اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

راهیان نور، راهی به سوی خودشناسی

راهیان نور علاوه بر اینکه یک توفیق الهی و راهی به سوی خودشناسی است، دعوت‌نامه‌ای محسوب می‌شود که از سوی شهدا برای زائران ارسال شده است.

راهیان نور، راهی به سوی خودشناسی

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، گرچه قلم به دست گرفتن آسان است، اما نوشتن و سخن گفتن درباره راهیان نور سخت است و دقت و احتیاط خاصی می‌خواهد، چراکه راهیان نور با جبهه، شهادت، جنگ، شهدا، جانبازی و خانواده‌‌های شهدا سر و کار دارد.

اینجا جنوب است، اینجا کربلای ایران و سرزمین نور است، سرزمینی که به خون پاک شهدا که به ناحق ریخته شده، متبرک شده است، سرزمینی که شیرمردان و دلیرمردان این مرزوبوم به خاطر عشق به اسلام، قرآن و عشق به خمینی و انقلاب اسلامی تازه متولد شده به این سرزمین مقدس گام گذاشته‌اند. آنان مردانی از جنس نور بودند که از پدر، مادر، همسر و فرزندان جدا شده و حتی از جان خود گذشتند و به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل رفتند.

رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس به دشمنان ثابت کردند که ایران اسلامی فرزندانی از جنس ایمان، نور و عشق الهی دارد. رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس جانانه، مردانه، شجاعانه و دلیرانه در برابر 42 کشور دنیا ایستادگی و مقاومت کردند که یا به تأسی از سرور و سالار شهیدان به حق پیوستند و شربت شهادت را نوشیدند و یا بسان حضرت ابوالفضل(ع) سقای کربلا به درجه جانبازی رسیدند.

بوده‌اند رزمندگانی که به جبهه‌ها رفتند، اما سال‌ها از آنان خبری نبود و پس از سال‌ها پیکر مبارکشان به دست خانواده‌هایشان رسیده و هستند شهدایی که هنوز که هنوز است و پس از گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی، خبری از آنان نیست و مانند مادرشان حضرت زهرا (س) گمنام مانده‌اند و معلوم نیست در کجای این کره خاکی هستند، چراکه خانواده‌‌‌هایشان چشم به راهشان هستند و یا شاید هم از این دنیا رفته باشند.

برای حرکت به مرزی‌ترین نقطه ایران از اهواز باید یک ساعت و نیم در جاده بود تا به اروندکنار رسید، جایی که برای رسیدن به آن باید از پل‌های چوبی متحرک عبور کنی. در مسیر عبور از نیزارها و پل‌های چوبی متحرک، تابلو نوشته‌های رزمندگان به چشم می‌خورد که نوشته شده بود: لبخند بزن رزمنده، وضو در فرات، نماز در کربلا.

انسان زمانی که روی پل‌های چوبی متحرک می‌ایستد، یاد رشادت‌ها، دلاورمردی‌ها و شجاعت‌های رزمندگان اسلام در ذهنش خطور می‌کند که در دوران سخت جنگ تحمیلی از تلویزیون نشان می‌داد و انسان احساس شرم می‌کند که با آرامش روی پل ایستاده و به اطراف پیرامون خود می‌نگرد، چراکه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از این آب و خاک و ناموس، از این پل‌ها و از جان خود گذشتند تا اسلام احیا شود و ما بمانیم و بتوانیم اسلام و انقلاب را به دنیا صادر کنیم.

اروندرود، جریانی آرام در سطح و متلاطم در عمق

و اما اروند رود، رودی که به رود وحشی معروف است، چراکه جریان آرام بر سطح آن و جریانی سریع و متلاطم در عمق آن، این رودخانه به علت جزر و مدها و نوع حرکتش این لقب را گرفته است.

بنا به گفته راویان این منطقه عملیاتی، رزمندگان دفاع مقدس برای شناسایی، ساعات آرام اروندرود را بررسی و تشخیص داده بودند و از دل این رود برای شناسایی دشمن عبور می‌کردند که عملیات والفجر هشت در 20 بهمن‌ماه سال 64 با رمز «یا فاطمه الزهرا (س)» در این منطقه سبب شد، شهر فاو به تصرف رزمندگان اسلام درآید که یکی از بزرگ‌ترین نبردهای دوران جنگ تحمیلی بوده است.

در مسیر حرکت به سوی اروندکنار در دو طرف جاده نخل‌های بسیاری را می‌بینی که نخل‌های سربریده بیش از همه نظر انسان را به خود جلب کرده و ذهن انسان را درگیر موضوعات مختلفی می‌کند؛ گرچه وجود هشت شهید گمنام در ساحل اروندرود انسان را به دنیای دیگری می‌برد.

طلائیه، خط پدافندی عملیات‌های سخت

و اما در طلائیه که حس غریب، احساس آرامش و معنویت خاصی به انسان دست می‌دهد و گویی که این منطقه با انسان حرف می‌زند، در این منطقه پنج شهید گمنام در یک ضریح چوبی آرمیده‌اند.

یکی از راویان دوران دفاع مقدس که در منطقه طلائیه برای زائران سخن می‌گفت، اظهار داشت: در این منطقه هر روز بمباران نظامی و شیمیایی می‌شد و سه روز تمام رزمندگان اسلام بدون آب و آذوقه در این منطقه به سر می‌بردند و پس از پنج روز خمپاره به سنگرها اصابت کرد و برخی از رزمندگان شهید و برخی دیگر مجروح شدند که متأسفانه تا چند روز بعد، رزمندگانی که زیر آوار بودند و مجروح شده بودند، لب تشنه به مقام رفیع شهادت دست یافتند.

بنا به گفته راویان، یک میلیون گلوله در جزیره مجنون منطقه طلائیه به زمین خورده بود که می‌توان گفت صحرای کربلا بود، اما در سرزمین ایران.

منطقه طلائیه عطر شهیدانی چون شهید ابراهیم همت و حمید باکری را می‌دهد، چراکه شاهد شهادت این مردان بزرگ بوده است. منطقه طلائیه محل شهادت شهیدان استان قزوین همچون شهیدان عبدالحسین قنبری، صادق انبارلویی و مددخانی نیز بوده است.

شلمچه صحنه شش عملیات بوده است

شلمچه، نقطه صفر مرزی ایران در طول دوران هشت سال دفاع مقدس شاهد صحنه عملیات‌های بیت‌المقدس، رمضان، کربلای چهار، کربلای پنج، کربلای هشت و بیت‌المقدس هفت بوده که در این میان، نبرد کربلای پنج از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که می‌توان از سخت‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس نام برد که در این عملیات، مردان بزرگی همچون سرداران شهید حسین خرازی، یدالله کلهر، عباس دقایقی به چشم می‌خورند.  

بنا به گفته راویان دفاع مقدس، در منطقه شلمچه پیکر و پلاک 47 شهید گمنام شناسایی شده بود که در قالب هشت شهید در این منطقه آرمیده‌اند و به دستور مقام معظم رهبری یادمان شهدای شلمچه توسط آستان قدس رضوی بنا شد که زیارتگاه راهیان نور و مسافران کربلاست. گنبد فیروزه‌ای یادمان شلمچه از دور چشم انسان را نوازش می‌دهد، چرا که وجود شهدای گمنام نورانیت خاصی به این منطقه بخشیده است.

و اما یادمان کربلای چهار که در غرب جاده خرمشهر - آبادان و منتهی‌الیه کوی آریا واقع است، هنوز هم آثار بمباران و گلوله‌های دژخیمان بعثی بر روی ساختمان‌های اطراف مشهود است و گویی صدای خمپاره‌ها، گلوله‌ها و صدای مردم به ویژه ناله زنان و کودکان به گوش می‌رسد.

انتهای پیام/77006/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول