اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آذربایجان‌شرقی صورت می‌گیرد

نمایش ملاژ کتیبه‌های 2700 ساله در موزه آذربایجان

خبرگزاری فارس: همزمان با نوروز، قالب‌های گچی سه کتیبه تاریخی استان پس از تهیه در طبقه همکف موزه آذربایجان به نمایش درمی‌آید.

نمایش ملاژ کتیبه‌های 2700 ساله در موزه آذربایجان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی ظهر امروز در جمع هنرمندان اظهار داشت: قالب‌های گچی سه کتیبه تاریخی استان پس از تهیه در طبقه همکف موزه آذربایجان به نمایش درآمد.

وی این سه کتیبه را متعلق به دوره اورارتوها دانست و گفت: کتیبه «سقندل» ورزقان و دو کتیبه «رازلیق» و «نشتبان» شهرستان سراب کتیبه‌هایی هستند که ملاژ آنها تهیه شده است.

وی تشریح کرد: این کتیبه‌ها فتح‌نامه‌هایی سنگی هستند که با خط میخی اورارتویی نوشته شده و در دل کوه حک شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به آسیب‌های وارد شده به کتیبه‌های اصلی اظهار داشت: با توجه به قرارگیری این کتیبه‌ها در دل کوه و قرار داشتن در دسترس مردم، به مرور زمان دچار تخریب‌های مردمی، سایش‌ها و آسیب‌های طبیعی شده‌اند.

محمدی تهیه ملاژ از این کتیبه‌ها را اقدامی در راستای مستندنگاری و حفظ این آثار عنوان کرد و گفت: پس از تهیه قالب‌های گچی از این کتیبه‌ها، ملاژها هم‌اکنون در طبقه همکف موزه آذربایجان که محل نمایش آثار دوره پیش از تاریخ و تاریخی است، نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به تاریخچه و ماهیت این کتیبه‌ها یادآور شد: کتیبه سقندل فتح‌نامه «سار دوری پسر آرگیشتی» در 10 سطر و کتیبه‌های رازلیق و نشتبان سراب فتح نامه‌های آرگیشتی پسر روسا هستند که پس از لشکرکشی‌های خود به این منطقه فتح‌نامه را نوشته و در این دو شهرستان نصب کرده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به آماده شدن این کتیبه‌ها برای بازدید گردشگران و علاقه‌مندان در تعطیلات نوروزی، تصریح کرد: کتیبه‌های معرفی این ملاژها به دو زبان فارسی و انگلیسی نیز در کنار این آثار در موزه آذربایجان نصب شده است.

لازم به ذکر است، اورارتوها قومی تاثیرگذار بر حکومت‌های بعدی ایران و شاخص در صنعت فلزکاری بودند که توسط مادها منقرض شده و علم و هنرشان به مادها و بعد به هخامنشیان منتقل شد.

یادآور می‌شود، موزه آذربایجان، مانند سایر موزه‌های آذربایجان‌شرقی در ایام تعطیلات نوروز، همه روزه از ساعت 9 صبح تا 9 شب آماده بازدید گردشگران و علاقمندان به آثار تاریخی و فرهنگی خواهد بود.

انتهای پیام/60002/و30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول