اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های گردشگری دیار سپاهان-8

شکوه تمدن اسلامی در نقش جهان دومین میدان بزرگ تاریخی جهان

میدان تاریخی نقش جهان که به ثبت جهانی سازمان یونسکو رسیده و از آثار مهم تاریخی دنیا و از جمله بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین میادین تاریخی جهان به حساب می‌آید، پای بسیاری از گردشگران جهان را به اصفهان باز کرده است.

شکوه تمدن اسلامی در نقش جهان دومین میدان بزرگ تاریخی جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، استان تاریخی و هنرپرور اصفهان با آب و هوای 4 فصل و بهار دلگشا و معتدل، همیشه یکی از مقصدهای اصلی گردشگران نوروزی کشور به شمار می‌رود و سالانه صدها هزار نفر از جاذبه‌های بی‌بدیل این شهر دلربا دیدن می‌کنند.

در این میان، میدان تاریخی نقش جهان که به ثبت جهانی سازمان یونسکو رسیده و از آثار مهم تاریخی دنیا و از جمله بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین میادین تاریخی جهان به حساب می‌آید که پای بسیاری از گردشگران جهان را به اصفهان باز کرده است.

حجره‌های دور تا دورش و بازارهای سنتی اطرافش همراه با جلال و جبروت مسجدها و ابنیه اطرافش، بافتی را به وجود آورده که در تمامی دنیا بی‌مانند است و سیاحان عالم را به ستایش و تکریم وادار ساخته است.

هر بیننده و بازدیدکننده منصف و هر هنرشناسی در عبور از میدان نقش جهان در برابر هنر اصفهانی‌ها سر تعظیم فرود می‌آورد و خدای بزرگ را به خاطر آفرینش این همه شکوه و عظمت بی مثال درود می‌فرستد.

حجره‌ها و مغازه‌های دور تا دور میدان با رقص و حرکت کالسکه‌ها و درشکه‌ها در حرکت دوار فواره‌های حوض میانی میدان و زیبایی طاقچه‌ها و سر درب‌های دلگشا و فوج کبوتران بر گنبدها یادآور پویایی تمدنی عظیم در قلب ایران است که پایتخت فرهنگ و هنر و تمدن ایران اسلامی نامیدندش و مرکز بسیاری از حرکت‌ها و خیزش‌های سیاسی قرن از شکوه مردمی حماسه‌ساز در دل همین میدان خاطره‌های نقش جهان آغاز شده است.

نقش جهان عصاره و چکیده معماری و هنر اسلامی و مرکز عرضه هنرهای دستی اصفهان و یادگار شکوه دوران حکومت اسلامی صفوی در اصفهان است و با وسعت 80 هزار متر مربع در خلال سال‌های 1000 تا 1011 ه. ق در اوج شکوفایی اصفهان در زمان شاه عباس اول به دست بزرگ معمارانی نظیر استاد علی اکبر اصفهانی بنا شده تا عظمت حکومت اسلامی را دو چندان گرداند.

دومین میدان بزرگ جهان در قلب تپنده سپاهان، 4 عنصر تشکیل دهنده ساختار اجتماعی یعنی علم و تمدن و مذهب و سیاست و فرهنگ و اقتصاد را یک‌باره با وجود مساجد و بازار و کاخ عالی قاپو و مدارس حاشیه در خود جای داده است تا نمادی با شکوه و شوکت از اقتدار حکومت شیعه صفوی باشد.

از میدان بازی تا میعادگاه سیاست و هنر و علم و اقتصاد

به گزارش فارس در محل این میدان قبل از احداث، باغی بزرگ به نام نقش جهان بوده است که در اطراف آن بناهای باشکوهی همچون عالی قاپو و مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله و نیز سر در قیصریه ساخته شده و پس از آن دور تا دور آن با احداث حجره‌های مصفا و اتصال بازارها به شکل میدانی بزرگ در آمده که زمین بازی چوگان بوده و دروازه‌های چوگان نیز از زمان شاه عباس در دو طرف میدان موجود است.

همچنین از دیر باز این میدان برای رژه سربازان و قشون در برابر مرکز فرماندهی که شاه از بالای عالی قاپو سان می‌دیده تدارک دیده شده است و طول میدان از شمال به جنوب بالغ بر 500 متر و عرض آن نیز 150 متر است که به عقیده بسیاری سیاحان، زیباترین میدان تاریخی جهان است.

نقل است در زمان صفویان شب‌ها میدان به عرصه هنرنمایی بندبازان و شعبده‌بازان و خیمه شب‌بازان و تردد بازیگران و قصه‌گویان تبدیل می‌شده است.

این میدان تاریخی در شرق چهارباغ عنصر مهمی برای گسترش عرصه شهرنشینی و ارتقای فرهنگی اصفهان محسوب می‌شده است و بر بقایای میدان کوچکی که در کنار باغ نقش جهان از عصر تیموری باقی مانده بوده، بنا شده است.

در گرداگرد میدان در گذشته دور، نهری به عرض 3 متر و عمق 2 متر جریان داشته و ردیف های درختان چنار بر ابنیه سایه افکنده و سقاخانه بلند و زیبایی نیز در میدان موجود بوده است که روزها دست‌فروشان در سایه این درختان و در جوار سطح اصلی میدان که شن‌ریزی شده و مسطح بوده به کار می‌پرداختند.

علاوه بر بازی چوگان، بازی‌های دیگری مثل قاپوق اندازی که نوعی بازی محلی بوده نیز در میدان رواج داشته و ملیت‌های مختلف فرانسوی، هندی، عرب، روسی و ترک و یهودی و ارمنی و انگلیسی و پرتغالی در این میدان تردد می‌کردند و وسیله می‌خریدند.

برابری ارزش نقش جهان با کل آثار تاریخی اروپا

به گزارش خبرنگار فارس، غرفه‌های اطراف میدان که 4 ابنیه تاریخی کاخ عالی قاپو و دو مسجد امام و شیخ لطف الله و سر در قیصریه را به هم ارتباط داده و متصل می‌کنند از گذشته دور، جایگاه داد و ستد و معامله وسایل و نرهای دستی و مایحتاج دهقانان و دیگر مشاغل بوده و بازار مسگرها و زرگرها و فرش فروش‌ها و غیره نیز در کنار میدان با دالانی‌هایی به میدان وصل می‌شده که هنوز هم به روال اصیل قدیم پا بر جاست.

سفرا و نمایندگان از قدیم از این میدان بازدید داشته و مانند دوران معاصر که این میدان جایگاه تحولات بسیار سیاسی است، در زمان‌های گذشته هم دیدارها و معاهدات مهمی در این میدان صورت گرفته است.

پس از پیروزی انقلاب این میدان که نقش جهان یا میدان شاه نامیده می‌شده به میدان امام خمینی (ره) تغییر نام داده و بر امکانات و نظم و توسعه و مرمت آن همت اساسی انجام گرفته است.

طبقه فوقانی میدان که موزه بزرگ اسلامی و صنایع دستی و سایر نمایشگاه‌ها برقرار می‌شود، شکوه و چشم انداز بی‌نظیری را به میدان بخشیده است و در سال‌های اخیر با اهمیت بخشی به عرضه صنایع دستی اصیل و غیر کپی که برگرفته از ذوق ایرانی است و ممنوعیت ورود آثار بی ارزش به میدان، بر اهمیت و قداست هنری میدان افزوده شده است.

گردشگران علاوه بر خرید، به عکس برداری و کالسکه سواری و گشت و گذار در اطراف میدان می‌پردازند و با خیابان کشی و محدودیت حرکت خودرو و عرضه دوچرخه، تسهیلات خوبی برای بازدید از میدان مهیا شده و راهنمایان سازمان میراث در همه فصول آماده ارایه توضیحات تاریخی و میراثی در این میدان برای بازدید کنندگان هستند.

به راستی می‌توان ادعا کرد که این میدان با همه جاذبه‌های مختلف و کاربردها و مناظر بی‌نظیرش همراه با مساجد اطراف و کاخ عالی قاپو، سر درب قیصریه و عمارت توحید خانه از نظر ارزش میراثی خود موزه‌ای بزرگ و کامل است که با تمام جاذبه‌های گردشگری و تاریخی کل اروپا برابری می‌کند و یا به تنهایی برتری دارد و تعدادی از سیاحان معروف نیز به این مسئله اذعان کرده‌اند.

انتهای پیام/2301/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول