب کردیم یا مسئولی که بی‌تفاوت از کنار سورت در بازدیدهای منطقه‌ای رد می‌شود.

قل‌قل آب از چشمه اصلی سورت می‌جوشید. این را فقط زمانی که کسی در این آب شنا نکند می‌توانی ببینی، آب شور و ترش این چشمه همچنان می‌تراود و مسافرانی با پای خسته به جسم در حال تخریب این چشمه می‌کوبند، گروهی بر روی طاقه‌های چشمه سورت راه می‌روند با چوب دستی بر روی صخره‌های نارنجی می‌کوبند و فقط با خود می‌گویند گوشه‌های این طاقچه‌های نارنجی شکسته شده است اما کسی خود را مقصر این ترک نمی‌داند.

سورت منطقه‌ای آزاد است/نیست

روز به نیمه رسیده است و مسافران جدید در حال آمدن هستند، از سر و صدایی که دارند می‌توان فهمید که گروهی از بانوان هستند، چند نفری که از دور می‌آیند، می‌گویند اینها توریست‌های خارجی هستند، چون حجابی در پوشش آنها دیده نمی‌شود، بلوز و شلوارهای آستین کوتاه و بدون هیچ پوششی در سر، اما وقتی به آنها نزدیک می‌شوی، تصورت در این مورد به هم می‌ریزد و در گپ و گفتی کوتاه با آنها خودشان را ساروی معرفی می‌کنند و می‌گویند برای نخستین بار است که در قالب یک تور شخصی به این منطقه آمده‌ایم.

با یک اتوبوس، نوع پوشش و حجاب آنها چندان دلچسب نیست و می‌توان گفت بی‌حجابی مطلقی را در این منطقه با خود به ارمغان آورده بودند، با نگاه بی‌خبرانه از آنها می‌پرسم سورت منطقه‌ای آزاد است، یکی می‌گوید بلی و دیگری می‌گویند نه...

با خود می‌گویم در سورت خبری از خیلی چیزها است و از خیلی چیزها نیست، خبری از زیباهایی‌های مطلق خدایی، حضور مسافران از راه دور و دراز، صدای پای آب، زیبایی‌های طبیعت و پاکی زمین، اما از خیلی چیزها نیز خبری نیست، جاده و راه دسترسی مناسب، رعایت حجاب اسلامی از سوی مسافران، امکانات بهداشتی، چادرهای هلال‌احمری که می‌گویند برای مسافران در مسیرهای گردشگرپذیر تعبیه شده، چادرهای برپایی نماز، حضور مسئولان ستاد تسهیلات سفر برای راهنمایی مسافران نوروزی، حضور اورژانس، پلیس امنیت اجتماعی و کسی که محیط گردشگری را توصیف، تفسیر و از آن مراقبت کنند.

آمار گردشگران سورت

روزانه 50 تا 100 خودرو از راه‌های دور و دراز خود را به سورت می‌رسانند، خسته و با نفس‌های هن هن خود را به چشمه آب معدنی سورت با گذر از جاده آسفالته، خاکی و نهایت با پای پیاده و عبور از صخره‌های شور و آهکی به چشمه آب معدنی سورت به دلیل زیبایی‌های مطلق این چشمه همچنان بکر و در حال تخریب می‌رسانند، اما این حضور برای سورت مفید نیست، برای مردمانی که سال‌های سال همسایه این چشمه بودند نیز حضور این مسافران مفید فایده نیست چون ارمغان این حضور زباله است و برای مسافران نیز خستگی راه اما باز هم مسافران را قانع از این چشمه سورت بدرقه می‌کند، چون می‌گویند سورت زیبای زیبا است...

آیا سورت نیازمند امکانات است

چشمه آب معدنی سورت نیازمند امکانات رفاهی است چون دیگر جهانی شده است امکاناتی برای حضور مسافران، گردشگران و توریست‌ها. این را مسافری که می‌گوید سال‌های سال در آمریکا زندگی کردم و عنوان می‌کند اما در کنارش می‌گوید این زیبایی را در هیچ جای دنیای خاکی ندیدم هنوز بکر و دست نخورده است، می‌گوید راه دور و درازی را آمدم تا فقط این زیبایی را ببینم، سورت نیازمند امکانات اقتصادی است تا هم حفظ شد و هم گردشگران از آن استفاده کنند و هم برای همسایگان این چشمه زیبا مفید باشد.

سورت امکانات می‌خواهد تا گردشگران از آن استفاده کنند، اما هیچ دوستدار محیط زیست و گردشگر واقعی نمی‌خواهد با آمدن امکانات به این منطقه برای حضور گردشگران مشکلات اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی که ناشی از حضور انسان باشد در این منطقه ایجاد شود.

=========================

گزارش از مهرانگیز عباسی و جابر معافی

انتهای پیام/86003/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول