اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از صنایع‌دستی استان زنجان

گلیم‌بافی، شاهکار بی‌نظیر هنرمندان زنجانی

خبرگزاری فارس: گلیم‌بافی فعال‌ترین و زیباترین صنایع‌دستی استان زنجان، هنری بی‌نظیر و منحصر به فرد است که پیشینه‌ای طولانی دارد.

گلیم‌بافی، شاهکار بی‌نظیر هنرمندان زنجانی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، هنر زیبای گلیم‌بافی از سالیان دور، در میان مردم این مرز و بوم رونق داشته و هنردوستان با ذوق فراوان این یادگار را دست به دست چرخانده‌اند.

روستاییان کشور پهناور ایران با هنرمندی خود، این اثر ماندگار را به تمدن این سرزمین تقدیم می‌کنند.

مردم زنجان به ویژه روستاییان، با ذوق و زحمت فراوان هنر گلیم‌بافی را در جای جای ایران اسلامی گسترش داده‌اند.

هنر گلیم‌بافی از قرنها پیش در روستاها، به عنوان فعالیتی در کنار کشاورزی تداوم داشته است.

*تاریخچه گلیم

گلیم به عنوان یکی از زیراندازهای بشر، دارای سابقه بسیار طولانی است که درباره قدمت تولید گلیم در ایران اظهار نظر قاطعانه و صریحی نمی‌توان کرد، زیرا به دلیل آسیب‌پذیر بودن الیاف نباتی و حیوانی در برابر عوامل جوی، نمونه‌های زیادی از گلیم‌های دوران باستان، در دست نیست.

هنر گلیم‌بافی، تاریخچه‌ای جدا از نساجی ندارد و به دلیل شباهت بافت پارچه‌های اولیه به بافت گلیم می‌توان گفت در تولید گلیم از الیاف ضخیم‌تر استفاده می‌شود.

 

*گلیم زنجان

با توجه به اقلیم سرد منطقه زنجان، افراد ساکن در این منطقه همواره به فکر تهیه کفپوش گرم برای استفاده در منازل بوده‌اند که مواد اولیه برای بافت این هنر ارزشمند از پشم بز، گوسفند و...است.

انواع گلیم با نقوش سنتی و هندسی خاص استان، انواع خورجین، نمکدان، قاشقدان و رختخواب با همان شیوه بافت گلیم، تولیداتی منحصر به فرد دارد که از رواج بسیار خوبی برخوردار است.

گلیم به طور ساده، یک فرش با بافت صاف یا یک نوع قالی بدون کُرک با خواب، گره خورده است.

نام این فرش در زبانهای مختلف، به انواع گوناگون استفاده می‌شود مانند: گلیم در افغانستان، کلیم در اوکراین، پلاس در قفقاز، لیاط در سوریه و لبنان، چلیم در رومانی و ... از نام‌های این نوع فرش است.

گلیم به مفهوم الیاف حیوانی و نباتی رنگرزی شده و درهم بافته، که بر روی دارهای افقی و عمودی برگرفته از نمادهای منطقه و نقوش ذهنی و انتزاعی بافته می‌شود.

 

صنعت گلیم‌بافی در همه دنیا از دشتهای وسیع آمریکا تا اسکاندیناوی و اندوزی یافت می‌شود.

تفاوت عمده در تولید گلیم در مواد اولیه، طرح و نقوش بکار رفته و رنگ‌بندی آن می‌باشد.

متاسفانه تولید انواع بافته‌های کوچک به جز زیرانداز، رواج خود را در روستاها از دست داده است و هنر گلیم‌بافی کمتر به چشم می‌خورد.

از طرح‌های گلیم روستایی می‌توان به نام‌های «هشت توک» و «پقل» اشاره کرد.

همچنین به طرح‌های گلیم ماه‌نشان، نقوش سماوری، توسپاقا، صندوق، اشگل، تک گل و ترکیبی همگون از نقوش حیوانی و گیاهی می‌توان اشاره کرد.

در منطقه سهرین زنجان نیز نقش‌های گلیم، به صورتی اجرا می‌شود که در حقیقت نوعی موج در آن گلیم‌ها به چشم می‌خورد.

مناطق فعال گلیم‌بافی استان زنجان، شهرستان ماهنشان و روستاهای آن است که حدوداً 50 نفر صنعتگر فعال، در این روستاها مشغول فعالیت می‌باشند.

امروزه استقبال مردم و به ویژه گردشگران و مسافران شهر زنجان از صنایع‌دستی و هنرهای‌های ماندگار این استان، رشد بسزایی داشته است.

امروز در بازار زنجان و به ویژه در راسته فرش‌فروشان، گلیم دست ساخته بانوان زنجان، خرید و فروش می‌شود، هنری که با دستان هنرمند بانوان زنجانی بافته می‌شود.

انتهای پیام/2308/ط30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول