اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های گردشگری دیار سپاهان - 20

اصفهان پایتخت هنر صنعت ایران/ از میناکاری تا فیروزه‌کوبی و نگارگری

صنایع دستی اصفهان فخر هنرمندان و مایه مباهات مردمان این دیار نزد گردشگران و مسافران بوده و با رویی گشاده این سوغات زیبنده را به گردشگران عرضه می‌کنند.

اصفهان پایتخت هنر صنعت ایران/ از میناکاری تا فیروزه‌کوبی و نگارگری

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان یکی از هنرهایی که سوغات قدیم مردمان اصفهان است صنعت پوست‌دوزی است که چنان قدمتی دارد که پسوند فامیل برخی مردم این دیار را پوستین‌دوز قرار گرفته است.

فرآورده‌های پوستی اصفهان به سبب رونق و ظرافت در کشور بی نظیر است و لطافت الیاف و رنگ سفید یک دست این کارها خواستاران زیادی دارد.

متأسفانه کاهش سازندگان این آثار باعث از رونق افتادن این حرفه و کم شدن این سوغات شده به طوری که آثار فاخر این رشته را باید در گالری های هنری پیدا کرد.

*‌ پوستین دوزی هنری که در حال فراموشی است

در سال‌های اخیر کارگاه‌های پوستین دوزی در اصفهان کاهش چشمگیری داشته و بر اثر عدم همکاری نهادهای متولی این هنر به سراشیب نزول رسیده است.

*‌ ملیله و سکمه دوزی مهارت کدبانوهای اصفهانی

ملیله‌سازی و ملیله‌دوزی در کنار پولک و منجوق رونق زیادی در میان بانوان اصفهانی دارد  که برای ساخت تابلو گل سینه و سنجاق‌های زینتی و گوشواره در کنار زرگری کاربرد دارد.

سکمه‌دوزی و قلاب‌بافی نیز از هنرهای رایج در اصفهان است و با استفاده از کتان و نخ پنبه‌ای اقدام به بافت و ساخت رومیزی، زیر بشقابی و دستمال‌های زیبای و مخصوصی می‌کنند که برای تزئین میزها و ساخت رومیزی‌های گران‌بها بکار می‌رود.

*‌ نگارگری هنری که ابنیه تاریخی را شاهکار کرد

نگارگری در ایران سابقه طولانی دارد و بسیاری از آثار کاخ‌های شاه عباس و دیگر ابنیه صفوی در اصفهان مزین به این هنر هستند.

نقره‌کاری و نقره‌سازی از هنرهای رایج و صنایع‌دستی فاخر اصفهان است که آوازه آن در تمام دنیا پیچیده و در کارگاه‌های مشترک قلم‌زنی، فلز کاری و خاتم‌کاری بر روی آثار هنری با ارزش و مجسمه‌ها، تندیس‌ها و قاب‌های خاص و ظروف به کار می‌رود.

*‌ اصفهان موطن مینا کاری، هنر آتش و خاک

انواع فرآورده‌های گلدان و شمعدان و ظروف و چای‌خوری و سرویس‌های چند پارچه از ساخته‌های دست این هنرمندان تواناست.

مینا کاری با رنگ آبی دلنشین خود در جهان مشهور است و بر سینی‌ها، گلدان‌ها و قاب‌های زیبنده در نظر هر کسی جلوه‌ای فروزنده دارد.

مینا هنر آتش و خاک و کوره است  که با رنگ‌های پخته و درخشان بر فلز کار می‌شود و سابقه این هنر به یک هزار و 500 سال پیش برمی‌گردد و اصفهان مهد این هنر محسوب می‌شود.

بیشتر اشیای میناکاری شامل گردن‌بند، انگشتر، گلدان، سینی، قوطی سیگار، جعبه آرایش، تابلو  و بشقاب  است که  با ترکیب با هنرهای دیگری مثل مینیاتور و خاتم ساخته می‌شود  ولی بیشتر آثار این رشته بر روی مس است اگر چه بر روی طلا و نقره هم کاربرد دارد.

*‌ فلزکاری طلا و نقره کوبی افتخار هنرهای دستی کشور

در زمان صفویه اصفهان مهد این هنر بوده و هنوز هم با وجود اینکه در چند شهر این هنر کار می‌شود محور آن اصفهان است.

طلا کوبی بر فولاد نیز یکی از شیوه‌های تزئین آثار فولادی همچون ضریح و علامت‌های عزاداری و ابزارهای دیگر و مجسمه آهو و پرنده و پیکره‌های مختلف و علم وکیل سوگواری است.

سوزن‌دوزی نیز یکی از هنرها و صنایع بیشتر زنانه و خانه‌دار است که برای کلاه، زیر لیوانی، جلیقه‌، کمر‌بند و کفش استفاده می‌شود و طرح‌های ذهنی و الهام گرفته از بینش‌های طبیعی و مذهبی است.

بیشتر گل‌بوته‌های تمثیلی و آثار فاخر این رشته همراه با دیگر هنرهای سوزنی در موزه هنرهای تزئینی و سنتی اصفهان در غرفه‌ای در معرض نمایش است.

*‌ فیروزه کوبی هنر جدید ولی پرطرفدار

فیروزه‌کوبی هم یکی از معدود رشته‌های جدید صنایع دستی است که هنوز زیاد شناخته نشده ولی طرفدارانی دارد و آثار خوبی نیز در زمینه این هنر ساخته شده و فقط در اصفهان رایج است و در ظروف، جواهر سازی، گلاب‌پاش، قاشق و لیوان به کار می‌رود.

این صنایع دستی که آثار تاریخی و نیز موزه‌ها و گالری‌های اصفهان را مزین کرده یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری و سوغات معنوی و میراث فرهنگی ماندگار این دیار محسوب می‌شود.

انتهای پیام/2301/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول