اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های تاریخی‌گردشگری گیلان/17

نوروز در شهرستان مذهبی گیلان

خبرگزاری فارس: آستانه‌اشرفیه با وجود مرقد نورانی سید‌جلال‌الدین اشرف برادر گرامی امام رضا (ع) چهارمین شهر مذهبی ایران است.

نوروز در شهرستان مذهبی گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، این شهرستان در 30 کیلومتری مرکز گیلان قرار دارد و فاصله آن تا شهر لاهیجان هشت کیلومتر است.

آستانه‌اشرفیه از شمال به بندر کیاشهر در فاصله 17 کیلومتری واقع بوده و دارای خاک بسیار حاصلخیز نسبت به دیگر شهرهای گیلان است.

مردم آستانه‌اشرفیه از قوم گیلک بوده و به زبان گیلکی با لهجه «بیه‌پیش» تکلم می‌کنند.

 

مذهب مردم این شهرستان شیعه جعفری است و وجود مرقد مطهر حضرت سید جلال‌الدین اشرف برادر امام رضا (ع) یکی از دلایل اهمیت آستانه‌اشرفیه است.

طبق روایات، سید جلال‌الدین اشرف قبل از شهادت وصیت کرده بود که جنازه‌اش را در یک تابوت بگذارند و به جریان آب سفیدرود بسپارند و هر جا که تابوت کنار گرفت همان‌جا او را به خاک بسپارند.

 

تابوت پس از سه روز در کنار منطقه «چورکچان» (نام قدیم آستانه‌اشرفیه) ایستاد و پیکر سید جلال‌الدین اشرف را در همین مکان دفن کردند و تا سال 311 هجری‌قمری دارای یک مزار ساده بود و با دستور گوهرشاد خانم دختر کیا رستم بقعه‌ای به نام وی روی مزار ساخته شد.

آستانه‌اشرفیه رودخانه سفیدرود را در دل خود دارد و به همین دلیل باغ‌های کشاورزی در کناره سفیدرود این شهر به وفور دیده می‌شود.

 

بارگاه رفیع آقا سید جلال‌الدین اشرف، بقعه سید محمد بن جعفر، بقعه سید حسن و بقعه سید جانی، جاذبه‌های زیارتی آستانه‌اشرف را تشکیل می‌دهند.

جاذبه‌های تاریخی‌گردشگری آستانه‌اشرفیه نیز شامل آرامگاه استاد دکتر معین، پارک ساحلی، پارک جنگلی بندر کیاشهر، اسکله ماهیگیری و قایقرانی بندر کیاشهر، تالاب کیاشهر، پل خشتی نی اکو، بازارهای هفتگی «دوشنبه و پنج شنبه» و... هستند.

 

انواع برنج معطر به ویژه دم‌سیاه، طارم، بادام زمینی و فندق از محصولات تولید شده در آستانه‌اشرفیه و انواع سبد بافی جزو صنایع‌دستی این شهرستان زیبا و مذهبی است که هر ساله گردشگران و مسافران با خریداری کردن، آنها را به یادگار می‌برند.

انتهای پیام/2300/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول