اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نوروز

بازدید عمومی از سدهای خراسان شمالی آزاد است

بازدید عموم مردم از سه سد بزرگ خراسان شمالی در شهرستان‌های مانه و سملقان، شیروان و اسفراین در نوروز 92 آزاد است.

بازدید عمومی از سدهای خراسان شمالی آزاد است

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از  روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، علاقمندان می‌توانند از دستاوردها و طرح‌های بزرگ مدیریت منابع آب استان در دوران انقلاب اسلامی که با اعتبارهای ملی و با همت و تلاش فرزندان ایران در این نظام ساخته شده است، بازدید کنند.

پیش از انقلاب اسلامی برای مدیریت و کنترل آب‌های سطحی این خطه هیچ طرحی اجرا نشده بود، اما پس از انقلاب اسلامی شش سد در مجموع با توان تنظیم 167 میلیون متر مکعب آب در این منطقه ساخته شده و چهار سد جدید نیز در این استان در دست احداث است.

اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی برای حفظ سلامت شهروندان در هنگام بازدید از سدهای استان، خواستار رعایت نکات ایمنی و توجه به تابلوهای هشداردهنده شد.

به گزارش روابط عمومی این شرکت، سازه سدشیرین دره، بزرگترین سد خراسان شمالی از نوع خاکی با هسته رسی است و در ‪ 65‬ کیلومتری شمال غرب شهر بجنورد قرار دارد؛ این سد که در شهرستان مانه‌ و سملقان از توابع خراسان شمالی بر روی رود شیرین‌دره ساخته شده، در فروردین سال ‪ 1384‬ به بهره‌برداری رسیده است.

هدف اصلی از ساخت سد شیرین‌دره کنترل سیلاب‌های مخرب، تنظیم سالانه ‪ 20‬ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، تنظیم آب مورد نیاز کشاورزی و بخشی از صنایع منطقه است.

سازه سد اسفراین نیز که در فاصله 20 کیلومتری شمال شرق مرکز این شهرستان قرار دارد از نوع خاکی سنگریزه‌ای با هسته رسی است و توان تنظیم سالانه 50 میلیون متر مکعب آب را دارد.

سد شیروان هم که زیباترین سد خراسان شمالی است در 40 کیلومتری شمال این شهر ساخته شده، سازه آن از نوع بتنی دو قوسی نامتقارن است و توان تنظیم سالانه 44 میلیون متر مکعب آب را دارد.

انتهای پیام/63002/ذ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول