اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نوروز در سرزمین طلای سرخ

موزه مردم‌شناسی بیرجند بیشترین بازدیدکننده را دارد

بر اساس آمار ستاد تسهیلات نوروزی، از ابتدای تعطیلات نوروزی 92 موزه مردم‌شناسی بیرجند بیشترین بازدیدکننده را در بین موزه‌های استان داشته است.

موزه مردم‌شناسی بیرجند بیشترین بازدیدکننده را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، موزه مردم‌شناسی بیرجند که آداب و رسوم مردمان خراسان جنوبی را روایت می‌کند در روزهای اخیر بیشترین بازدیدکننده را در بین موزه‌های استان داشته است.

در این موزه که پس از موزه باستان‌شناسی از سوی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در طبقه همکف عمارت مرکزی اکبریه به بهره‌برداری رسیده گوشه‌ای از معیشت، آداب و رسوم، مشاغل و ... منطقه جنوب خراسان که در گذشته‌ای نه چندان دور مرسوم بوده و اکنون منسوخ شده به نمایش گذاشته شده است.

غرفه مراسم عروسی، سبدبافی، سفالگری، عطاری، کشاورزی، حکیم‌باشی، سلمانی، نخ‌ریسی کفاشی، دستاسی، آهنگری و پارچه‌بافی از بخش‌های مختلف این موزه است که می‌توان به آن اشاره کرد.

هدف اصلی از تشکیل موزه مردم‌شناسی بیرجند علاوه بر پیوند نسل جوان با سنت‌ها و آداب گذشته، شناساندن و معرفی سنت‌ها و فرهنگ‌های بومی منطقه‌ای و شناخت ارزش‌های اقتصادی، اجتماعی، فنی و فرهنگی ابزار، اشیا و آداب و رسوم به مردمی است که آن‌ها را به کار می‌گرفته و می‌گیرند.

در کنار این موزه مردم از باغ اکبریه نیز دیدن می‌کنند.

قدیمی‌ترین بخش باغ اکبریه بناهای طبقه اول در منتهی‌الیه شرق است.

بناهایی که در طبقه اول و در منتهی‌الیه شرق احداث شده‌اند، قدیمی‌ترین بخش مجموعه حساب شده و شامل دو بخش اصلی هستند.

بخش اول متصل به عمارت مرکزی دارای 17 اتاق است که با توجه به قدمت این بخش در گذشته به عنوان محل زندگی ساکنین استفاده می‌شده است.

بخش دوم که به وسیله یک پیش صحن، از بخش قبلی منفک شده شامل راهروی مرکزی با محور شرقی ـ غربی در دو سوی آن تالارها و اتاق‌ها به صورت قرینه قرار گرفته است.

در دوره آبادی بخش دوم، محل سکونت امیر بوده که پس از توسعه و گسترش مجموعه به سمت غرب و ساخت عمارت مرکزی، با از دست دادن کاربری اولیه به صورت انبار درآمده است.

انتهای پیام/69015/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول