اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از جاذبه‌های گردشگری جم

‌بیراهه؛ راهی برای رسیدن به قلب بکر طبیعت /دره‌ای با درختانی بلند و آبگیرهایی زیبا

احتمالا نام بیراهه به این دلیل بر این دره گذارده شده که مسیر دستیابی بدان در گذشته بسیار سخت و دشوار بوده، هر چند امروز نیز سفر به بیراهه، به دلیل کوهستانی بودن مسیر چندان آسان نیست.

‌بیراهه؛ راهی برای رسیدن به قلب بکر طبیعت /دره‌ای با درختانی بلند و آبگیرهایی زیبا

به گزارش خبرگزاری فارس از جم، بیراهه نام دره‌ای است زیبا با طبیعتی بکر در چهار کیلومتری غرب روستای آبگرمک شهرستان جم، مکانی که مردم آن را با نام " پیر بیراهه" یا در لفظ عامیانه " پیر بره " می‌شناسند؛ دره‌ای با درختانی بلند و زیبا و آبگیرهایی که در تمام فصول سال پر از آب هستند، احتمالا نام بیراهه به این دلیل بر این دره گذارده شده که مسیر دستیابی بدان در گذشته بسیار سخت و دشوار بوده است هر چند امروز نیز سفر به بیراهه، به دلیل کوهستانی بودن مسیر چندان آسان نیست.

مردم، بیراهه را محل دفن امام‌زاده جعفر از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می‌دانند؛ در گذشته آرامگاهی گنبدی شکل با چهارطاق کمانی بر آن وجود داشت که بعدها توسط مردم بازسازی و به شیوه کنونی درآمد.

همچنین این مکان به دلیل تقدسی که دارد به محل برگزاری مراسمات مذهبی، قربانی و پخش نذورات و ... تبدیل شده است؛ مردم با تمسک به امام‌زاده حوائج خود را نیز طلب می‌کنند.

برگزاری نمایشگاه نسیم شهادت از مواردی است که در چند روز گذشته در این مکان و به همت بسیج و شورای اسلامی آبگرمک برای بازدید عموم مردم و مهمانان نوروزی برپا شده است.

هر ساله در ایام نوروز، هزاران نفر از سراسر شهرستان جم و استان بوشهر و سراسر کشور برای گردش و تفرج به این مکان زیبا می‌آیند تا از آب و هوای مساعد و طبیعت زیبای آن برخوردار شوند.

اما در این میان، مسافران نوروزی بیراهه از نامناسب بودن راه دسترسی این مکان و نیز مشاهده رها شدن زباله‌ها در دره گلایه داشتند.

مسعود باقری مسافر نوروزی استان اصفهان اظهار داشت: شهرستان جم دارای جذابیت‌های گردشگری بسیار خوبی است و استقبال خوبی نیز از این جاذبه‌ها شده است.

وی افزود: دره بیراهه بسیار زیبا و جذاب است و تنها مشکل آن راه دسترسی است که امیدوار هستیم بهبود یابد.

مهدی عباسی مهمان نوروزی از سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: استان بوشهر و شهرستان جم دارای کیفیت بالای گردشگری و توریستی است و در 3 سال اخیر همه ساله به این شهرستان مسافرت می‌کنیم.

وی با اشاره به دره آبگرمک ابراز داشت: دره آبگرمک بسیار زیباست و با وجود مشکلات جاده دسترسی به این دره، همه ساله از این دره بازدید می‌کنند.

محمد یزدانمهر از استان فارس نیز گفت: دره آبگرمک هم از لحاظ زیبایی و هم به دلیل تقدسی که دارد همواره میزبان مهمانان بوده و ما از سال‌ها قبل با این مکان آشنا هستیم.

وی یادآور شد: از مسئولان می‌خواهیم نسبت به افزایش امکانات رفاهی و به ویژه تسطیح جاده دسترسی به این مکان اهتمام ورزند.

رئیس شورای اسلامی آبگرمک نیز در ارتباط با گلایه‌های مهمانان از جاده دسترسی آبگرمک اظهار داشت: هر سال راه دسترسی به بیراهه توسط بلدوزر و گریدر تسطیح می‌شود، اما به دلیل آنکه مسیر این مکان از رودخانه و دره می‌گذرد پس از مدت زمان کوتاهی با تردد وسایل نقلیه و بارش باران، به حالت اولیه و نامناسب برمی‌گردد.

مصطفی نصیری افزود: مشاهده زباله‌ها در دره نیز ناشی از نامناسب بودن راه برای کامیون حمل زباله و در نتیجه عدم خروج زباله‌ها به صورت مستمر و برنامه‌ریزی شده از دره است؛ هر چند تلاش شده تا با استقرار وسایلی برای جمع‌آوری زباله‌ها و خروج آنها از دره، از پخش شدن زباله‌ها جلوگیری شود.

وی از بهبود شرایط راه دسترسی و حتی تغییر یکی از مسیرهای پرخطر منتهی به بیراهه در چند روز گذشته خبر داد و گفت: بیراهه چند مدتی است که به سرویس بهداشتی مجهز شده و امیدواریم بتوانیم با همکاری مسئولین و مردم شرایط بهتر و مطلوب‌تری را در این محیط زیبا برای مسافران و گردشگران فراهم سازیم.

نصیری بیان کرد: از مردم و مسافران نوروزی هم تقاضا داریم در حفظ بهداشت این مکان، نهایت همکاری را انجام دهند تا زیبایی‌های طبیعی و بکر این دره کوهستانی بیش از گذشته آشکار شود.

عدم وجود برق از مشکلات بیراهه

رئیس شورای آبگرمک، یکی از مشکلات بیراهه را، عدم وجود برق عنوان کرد و گفت: با وجود سکونت دائمی در این محل، متاسفانه تاکنون برق‌رسانی صورت نگرفته است و این موضوع نیز در عدم توسعه مناسب این مکان گردشگری و زیارتی مؤثر بوده است.

وی با گلایه از مسئولین به دلیل عدم حضور در این مکان گردشگری، از متولیان فرهنگی و گردشگری و نیز مسئولین ارشد شهرستان، برای بازدید از بیراهه و دیدن جلوه‌های طبیعی آن دعوت کرد.

نصیری در پایان از همکاری شرکت پالایش گاز فجر جم و منطقه عملیاتی نار و کنگان در تسطیح و بهبود راه دسترسی و سایر حمایت‌ها، تقدیر کرد و خواستار همکاری بیشتر مسئولین و نهادها برای بهسازی، آسفالت و برق‌رسانی به بیراهه شد.

بر اساس این گزارش، بیراهه در تمام ایام سال میزبان گردشگران و مسافرانی است که بعضا حتی شب را نیز در این مکان زیبا می‌گذرانند؛ وجود نسیم خنک در فصول گرم سال به دلیل وجود آبگیرها و جریان آب در دره، محیط مناسب برای تفریح و استراحت و همچنین شرایط مناسب برای کوهنوردی از مواردی است که باعث شده تا بیراهه مقصد مسافران در ایام نوروز و سایر فصول باشد.

امیدواریم با حمایت هر چه بیشتر مردم و مسئولین شاهد رونق روزافزون این دره زیبا باشیم.

گزارش از مصطفی ارجمند جم

انتهای پیام/2451/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول