اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حیات دوباره به اصفهان باز می‌گردد

اصفهانی‌ها برای استقبال از زاینده‌رود لحظه شماری می‌کنند

با بازگشایی رودخانه زاینده رود در روز پانزدهم فروردین ماه، اصفهانی‌ها برای دیدن مایه حیاتشان در روز جمعه لحظه شماری می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود در ساعات پایانی امروز آب به اصفهان و پل‌های تاریخی این شهر برسد.

اصفهانی‌ها برای استقبال از زاینده‌رود لحظه شماری می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان پس از جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود، موجی از نشاط  و شادابی سرتاسر اصفهان را فرا گرفته و همه مردم اصفهان و شهرستان‌های اطراف و کشاورزان اصفهانی برای جاری شدن و مشاهده  آب در بستر رودخانه زاینده‌رود و در کنار پل‌های تاریخی اصفهان لحظه شماری می‌کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان در برنامه‌ای تلویزیونی خبر جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود را به مردم اصفهان اطلاع‌رسانی کرد و گفت: در جلسه‌ای که با محوریت وزارت نیرو در پنجم فروردین ماه سال جاری در تهران برگزار شد، مباحث مطرح و الگوی تدوین شده در جلسات اصفهان ارائه شد و در ششم فروردین ماه با حضور همان تیم به همراه کشاورزان نتیجه‌گیری نهایی اتخاذ شد و طی آن دریچه های سد زاینده رود بازگشایی شد.

تأمین آب شرب 5 میلیون نفر از مردم فلات مرکزی ایران، توسعه کشاورزی، صنعت و فضای سبز، زیست موجودات مختلف، تلطیف هوا، حفاظت از اراضی، اشتغال، زیبایی منظر و جذب توریست از جمله مزایای جاری بودن آب در رودخانه زاینده رود بوده و   تاریخ، تمدن و فرهنگ در اطراف رودخانه وابسته به زاینده رود است و خشکی زاینده رود در ساله‌ای اخیر عوارض و پیامدهای نامناسبی برای مرکز کشور و اصفهان به دنبال داشته است.

البته آن‌طور که پیداست استان اصفهان همچنان از کمبود آب در رنج و فشار است و این تصمیم نیز در راستای انجام کشت بهاره کشاورزان اصفهانی صورت گرفته و همچنان کمبود آب در این استان به قوت خود باقی است.

کارشناسان بر این باورند که جاری نبودن زاینده‌رود در طول 11 ماه گذشته باعث خشک شدن زمین و کاهش میزان آب در سفره های زیر زمینی اطراف رودخانه زاینده‌رود گردیده و به نظر می‌رسد بخش زیادی از آب جاری شده، جذب زمین شود.

از جمله راه‌های جاری شدن دائمی آب در رودخانه زاینده رود و خروج از بحران خشک سالی در اصفهان، اجرایی طرح‌های توسعه آب در فلات مرکزی ایران و پروژه های انتقال آب به کویر مرکزی است که بر اساس گفته های معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان تونل سوم کوهرنگ در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری به بهره برداری رسیده و بخشی از کمبود آب از این طریق جبران می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود با بازگشایی رودخانه زاینده‌رود مردم اصفهان که 11 ماه چشم انتظار نشاط و زیبایی مثال زدنی رودخانه زاینده‌رود بودند و غم نبود این رود، همیشه بر روی مردم شهر و مسافران و گردشگران سایه انداخته بود، همچون  سال‌های گذشته با جمع شدن در بستر رودخانه، به جشن و پای‌کوبی در کنار مایه حیات اصفهان بپردازند و شور و هیجان وصف ناپذیر خود، از این موهبت الهی استقبال نمایند و با به جای آوردن نماز شکر، دعا کنند این رود، همیشه زاینده باشد، زاینده رودی برای تمام فصول.

اما آنچه در این میان برخی از مردم و گردشگران را به سئوال وا می‌دارد این نکته است که چرا در روزهای اول بهار این حرکت صورت نگرفت و ای کاش رودخانه زاینده‌رود در ایام نوروز برای چند میلیون گردشگر اصفهان بازگشایی شده بود تا مسافران و گردشگران نوروزی با خاطره خوش دیدن آب زاینده‌رود و نشاط و حیاتی که این رود به شهر می‌داد، اصفهان را ترک می‌کردند.

انتهای پیام/2301/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول