اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های گردشگری در دیار سپاهان - 6

نارنج‌قلعه؛ طعم ناب خشت خام در آتشکده‌ای باستانی/ همسایگی قلعه رستم در جوار قلعه‌ دیو

نارنج قلعه، قلعه‌ای باستانی در شهر نائین اصفهان است که به طور کامل از خشت خام ساخته شده است و آتشگاهی باستانی محسوب می‌شود.

نارنج‌قلعه؛ طعم ناب خشت خام در آتشکده‌ای باستانی/ همسایگی قلعه رستم در جوار قلعه‌ دیو

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان قلعه باستانی نارنج قلعه، آتشگاه پارتیان و ساسانیان نارین قلعه یا نارنج قلعه، قلعه‌ای باستانی در شهر نایین استان اصفهان است که با توجه به نوع مصالح و سبک بنا می‌تواند مربوط به دوران پارتیان یا دوران ساسانیان باشد و به احتمال قوی آتشگاه محسوب می‌شده است.

ابواسحاق اصطخری جغرافیدان و نقشه‌کش قرن چهارم هجری قمری در کتاب خود از وجود پنج هزار قلعه در شهرها و کوه‌های پارس خبر داده‌ و در آن به آتشکده‌ای اشاره می‌کند که در بالای قلعه نارین وجود داشته‌ است بنابراین احتمال می‌رود این قلعه در قبل از اسلام محل نگهداری آتش بوده است.

این قلعه پس از مناره مسجد جامع نایین بلندترین قسمتی است که از بقایای یک قلعه قدیمی بر جای مانده و به طور کامل از خشت خام بنا شده که در میان بافت قدیم شهر به طور کامل نمایان است.

درباره کارکرد نارین قلعه که از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای شهر نایین است اطلاع دقیقی در دست نیست، اما گمان می‌رود این قلعه همراه با فضای اطراف آن مرکز اداری نظامی شهر بوده است.

در برخی متون این بنا را عمارتی حاکم نشین دانسته‌اند و برخی با توجه به بناهای مشابه و خندق اطرافش آن را دژی نظامی معرفی کرده‌اند، اما به هر حال این عمارت زیبا در کنار مکان‌های تاریخی و مذهبی متعدد دیگر از جمله مسجد جامع، مصلی، بازار، تکایا، کارگاه‌های عبابافی و موارد دیگر سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به شهرستان نائین در استان اصفهان و در حاشیه کویر می‌کشاند.

ارتفاع این قلعه از سطح زمین 40 متر است که از آن به عنوان دژ کهن یا کهن دژ شهر استفاده می‌شده و جنگ امیر مبارزالدین محمد‌ آل‌مظفر و ملک اشرف چوپانی نیز در این قلعه روی داد.

در کتاب تاریخ نایین آمده است که طول خشت‌های این بنا نیم ذرع، عرض آن یک چهارم ذرع و وزن آن هفت الی هشت من است.

بنا به گفته آندره گدار مورخ ساختمان قلعه خیلی پیش از اسلام و شاید در دوره اشکانیان ساخته شده و دورادور قلعه نیز دیوارهای بلندی داشته که امروز فقط قسمتی از آن باقی مانده است.

*‌ قلعه رستم، دیگر قلعه تاریخی نائین

قلعه رستم قلعه‌ای است که بر روی تپه‌های عظیم رسی بنا شده و معماری و نحوه ساخت آن به گونه‌ای است که در امتداد قلعه محمدیه و انارک قرار دارد.

با توجه به اینکه قلعه رستم در امتداد سه قلعه بافران، قلعه ریگ در قسمت جنوب غربی بافران، قلعه رضی شرقی و قلعه علی‌آباد درشمال شرقی بافران قرار داشته و از برجک‌های این قلعه برای علامت دادن استفاده می‌شده است.

از ویژگی‌های خاص قلعه رستم وجود چهار برجک در چهار طرف قلعه با سوراخ‌هایی به منظور تیراندازی در مواقع جنگ است.

*‌  قلعه ترشک در دهکده‌ مرق‌ اصفهان‌

کوه هفت‌کتل به ارتفاع دو هزار و 620 متر در دهکده مرق اصفهان دارای هفت دندانه است که از شمال به صورت شیب هفتاد درجه و دارای دره‌های سخت و خطرناک است.

در دامنه شمالی این کوه، صخره نیم مخروطی و چهار گوش قرار دارد که اطراف آن دره‌هایی عمیق قرار دارد و در پشت آن ایوان بزرگی نقش بسته که به نام قلعه ترشک معروف است.

مشهور است که در دورانی پیش از اسلام بر بام این صخره محل زندگی جوانی به نام ترشاب همراه با خانواده و برادرانش بوده است.

ترشاب به همراه برادرانش به چپاول و غارتگری مسافران روستای مرق ، برزک و سره که در حال آمد و رفت به سره بوده‌اند می‌پرداختند.

در دیواره این صخره ایوان سنگی عظیمی به عمق 35 متر، ارتفاع 40 متر و عرض 50 متر است که در نوع خود بی نظیر است.

در پایین این صخره غاری به عمق 30 متر و ارتفاع 10 متر به صورت تونل وجود دارد.

در بالای این صخره هنوز آثاری از اطاق‌های آجری و حوض‌های سنگی وجود دارد.

نزدیک‌ترین مسیر صعود به قلعه ترشک از تنگه‌ نابر به مدت چهار ساعت و سی دقیقه است، اما توجه داشته باشید که سنگ‌های این کوهستان از جنس آهک و بسیار برنده هستند و صعود به این کوهستان بسیار خطرناک است.

*‌ قلعهٔ فارفاآن در روی دشت اصفهان

این قلعه در روستای فارفاآن در روی دشت اصفهان واقع شده است و دژى است که در عهد ساسانیان بنا شده است و در قدیم یکى از شهرهاى حاکم‌نشین اصفهان به شمار مى‌آمد.

به گزارش فارس و قلعه‌ نیستانک‌ در نائین‌، قلعه‌ دیو و قلعه‌ جلالی‌ در شهرستان‌ کاشان‌، قلعه‌ نوسنگی در شهرستان‌ سمیرم‌ و قلعه‌ بزی‌ در لنجان‌ از جمله دیگر قلعه‌های تاریخی استان اصفهان است که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

انتهای پیام/63008/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول