اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

عیدی 75 میلیون تومانی بسیج دانشجویی قزوین به روستائیان

دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی قزوین به همت ناحیه بسیج دانشجویی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی این استان با ارائه خدمات دندانپزشکی و پزشکی روزانه پنج میلیون تومان خدمت به روستائیان ارائه کردند.

عیدی 75 میلیون تومانی بسیج دانشجویی قزوین به روستائیان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در ایام تعطیلات نوروزی دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی قزوین روستاهای شهرستان شفت گیلان را برای خدمت‌رسانی به محرومان انتخاب کردند.

روستاهایی که گرچه از نظر آب و هوا و فضای سبز بسیار غنی محسوب می‌شوند، ولی محرومیت در آنها زیر پوست جنگل رخنه کرده است.

مسئول سازندگی ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: در این اردوهای جهادی نوروزی دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برای نخستین بار از تجهیزات دندانپزشکی سیار استفاده کردند.

سیدمحمدرضا بحرانی اضافه کرد: دو یونیت دندانپزشکی به همراه اتوکلاو و سایر تجهیزات دندانپزشکی، پزشکی و مامایی در این اردوها برای خدمت به محرومان استفاده شده است.

وی تأکید کرد: این اردوها در ایام نوروز با قدرت پیگیری شده و هیچ کدام از دانشجویان جهادگر بسیجی در این زمینه خستگی به دل راه نداده‌اند.

مسئول برادران بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اعلام می‌کند: دانشجویان بسیجی گروه جهادی بدون مرز شهید شاطری در روستاهای سالک با 417 نفر، کشیم با 992 نفر، ویسرود با 866 نفر، طالقان با 649 نفر، بیجارگاه با 648 نفر، کلوان با 514 نفر و ساینگاه با 465 نفر ارائه خدمات دندانپزشکی و پزشکی کرده‌اند.

سیدعلیرضا جلیلی‌نسب که خودش دانشجوی سال دوم دندانپزشکی است، عنوان می‌کند: در هر روز بیش از 100 معاینه دندانپزشکی، 10 معاینه مامایی و 30 معاینه پزشکی در این روستاها صورت می‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: در این اردوها از ست دندانپزشکی قابل حمل استفاده شده که حتی با موتور برق نیز قادر به فعالیت است.

جلیلی‌نسب ادامه می‌دهد: مردم لاسک و 15 روستای اطراف آن از نظر دندانپزشکی و پزشکی در محرومیت به سر می‌برند.

وی اضافه می‌کند: بیش از 14 درصد جمعیت این روستاها بالای 50 سال سن دارند و همین امر موجب شده تا بیماری‌های روماتیسم، استخوان درد، تب مالت، حیوان گزیدگی و ... در این ناحیه شایع باشد.

این دانشجوی بسیجی بیان می‌کند: در این اردوها گروه‌های فرهنگی و جهادی در کنار گروه‌های درمانی، بهداشتی، پزشکی و دندانپزشکی به ارائه خدمات به روستائیان پرداخته و عید نوروز خود را با هم‌وطنان خود سر کردند.

وی تأکید می‌کند: در این اردوها از متخصص داخلی استفاده شد و در بحث مامایی نیز با جهادگران استان گیلان همکاری به عمل آمد.

سهیل رهامی، علیرضا خطیب و سیاوش تربتی نیز از دیگر دانشجویان سال آخر دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین هستند که در این اردوها حضور دارند.

این دانشجویان اعلام می‌کنند: نخستین تجربه اردوهای جهادی و خدمت‌رسانی برای آنها جذاب بوده و از هر فرصت دیگری استفاده می‌کنند تا دوباره به این اردوها بازگردند.

بیش از 40 میلیون تومان به همت ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین و همکاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این اردوها تجهیزات پزشکی و درمانی تهیه شد.

مهدی پور ایمانی دانشجوی سال آخر پزشکی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بیان می‌کند: پس از دانشگاه تهران، استان قزوین نخستین گروه‌های جهادی را در این زمینه به خارج استان اعزام کرده و این اردوها نخستین خدمت‌رسانی دندانپزشکی به محرومان در سراسر کشور است.

وی عنوان می‌کند: این گروه‌های جهادی آمادگی لازم را برای سیل، زلزله و دیگر حوادث غیر طبیعی و طبیعی دارند.

پهلوان مسئول امور عمومی مرکز روستایی بهداشت لاسک نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس یادآور می‌شود: شغل مردم این روستاها کشاورزی و دامداری است و به علت فاصله زیادی که تا شهر دارد، مردم با سختی می‌توانند به پزشک مراجعه کنند و در این مرکز نیز تنها یک پزشک عمومی حضور دارد و دندانپزشکی که توسط گروه‌های جهادی صورت گرفت کمک زیادی به مردم این روستاها کرد.

در این اردوها روزانه بیش از 50 نفر به صورت رایگان تحت درمان قرار می‌گرفتند که از این تعداد 50 درصد برای کشیدن، 30 درصد برای پر کردن و ترمیم و 20 درصد هم برای جرم‌گیری دندان‌های خود مراجعه کردند که روزانه پنج میلیون تومان توسط جهادگران بسیجی در این اردوی 15 روزه به مردم روستایی خدمات ارائه شد.

جابر احدی که دانشجوی سال آخر رشته بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی قزوین است نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بیان می‌کند: استفاده از آب چشمه و چاه می‌تواند به انتقال بیماری‌های عفونی در روستاها کمک کند به ویژه که با آزمایش‌های آبی متوجه شدیم درصد کلر موجود در این روستاها صفر است.

وی عنوان می‌کند: دفن و سوزاندن زباله به روش‌های سنتی و همچنین رها کردن آن در رودخانه‌ها تخریب زیادی در روستا به وجود آورده که در پی آن نیز بیماری‌های زیادی وارد روستا می‌شود.

اما این پایان راه نیست و دانشجویان دختر بسیجی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز خدمات دندانپزشکی، پزشکی و درمانی خود را در سفید آب الموت از همین امروز آغاز کردند.

به گفته مهدی برزگر مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین، 300 نفر از دانشجویان جهادگر بسیجی از دانشگاه‌های استان قزوین در مناطق شفت و داماش گیلان و الموت، طارم و ضیاء‌آباد در ایام نوروز به خدمت‌رسانی به محرومان و روستائیان می‌پردازند.

انتهای پیام/2667/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول