اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه ابرکوه:

موضع رهبری در مورد مذاکرات هسته‌ای واقع بینانه است

امام جمعه ابرکوه، موضع رهبری نظام در مورد مذاکرات ایران با 1+5 را بسیار واقع بینانه عنوان کرد.

موضع رهبری در مورد مذاکرات هسته‌ای واقع بینانه است

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ابرکوه با اشاره به دور جدید گفتگوهای ایران و 1+5 در آلماتی قزاقستان اظهار داشت: گرچه تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات اسفند ماه گذشته بیان کردند که در این دور، نگاه گروه 1+5 واقع بینانه‌تر بود اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی ادامه داد: واقعیت امر را مقام معظم رهبری در سخنرانی اول سال خود در مشهد مقدس بیان کردند که آمریکایی‌ها تمایلی برای ثمر دادن به مذاکرات هسته‌ای در چهارچوب 1+5 ندارند و این قضیه با سخنان «گری سیمور»، عضو سرشناس شورای روابط خارجی آمریکا در روز سیزده فروردین آشکارتر شد که گفته است: «من آنقدر به نتایج دور بعدی گفتگوها بدبین هستم که فکر می‌کنم اشتباه است انتظار زیادی از آن داشته باشیم».

* فرمایش رهبری در موضوع هسته‌ای دقیق است

امام جمعه ابرکوه افزود: وی مرتب بر عدم موفقیت مذاکرات وسوسه افکنی می‌کند تا جایی که به تازگی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هم حرف‌های دو پهلو و مشکوک زده و این مسئله نشان می‌دهد که فرمایش مقام معظم رهبری دقیق است.

حسینی ادامه داد: اما نظر ما این است که به رغم همه بدخواهی‌های آمریکا و غرب، سرانجام بر حقانیت موضع و مطالبه ملت ایران اذعان خواهند کرد و تسلیم اراده ملت ایران خواهند شد.

خطیب جمعه ابرکوه با اشاره به فرا رسیدن 20 فروردین، روز قطع رابطه سیاسی ایران و آمریکا اظهار داشت: این رابطه به فرموده امام راحل، رابطه گرگ و میش است.

وی افزود: آغاز فعال‌ترین دوره این رابطه مربوط به بعد از جنگ جهانی دوم است که با مسافرت روزولت به ایران و بیرون راندن نیروهای شوروی از کشور آغاز شد و آمریکا با انعقاد قراردادهای سیاسی، نظامی و اقتصادی، جای پای خود را در ایران محکم کرد.

* آمریکا همیشه در رابطه با ایران تنها به منافع خود اندیشیده است

حسینی گفت: دولت مغرور آمریکا در سال 1321 بدون هیچ‌گونه تفاهم و قراردادی با ایران و تنها با موافقت قوام‌السلطنه و به بهانه رساندن محموله‌های جنگی برای مقابله با شوروی، نیروهای خود را وارد ایران کرد و موقعیت خود را در ایران به صورتی چشمگیر استحکام بخشید و ظرف یک‌ سال، در سال 1322، پیمان بازرگانی با حجم وسیع بین ایران و آمریکا و در سال 1326 قرارداد نظامی برای فروش سلاح‌های آمریکایی به ایران، بسته شد.

وی ادامه داد: در جریان ملی شدن صنعت نفت، آمریکایی‌ها نقشی دوجانبه بازی کردند و موفق شدند 40 درصد از سهام نفت ایران را برای کمپانی‌های آمریکایی تصاحب کنند.

حسینی با اشاره به مداخلات آمریکایی‌ها در ایران اعلام کرد: به دنبال کودتای 28 مرداد 32، دست آمریکا برای مداخله در کلیه امور سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی در ایران باز شد و در ششم آبان همان سال، گام مهم در استعمار ایران برداشته شد و برداشت کلیه اختیارات استخراج، حمل و فروش نفت ایران را به کنسرسیوم بین‌المللی واگذار کرد که خودشان 40 درصد از سهام آن را داشتند.

خطیب جمعه ابرکوه خاطرنشان کرد: در نتیجه آمریکایی‌ها به بهانه خطر نفوذ کمونیسم به ایران و منطقه، نفوذ خود را در همه زوایا گسترش دادند و برای حفظ موقعیت خود و سرکوب جنبش‌های آزادی‌خواه و معترض، سازمان مخوف و جهنمی ساواک را تشکیل دادند و تا بهمن سال 57 در ایران یکه‌تازی می‌کردند.

* تلاش دانشمندان ایرانی برای بومی سازی هسته‌ای، شایسته تقدیر است

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز ملی فن‌آوری هسته‌ای اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به پاس قدردانی از تلاش افتخارآمیز دانشمندان جوان ایرانی تصویب کرد که روز بیستم فروردین به نام روز ملی فن‌آوری هسته‌ای ایران نامگذاری شود و ما این روز را گرامی می‌داریم چون موفقیت اعلام شده در این روز، ایران را به باشگاه هسته‌ای جهان وارد کرد.

وی افزود: آمریکا که از بهمن ماه 57 پایگاه خود را در ایران از دست داد، در دهه پیش از انقلاب، ایران را دارای اولویت اول در خاورمیانه برای داشتن حق فناوری هسته‌ای معرفی کرده بود اما همین‌ها بعد از انقلاب، برخوردی دوجانبه و تبعیض آمیز را در پیش گرفتند و بر حق مسلم ایران برای داشتن حق غنی سازی، برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای مخالفت کردند.

حسینی بیان کرد: اما دانشمندان هسته‌ای ایران با دلگرمی و حمایت دولت و ملت و ارشادها و حمایت‌های مقام معظم رهبری موفق شدند کاری بزرگتر از ملی شدن صنعت نفت انجام دهند و با توانمندی خود گامی بلند در عرصه علم و فن‌آوری هسته‌ای بردارند و دانش هسته‌ای را برای ایران و ایرانی بومی کنند.

انتهای پیام/2464/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول