اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان خبر داد

کشف دو کتیبه ساسانی در لرستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: کاوشگران لرستانی با کاوشگری در قلعه گوری سیمره دو کتیبه دوران ساسانی را کشف کردند.

کشف دو کتیبه ساسانی در لرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، قاسم قربانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خرم‌آباد با اشاره به اینکه کاوش محوطه قلعه گوری رماوند سیمره کوهدشت پایان یافته گفت: در این کاوش علاوه بر کشف گچ‌بری‌های نفیس دوران ساسانی دو کتیبه به خط پهلوی ساسانی که بر روی دو کاسه سفالی نوشته شده است کشف شد.

وی خاطرنشان کرد: این سفال نوشته‌ها که در ادبیات باستان‌شناسی به نام استروکا معروف هستند نخستین نمونه‌هایی است که در لرستان به دست آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان خاطرنشان کرد: استروکا کشف شده شامل دو کاسه سفالی است که یکی از آن‌ها دارای 13 سطر نوشته به شکل مدور از لبه تا کف ظرف را در بر گرفته است و دیگری دارای هشت سطر نوشته است که برای قرائت این کتیبه‌ها با زبان‌شناسان مطرحی در داخل و خارج کشور مکاتبه شده است.

وی با اشاره به اینکه دوران ساسانی از جمله دوران های تاریخی در لرستان است که نسبت به سایر دوره‌های فرهنگی اطلاع اندکی از آن در دست است و فقر اطلاعات دوران ساسانی در لرستان بسیار محسوس و منحصر به کاوش‌های دهه 60 در قلعه کهزاد وبزنیار است.

لازم به ذکر است کشف گچ‌بری‌های نفیس با مضامین اساتیدی از جمله نقوش گراز و قوچ می‌تواند در شناخت هر چه بیشتر از مذهب دوران ساسانی و حوزه گسترش و نفوذ آن در لرستان مؤثر واقع شود.

براساس این گزارش سایر نقوش گچ‌بری به دست آمده شامل موتیف‌های هندسی است از جمله دوایر متحدالمرکز، لوزی‌های تو در تو، نقوش فلس ماهی، موتیف‌های گیاهی همچون نقوش برگ شبدری، برگ کنگری، گل لوتوس، اکانوتوس، گل نیلوفر، گل آفتابگردان و موتیف‌های انسانی و حیوانی می‌شود.

لازم به ذکر است بیش از پنج هزار اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی در لرستان وجود دارد.

انتهای پیام/2304/ر20/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول