اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نقش مؤثر نمایشگاه‌های نوروزی در معرفی صنایع دستی

گلیم شریکی‌پیچ سیرجان ماندگاری زیادی دارد

مدرس گلیم شریکی‌پیچ سیرجان گفت: ماندگاری گلیم شریکی‌پیچ سیرجان به علت استفاده از مواد طبیعی زیاد است و گره‌های آن باز نمی‌شود.

گلیم شریکی‌پیچ سیرجان ماندگاری زیادی دارد

زینب خواجویی امروز در حاشیه برگزاری نمایشگاه نوروزی صنایع دستی در محل مجموعه تاریخی گنجعلیخان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: از دوران نوجوانی فراگیری هنر گلیم شریکی‌پیچ سیرجان را آغاز کردم و اکنون 20 سال است که به این هنر اشتغال دارم.

کیفیت گلیم‌های مشهدی مانند گلیم‌های سیرجانی نیست

وی با بیان اینکه در گذشته دارهای گلیم‌بافی در بسیاری از منازل سیرجان برپا بود، افزود: همسر برادرم، مربی اصلی من در گلیم‌بافی بود و به همراه دخترعموها و دخترخاله‌هایم در خانه‌های یکدیگر بافت گلیم را ادامه دادیم.

خواجویی که چند سالی است در کرمان به تدریس هنر گلیم‌بافی سنتی سیرجان اشتغال دارد، عنوان کرد: سعی می‌کنم تمام ریزه‌کاری‌های گلیم شریکی‌پیچ سیرجان را به هنرجویان آموزش دهم و آن‌قدر برای هنرجویانم توضیح می‌دهم که گاهی فکر می‌کنم، شاید هنرجو با خودش بگوید، من چقدر زیاد حرف می‌زنم.

این بانوی هنرمند با اشاره به اینکه بافت گلیم شریکی‌پیچ فقط به شهرستان سیرجان اختصاص دارد، ابراز داشت: در سال‌های اخیر بافت این نوع گلیم در مشهد هم رونق یافته است، اما کیفیت گلیم‌های مشهدی مانند گلیم‌های سیرجانی نیست.

 

گل موسی‌خوانی قدیمی‌ترین نقشه گلیم شریکی‌پیچ سیرجان

خواجویی بیان کرد: بیشتر نقشه‌های گلیم شریکی‌پیچ قدیمی هستند و تعدادی از نقشه‌ها هم طی سال‌های اخیر طراحی شده‌اند.

وی از گل‌های موسی‌خوانی، ترنج، شول و سه‌کله به عنوان نقشه‌های اصلی گلیم شریکی‌پیچ سیرجان نام برد و افزود: نقشه گل موسی‌خوانی قدیمی‌ترین نقشه گلیم شریکی‌پیچ است.

این هنرمند تصریح کرد: در گلیم شریکی‌پیچ سیرجان از مواد و رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود و ماندگاری بسیار بالایی دارد و هر چه زیر پا باشد، گره‌های آن باز نمی‌شود و قابل شست‌وشو است.

برپایی نمایشگاه‌ها نقش مهمی در معرفی صنایع دستی دارد

خواجویی با اشاره به اینکه با معرفی یکی از هنرمندان پته‌دوز کرمان با نمایشگاه‌های صنایع دستی آشنا شدم، اظهار داشت: برپایی این نمایشگاه‌ها به‌ ویژه نمایشگاه‌های نوروزی در معرفی و فروش آثار هنرمندان بسیار مؤثر است.

وی تصریح کرد: به ‌طور میانگین از هر 20 هنرجویی که برای فراگیری هنر گلیم‌بافی اقدام می‌کنند، 15 نفر آنها با انگیزه بهره‌مندی از مزایای بیمه در این راه قدم می‌گذارند.

خواجویی ابراز داشت: پوشش بیمه‌ای قالیبافان نقش بسزایی در گرایش افراد به این هنر داشته و انگیزه هنرجویان را بیشتر کرده است.

گلیم‌های سفیدرنگ مشتری‌پسندتر هستند

وی بیان داشت: وضعیت فروش گلیم‌های شریکی‌پیچ سیرجان طی سال‌های اخیر نسبت به گذشته بهتر شده است و بیشتر این آثار به خارج از کشور صادر می‌شوند.

خواجویی با بیان اینکه گلیم‌های شریکی‌پیچ در اندازه‌های مختلف بافته می‌شود، عنوان کرد: این گلیم‌ها در اندازه‌های کوچک به عنوان جامدادی، جاقلمی، کیف، جادستمال کاغذی و سجاده و در اندازه‌های تابلوفرش و گلیمچه بافته می‌شوند و بزرگترین سایز این گلیم‌ها 12 متری است.

وی با اشاره به اینکه گلیم‌های شریکی‌پیچ سیرجان در رنگ‌های مختلف بافته می‌شود، ابراز داشت: گلیم‌های قرمزرنگ سنتی‌تر هستند، اما گلیم‌های سفیدرنگ هر چند که گران‌تر هستند، اما مشتریان بیشتری هم دارند. 

گفت‌و‌گو از مهسا حقانیت

انتهای پیام/80019/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول