اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد خبر داد

یزد در جمع 5 استان ممتاز کشور در جاذبه‌های گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: استان یزد به دلیل قرار گرفتن در فلات مرکزی ایران و وجود ظرفیت‌های خوب گردشگری، جزو پنج استان برتر در زمینه گردشگری است.

یزد در جمع 5 استان ممتاز کشور در جاذبه‌های گردشگری

بهرام رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: تنوع آب و هوایی که در کویری و ییلاقی بودن یزد به خوبی قابل مشاهده است، داشتن کویرها و بیابان‌های منحصر به فرد، کثرت و پراکندگی آثار تاریخی و به یاد ماندنی، شیوه‌های زیستی، بومی کهن و فرهنگ غنی، اماکن مذهبی زیارتی اسلامی و زیارتگاه‌های اقلیت‌های مذهبی، وجود جاذبه‌های متنوع طبیعی و ... یزد را به یکی از کانون‌های توریستی و مناطق گردشگری جالب توجه تبدیل کرده است.

وی افزود: استان یزد و به ویژه شهر یزد، به دلیل دارا بودن و برخوردار بودن از ارزش‌های تاریخی، سنتی، معماری کویری همراه با ابنیه‌های مستحکم از قرن پنجم هجری به بعد و بافت قدیمی شهر به عنوان یک شهر نمونه الگویی از معماری سنتی و خشت خام و معماری گلین همراه با کوچه‌های پیچ در پیچ و دیوارهای بلند، طاق‌های ضربی و ساباط و بادگیرهای رفیع و ... جایگاه ویژه‌ای برای جذب و جلب توریست‌های داخلی و خارجی دارد و می‌تواند از دیدگاه توریستی مورد توجه جهانگردان داخلی و خارجی واقع شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به تبلیغات سوء دشمن و تحریم‌های اقتصادی آنها علیه کشورمان بیان کرد: با توجه به این فشارها و تبلیغات سوء رسانه‌ای، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با دعوت از خبرنگاران خبرگزاری‌ها، اصحاب رسانه و مطبوعات چند کشور اروپایی، آسیای میانه و آمریکای لاتین آنها را با ظرفیت گردشگری این استان، کشور و فرهنگ ایران آشنا کرده و از طریق رسانه آنها برای ایران تبلیغ انجام داده و آنها با تعجب از این ظرفیت‌های گردشگری بازدید کردند.

رضایی یادآور شد: این خبرنگاران گفتند تا قبل از سفر به ایران و استان یزد، ایران را برای گردشگری و تبادل فرهنگ ناامن می‌دانستیم، اما از این به بعد در کشور خود،حقایق را بهتر اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

* سفر 50 هزار گردشگر خارجی به استان یزد

وی اذعان داشت: با وجود همه این تبلیغات سوء، گردشگران خارجی ایران را ارزان‌ترین کشور برای گردشگری و جهانگردی می‌دانند و طبق آخرین آمارها، در سه ماهه اول سال گذشته بیش از 50 هزار گردشگر از کشورهای اسپانیا، آلمان، چین و کره جنوبی همچنین کشورهای اروپایی دیگر از استان یزد بازدید کردند.

* نقش جاذبه‌های کویر در رونق صنعت گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ابراز داشت: استان یزد جزئی از فلات مرکزی ایران است که بخش بزرگی از مساحت محدوده استان را کویرهای داخل این فلات پوشانده است، مساحت بیابان و کویرهای استان حدود 650 هزار هکتار است که بیش از 50 درصد از مساحت استان را فرا گرفته است و این امر می‌تواند برای دوستداران جاذبه‌های کویری که در کشورهای اروپایی هستند، بی‌نظیر باشد و نقش اساسی در رونق گردشگری ایفا کند.

رضایی عنوان کرد: به هر صورت صدها اثر تاریخی و طبیعت بکر کویری استان از امکانات بالقوه بسیار مناسبی برخوردار است که می‌توان در یک سیاست برنامه‌ریزی شده و هدفدار، در صنعت گردشگری‌، آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن را بر زندگی اهالی استان بسیار فراتر از وضعیت موجود تجربه کرد.

وی متذکر شد: به نظر می‌رسد در کنار همه این عوامل، برخورداری از یک سیاست معین و خط‌مشی عمومی نیز برای جذب گردشگران لازم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در طول ایام نوروز که مورد استقبال مسافران نوروزی نیز قرار گرفت، عنوان کرد: تمام روزهای تعطیل و نوروز با نام‌ها و برنامه‌های مشخص با همکاری کمیته‌های هفتگانه ستاد نوروزی و فرمانداری‌ها در ایام تعطیل برای مسافران در نظر گرفته شد.

* انسجام دستگاه‌های اجرایی در نوروز

رضایی تأکید کرد: در ایام نوروز همه ارگان‌ها و نهادهای دولتی یزد، میراث فرهنگی را در میزبانی مطلوب و بهتر از مسافران نوروزی یاری کردند و توانستیم خاطره‌ای خوش از سفر به یزد در ذهن مسافران حک کنیم.

وی ادامه داد: برقراری امنیت، اسکان موقت، نظافت شهر، حمل و نقل و روان‌سازی ترافیک و ... همکاری همه ارگان‌ها را نیاز داشت و طبق تأکید استاندار یزد، تمام کمیته‌های ستاد تسهیلات نوروزی با نهادها و ارگانهای دولتی انسجام و وحدت رویه داشتند.

* بعد اقتصادی گردشگری و توسعه سفرهای همگانی

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: صنعت گردشگری از بعد اقتصادی، مزیت‌های خوبی برای هر استان دارد که باید با توسعه زیرساخت‌های مطلوب در این حوزه از آن بهره گرفت.

رضایی یادآور شد: این صنعت با اهداف اقتصادی چون ایجاد درآمد، کمک به بهبود وضعیت اشتغال و ایجاد شرایط بهتر توزیع درآمد از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی افزود: توسعه و پیشرفت این صنعت در استان یزد که در زمره پنج استان ممتاز کشور از لحاظ جاذبه‌های متنوع گردشگری است، نیازمند شناخت علمی ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این صنعت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بیان داشت: توسعه صنعت گردشگری با عملکرد ملی و منطقه‌ای به عنوان یک پتانسیل جدید، در راستای توسعه پایدار نقش تعیین‌کننده دارد و با برنامه‌ریزی، نظارت و حمایت دولت در این بخش در برنامه‌های توسعه به رشد اقتصادی، اشتغال و درآمدهای ارزی کشور کمک خواهد شد.

رضایی در پایان اذعان داشت: در بعد ملی نیز با توسعه سفرهای همگانی و ارزان برای همه اقشار مردم می‌توان تبادل بین اقوام و فرهنگ‌ها ایجاد کرد و به تولید کارآفرینی پرداخت.

انتهای پیام/2464/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول