اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار شهرستان مریوان خبر داد

رشد 20 درصدی ورود مهمانان نوروزی به مریوان / برگزاری مسابقات بومی ـ محلی

فرماندار مریوان از رشد 20 درصدی ورود مهمانان نوروزی طی چند روز اخیر در این شهرستان نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال گذشته خبر داد.

رشد 20 درصدی ورود مهمانان نوروزی به مریوان / برگزاری مسابقات بومی ـ محلی

عبدالله رشیدی‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: با تلاش و همکاری ارگان‌ها و نهادهای ذیربط تمامی امکانات برای پذیرایی و اسکان مهمانان نوروزی در این شهرستان آماده شده و کمیته‌های مختلف نیز در این راستا فعال شده‌اند.

به گفته وی، 25 مدرسه شامل 190 کلاس درس با ظرفیت بیش از یک‌هزار و 500  مسافر و 15 خانه استیجاری در سطح این شهرستان برای ارائه خدمات به مهمانان نوروزی آماده شده است.

وی خاطرنشان کرد:  هشت هتل و مهمان‌پذیر شهرستان نیز آمادگی پذیرایی از بیش از یک‌هزار مسافر را به صورت همزمان در طول شبانه روز دارند.

*برپایی 150 تخته چادر برای اسکان مهمانان نوروزی در مریوان

رشیدی‌پور همچنین از برپایی 100 تخته چادر برای اسکان مهمانان نوروزی در چهار سالن ورزشی این شهرستان خبر داد و گفت: 50 تخته چادر نیز در روزهایی که شرایط آب و هوایی مساعد باشد در دریاچه زریوار برای مسافران برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال برای اسکان و ارائه خدمات هرچه بیشتر به مسافران از ظرفیت مساجد نیز استفاده خواهیم کرد، افزود: به همین منظور پنج مسجد و تعدادی از مهمان‌سراهای اداره‌ها برای اسکان مهمانان نوروزی در نظر گرفته شده‌اند.

فرماندار مریوان با بیان اینکه در طول تعطیلات نوروزی سال گذشته بیش از 850 هزار مسافر و گردشگر وارد این شهرستان شده‌اند، تصریح کرد:‌ امیدواریم امسال نیز شاهد ورود تعداد زیادی از هموطنانمان در این شهرستان مرزی باشیم.

رشیدی‌پور عنوان کرد: پارکینگ دریاچه زریوار با ظرفیت بیش از 300 خودرو و چهار پارکینگ شهر برای نگهداری از خودروهای مهمانان نوروزی آماده شده است.

وی با بیان اینکه آمار مسافران ورودی به این شهرستان با توجه به اینکه امروز نخستین روز سال جدید است رشد 20 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال گذشته داشته است، گفت: بیشترین اسکان مهمانان نوروزی در سال‌جاری مربوط به مدارس بوده است.

وی در پایان از برگزاری مسابقات ورزشی در طول تعطیلات نوروزی در سطح روستاهای این شهرستان خبر داد و گفت: برای برگزاری مسابقات محلی در سطح روستاها برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات لازم آماده صورت گرفته است.

گفتنی است؛ شهرستان مریوان با طول و عرض جغرافیایی بین 35 درجه و 48 دقیقه تا 2 درجه و 35 دقیقه عرض شمالی و 46 درجه و 45 دقیقه تا 45 درجه و 58 دقیقه طول شرقی نصف‌النهار گرینویچ از شمال به شهرستان سقز، از شرق به شهرستان سنندج و دیواندره و از جنوب‌شرقی به شهرستان سروآباد و از غرب و شمال غربی به خاک عراق محدود است.

مریوان از جمله شهرستان‌های استان کردستان است که در دهه‌ 60 به دلیل جنگ تحمیلی و حوادث ناشی از آن و در دهه‌ 70 به دلیل دستیابی و خرید و فروش کالاهای خارجی و داخلی و دایر شدن بازارچه مرزی، تغییرات جمعیتی چشمگیری داشته است.

این تغییرات جمعیتی مشتمل بر مهاجرت ساکنان روستاهای مرزی و شهر مریوان به سایر نقاط شهرستان‌ و استان در زمان جنگ تحمیلی و برگشت آنان و نیز مهاجرت عده بسیاری از شهرها و استان‌های همجوار به شهر مریوان، روستای کانی‌دینار و جوجه‌سازی و روستاهای حاشیه‌ دریاچه‌ زریوار به دلیل مبادلات مرزی مجاز و غیرمجاز و پتانسیل‌های گردشگری است.

براساس آمار سرشماری سال 85 کل جمعیت 153 هزار و 271 نفر بوده است که 74 هزار و 327 نفر زن و 78 هزار و 944 نفر مرد است. از کل این تعداد در حدود 93 هزار و 686 نفر جمعیت شهری و 59 هزار و 585 نفر جمعیت روستایی است و بر اساس این آمار 20 هزار و 921 نفر افراد زیر بیست سال هستند.

براساس آخرین آمار در سرشماری سال 90 نیز کل‌ جمعیت 168 هزار و 774 بوده است. که 83 هزار و 63 نفر زن و  85 هزار و 711 نفر مرد است که شامل 122 هزار و 63 نفر جمعیت شهری و 46 هزار و 711 نفر جمعیت روستایی می‌شود.

اماکن مهم مذهبی موجود در شهرستان شامل مرقد سیدمحمد ظهرالدین(پیرخضرشاهو) واقع در روستای پیرخضران، مرقد پیر توکل واقع بلکر ، مرقد شیخ محمد نژمار واقع در روستای نژمار ، مرقد ملا ابوبکر مصنفی واقع در روستای چور ، مرقد شیخ ذکریا واقع در روستای کاکوذکریا، مرقد پیر یونس واقع در انجیران، مرقد ملا قطب‌الدین واقع در روستای جوجه‌سازی و  مرقد پیر یوسف واقع در روستای نشکاش است.

قلعه هلوخان(ایمام ) و مزگه‌‌وته سوره(مسجد سرخ) از دوره ایلخانی و تیموریان، تپه کلین‌کبود واقع در دشت مریوان از دوره اشکانی و ساسانی، تپه و قلعه روستای ننه از دوران صفویه، پل‌گاران از دوره صفویه، قلعه گبری‌گرد از‌ دوره اشکانی، محوطه کچکه‌گاور از دوران پارینه سنگی، قبرستان تاریخی روستای پیله و قبرستان روستای بالک، تپه هواره دومان روستای کولان، تپه‌آسنگران روستای نی، تپه عبه‌فتول واقع در کیلومتر 9 جاده مریوان_ سقز ، تپه که‌لکه صوفیان واقع در روستای وله‌ژیر، مرقد درویش نیز از جمله اماکن تاریخی ثبت شده در شهرستان مریوان است.

دریاچه زریوار، پارک ساحلی، باشماق(بازارچه‌ی مرزی)، محور ساحل غربی، محور سد خاکی، محورهای کوه‌پیمایی، سوارکاری و دوچرخه‌سواری کوهستان، مجتمع پارک ساحلی زریوار، دشت بیلو، جاده دور دریاچه، قمچیان، ناوطاق، ملاقوبی از اماکن گردشگری شهرستان مریوان است.

مردم منطقه مریوان از لحاظ آداب و رسوم تفاوت چندانی با کردهای دیگر مناطق ندارند مردم مناطق مختلف آن از نژاد آریایی، زبانشان کردی و مسلمان و سنی شافعی هستند.

انتهای پیام/79002/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول