اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین:

مردم با رعایت قوانین سلامتی را زینت‌بخش نوروز کنند

خبرگزاری فارس: معاون اجتماعی فرمانده انتظامی قزوین گفت: مردم با رعایت قوانین و به کار بستن راهکارهای پیشگیرانه از جرایم، امنیت و سلامتی را زینت‌بخش نوروز کنند.

مردم با رعایت قوانین سلامتی را زینت‌بخش نوروز کنند

محمدقربان عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین در خصوص مقابله با تهدیدها در نوروز و سفرهای نوروزی اظهار داشت: تهدیدهایی که می‌تواند در آستانه نوروز امنیت عینی و ذهنی افراد را سلب کند معمولاً شامل جرایمی است که بر علیه اموال آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: خسارت‌های جانی در اثر غفلت و بی‌توجهی به رعایت قوانین و مقررات برای آن‌ها و بستگانشان به وجود می‌آید.

عسگری با بیان اینکه برخی از این خسارت‌ها هرگز قابل جبران نیستند، بیان کرد: شاید شما انتظار نداشته باشید که در آستانه فرا رسیدن عید باستانی شنونده حرف‌های تلخی از پلیس باشید؛ اما در نظر داشته باشید که مأموران پلیس همچون کارکنان اورژانس و هلال‌احمر، هر سال در چنین روزهایی از نزدیک شاهد حوادثی ناگوار هستند که با کمی توجه و هوشیاری از سوی شهروندان می‌توانست به وقوع نپیوندد.

پیشگیری از بروز بزهکاری مهم‌ترین وظیفه نیروی انتظامی است

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی قزوین ادامه داد: پیشگیری از بروز جرم و بزهکاری یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظایف نیروی انتظامی است که انجام مطلوب آن بدون همکاری و مشارکت مردم تحقق پیدا نمی‌کند، به طور مسلم هیچ فرد عاقل و خیرخواهی نسبت به اصل پیشگیری و تقدم آن بر درمان دچار تردید نمی‌شود.

پیشگیری از سوانح رانندگی در ایام نوروز

عسگری در خصوص پیشگیری از سوانح رانندگی در ایام نوروز یادآور شد: بخش قابل توجهی از حوادث نوروزی به تصادف رانندگی به ویژه در جاده‌های بین شهری مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه سه عامل اساسی در بروز تصادف رانندگی اثرگذار هستند، اذعان داشت: عامل انسانی (راننده)، راه و خودرو از این عوامل است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین با اشاره به عوامل انسانی در سوانح رانندگی ادامه داد: عواملی همچون حالت و نگرش راننده‌، میزان مهارت‌های فردی در نشان دادن عکس‌العمل‌های مناسب و میزان درک شرایط خطر، از مهم‌ترین فاکتور‌های انسانی در زمینه کاهش یا افزایش تصادفات رانندگی است.

عسگری اضافه کرد: سرعت و سبقت غیرمجاز، نبستن کمربند ایمنی، عدم توجه به علایم راهنمایی و رانندگی، عدم توجه کافی به جلو تحت تأثیر صحبت با تلفن همراه، صحبت با سایر سرنشینان، خوردن و نوشیدن، تنظیم رادیو پخش از مهم‌ترین تخلفات حادثه‌ساز در جاده‌ها هستند که به عملکرد راننده بستگی دارند.

انحراف به چپ بیشترین نقش در تصادفات است

وی خاطرنشان کرد: تخلفات سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ بیشترین نقش را در تصادفات منجر به فوت یا جرح دارند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین گفت: سرعت موجب وقوع 30 درصد تصادفات و تلفات جاده‌ای است، به طور متوسط افزایش هر یک کیلومتر بالاتر از سرعت مطمئنه سه درصد افزایش مصدومیت و پنج درصد افزایش احتمال تصادف منجر به فوت را موجب می‌شود.

عسگری عنوان کرد: سبقت غیرمجاز از دیگر عوامل مهم در تصادفات شدید رانندگی است، خطوط ممتد و بریده جاده‌ها بر اساس محدودیت یا عدم محدودیت میدان دید راننده تعبیه شده‌اند.

وی بیان کرد: سبقت‌هایی که در آن راننده فاقد میدان دید کافی است، به راحتی می‌تواند منجر به مرگ راننده و سایر سرنشینان خودرو شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین یادآور شد: همچنین خواب‌آلودگی، خستگی و کاهش هوشیاری راننده زیر تأثیر مصرف الکل، مواد مخدر و روانگردان‌ها از دیگر موارد بسیار مهمی هستند که سلامتی و امنیت خانواده‌ها را با خطرات بسیار جدی مواجه می‌سازند.

عسگری تصریح کرد: وسعت بسیار زیاد سرزمین، درصد بالای شهرنشینی (حدود 65 درصد) و فاصله زیاد شهرها از یکدیگر، برخورداری از راه‌های سالم و بدون نقص را در کشور ما بسیار مشکل و پر هزینه کرده است.

استعلام وضعیت راه‌ها قبل از مسافرت

وی اذعان داشت: با این حال آنچه از هم‌وطنان انتظار می‌رود این است که قبل از هر سفر وضعیت راه‌ها را از پلیس راه و وزارت راه استعلام کرده و آشنایی با نقاط حادثه خیز را در دستور کار خود قرار دهند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین ادامه داد: آنچه مسلم است مسافرت با خودروی شخصی، بدون آگاهی از وضعیت جاده‌ها و شرایط جوی می‌تواند شهروندان را با خطرات و مشکلات اساسی مواجه کند.

عسگری مشکلات فنی خودروها را از عوامل برخی تصادفات عنوان کرد و افزود: شاید همه راننده‌ها می‌دانند که مسافرت با خودروی فرسوده و دارای نقص فنی خطرات فراوانی برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اهمال و بی‌توجهی برخی از افراد به نکته‌هایی مهم و اساسی گاهی آن‌ها را به دردسر می‌اندازد، تنظیم موتور و اطمینان از سالم بودن سیستم ترمز، چراغ‌ها، لاستیک‌ها، شیشه‌شور و برف پاک کن، سیستم خنک‌کننده (فن و رادیاتور) نکاتی است که هر راننده باید قبل از سفر آن‌ها را جدی بگیرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین ابراز داشت: به همراه داشتن وسایل یدکی مورد نیاز، کپسول اطفا حریق و جعبه کمک‌های اولیه نیز از ضرورت‌های سفر به شمار می‌رود.

پیشگیری از سرقت در ایام نوروز

وی با تأکید بر پیشگیری از سرقت در ایام نوروز بیان کرد: معمولاً هر سال در تعطیلات نوروز شاهد افزایش پرونده‌های سرقت از منزل‌ها هستیم که نتیجه بیشتر این سرقت‌ها خالی گذاشتن طولانی خانه‌ها و رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی مالباختگان رخ می‌دهد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین ادامه داد: شاید بسیاری از تبهکاران حرفه‌ای از مدت‌ها قبل انتظار نوروز را می‌کشند تا پس از شناسایی خانه‌های خالی از سکنه، نقشه‌های خود را عملی کنند، اما یقین بدانید که اگر غفلت و سهل‌انگاری مالباختگان نباشد، ‌تمامی نقشه‌های آن‌ها نقش بر آب می‌شود.

عسگری با بیان اینکه می‌توان با به کار بستن مواردی تا حد زیادی از سرقت منزل پیشگیری کرد، ابراز داشت: همه درها و پنجره‌های خانه اعم از در تراس و پشت‌بام را قفل کنید.

وی ادامه داد: همسایه‌ها و بستگان مورد اعتماد را در جریان مسافرت خود قرار داده و از آن‌ها تقاضا کنید تا به خانه شما سرکشی کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین اظهار داشت: از لامپ‌های مجهز به تایمر استفاده کنید تا نشانه‌ای دال بر خالی بودن منزل وجود نداشته باشد.

عسگری با بیان اینکه به هیچ عنوان کلید منزل خود را در اختیار افراد ناشناس و غیرمطمئن قرار ندهید، عنوان کرد: پول نقد زیاد و اشیای قیمتی مانند جواهرات را در منزل باقی نگذارید.

وی تأکید کرد: به حضور کودکان، افراد سالمند و بیماران برای مراقبت از منزل بسنده نکنید، زیرا ممکن است آن‌ها به دلیل ضعف در برابر دفاع از خود در معرض آسیب قرار بگیرند.

افزایش سرقت خودرو در تعطیلات نوروز

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین با اشاره به افزایش سرقت خودرو در تعطیلات نوروز بیان کرد: نیروی انتظامی همواره به هم‌وطنان هشدار می‌دهد که در روزهای پایانی سال و در خلال تعطیلات،‌ آمار سرقت‌های خودرو افزایش می‌یابد، شاید یکی از دلایل افزایش این جرم در این روزها، مشغولیت‌های ذهنی مردم و کم‌توجهی به استفاده از وسایل ایمنی بازدارنده و همچنین پارک کردن خودرو در نقاط خلوت، تاریک و ناشناخته باشد که به واسطه دید و بازدیدهای نوروزی رخ می‌دهد.

عسگری ادامه داد: خانواده‌هایی وجود دارند که با وجود برخورداری از اتومبیل شخصی با وسایل حمل و نقل عمومی مسافرت می‌کنند، چنانچه این خانواده‌ها موارد ایمنی را جدی نگیرند، ممکن است در بازگشت از سفر با سرقت اتومبیل خود مواجه شوند.

وی افزود: برای افرادی که منزل آن‌ها فاقد پارکینگ است، می‌توانند از پارکینگ عمومی نیز استفاده کنند، هرچند اکتفا کردن به پارکینگ هم بدون استفاده از تجهیزات ایمنی پیشگیرانه، فرصت ارتکاب سرقت را به طور کامل از سارقان سلب نخواهد کرد به هر حال آنچه در آن تردیدی وجود ندارد این است که سارقان معمولاً خودروهایی را برای سرقت انتخاب می‌کنند که فاقد تجهیزات ایمنی و بازدارنده مناسب باشند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین گفت: در مسافرت با وسایل عمومی تهدیدهایی وجود دارد که شاید در سفر با خودروی شخصی مصداق نداشته باشد.

عسگری با اشاره به کلاهبرداری‌هایی که از افراد به بهانه اخذ روادید کشورها با صرف زمان کمتر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: جیب‌بری، کیف‌قاپی و کف‌زنی در محل شلوغ و پر ازدحام از موارد دستبرد زدن به افراد است.

وی افزود: شهروندان از قرار دادن بلیت، گذرنامه و مدارک شناسایی در اختیار افراد ناشناس که زمینه سوء‌استفاده از آن‌ها را فراهم می‌کند، خودداری کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین با بیان اینکه از بازگو کردن اخبار و اطلاعات فردی و خانوادگی از جمله نشانی منزل و محل کار نزد افراد ناشناس خودداری کنید، عنوان کرد: جاسازی مواد مخدر و روانگردان در وسایل شخصی افراد یا سپردن بسته‌های مشکوک به‌ آن‌ها، سرقت از افراد پس از مسموم کردن آن‌ها با مواد خوراکی، نوشیدنی‌ها و اسپری‌ها از موارد آسیب‌پذیری افراد در مسافرت با وسایل نقلیه عمومی است.

انتهای پیام/77002/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول