اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تازه‌ترین جزئیات از مرمت کتیبه جهانی بیستون + تصاویر

خبرگزاری فارس: کتیبه بیستون به‌علت نفوذ آب و رویش گل سنگ‌های زیاد، دچار ترک‌خوردگی‌های مشهودی شده و کارشناسان برای جلوگیری و ممانعت از گسترش این ترک‌ها در حال مرمت آن هستند.

تازه‌ترین جزئیات از مرمت کتیبه جهانی بیستون + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، کتیبه جهانی بیستون در استان کرمانشاه قرار دارد و در سال 2006 در یونسکو ثبت شده است.

این کتیبه به‌دستور داریوش کبیر، از پادشاهان مقتدر هخامنشی در رشته کوه بیستون و جنوب کوه پرآو در فاصله چندین متری از سطح زمین ساخته شده است.

این کتیبه که به‌عنوان یبلبورد تبلیغاتی پادشاهان هخامنشی برای نمایش شکوه و عظمت این سلسله سنگ‌نگاری شده، با اندودی ناشناخته برای افزایش دوام آن پوشانده شده است.

ارتفاع کتیبه 7 متر و 80 سانتی‌متر و طول آن 22 متر است و به پنج زبان نگارش شده است که عامل اصلی شناخت خط میخی فارسی باستان بوده است.

بر روی این کتیبه اهورامزدا با چهره انسانی و ریشی مستطیل شکل که خورشید از پشت سرش می‌تابد، نشان داده می‌شود.

روبه‌روی اهورا مزدا، داریوش در حال گرفتن حلقه قدرت و پادشاهی از اهورامزدا است و اهورامزدا با دست چپش کمانی را گرفته و دست راستش در حال نیایش است. زیر پای داریوش گئومات (دشمن نیکی) 2 دستش را به حالت تضرع به‌سوی داریوش دراز کرده و لگدمال شده است.

پشت سر داریوش نیزه‌دار (گبری) و کماندار (آسپاتینا) ایستاده‌اند. روبه‌روی داریوش 8 نفر از غاصبان به زنجیر کشیده شده‌اند.

بر اساس این گزارش، چند سالی است که بازدید از این کتیبه میسر نیست و این کتیبه جهانی در حال بازسازی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: متاسفانه کتیبه بیستون به‌ علت نفوذ آب و رویش گل سنگ‌های زیاد، دچار ترک‌خوردگی‌های مشهودی شده و کارشناسان ما را به جلوگیری و ممانعت از گسترش این ترک‌ها در کتیبه و پاسداری از این میراث فرهنگی ترغیب کرده است.

جلیل رحیمی با بیان اینکه مرمت اضطراری کتیبه در حال مطالعه است، ادامه داد: با همکاری چند تیم آلمانی و کارشناسان داخلی که از کارشناسان طراز اول بین‌المللی هستند، کار ادامه پیدا می‌کند.

رحیمی اظهار داشت: در چند مدت گذشته، مطالعات دقیقی از آسیب‌های وارده به کتیبه انجام شده و در بخش دیگر این مطالعات، با استفاده از تکنولوژی جدید اسکن‌برداری نوری، تمام سطح این کتیبه تصویربرداری شد.

وی با اشاره به اینکه این اسکن نوری به محققان سراسر دنیا این امکان را می‌دهد که بدون مراجعه به محل کتیبه، تحقیقات لازم را به‌عمل آورند، افزود: این اسکن نمونه‌برداری در 3 مرحله به اتمام رسیده و مرحله چهارم این نمونه‌برداری در حال انجام است.

مدیر پایگاه تحقیقات میراث جهانی بیستون نیز درباره مرمت کتیبه گفت: در ابتدا باید اطلاعات دقیقی از علت آسیب‌دیدگی داشته باشیم و در مرحله بعدی با اطلاعات مناسب به‌دست آمده، ترمیم و بازسازی را انجام دهیم.

راعی بیان داشت: این کتیبه به‌ علت ثبت جهانی و علاقه باستان‌شناسان و مردم از این محل، از اهمیت بالایی برخوردار است و طبق رایزنی‌های کارشناسان داخلی و خارجی باید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در راستای بازدید مردم از کتیبه استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه پله‌های نصب شده قبلی دارای اصول ایمنی مناسبی نیست، گفت: وظیفه اصلی ما این است که در وهله اول از کتیبه حفاظت و این میراث را برای آیندگان پاسداری کنیم.

راعی خاطر نشان کرد: با رایزنی اساتید مجرب دانشگاه برلین در نظر داریم برای بازسازی کتیبه از ابزارهای استاندارد دنیا استفاده کنیم و صدمات ناشی از نفوذ آب و ترک خوردگی‌ها تا حدودی قابل جبران است.

مدیر پایگاه تحقیقات میراث جهانی بیستون تاکید کرد: در نظر داریم از صدمات بعدی جلوگیری به‌عمل آوریم و علت اصلی تاخیر در اتمام پروژه بازسازی، مساعد نبودن شرایط آب و هوایی و مسائل اعتباری مالی پروژه بوده است که تا این مرحله 200 حدود میلیون تومان برای این کار هزینه شده است.

راعی عنوان کرد: امیدواریم تا چند ماه آینده پروژه اسکن و تصویربرداری به اتمام برسد و دور دوم ترمیم را آغاز کنیم.

وی اعلام کرد: متاسفانه امکان بازدید گردشگران از کتیبه در ایام عید میسر نیست ولی این وعده را به مردم عزیز خواهیم داد که تمام تلاش این مجموعه بر این باشد که از کتیبه به بهترین شکل حفاظت شود و این میراث را با سلامت کامل به آیندگان تحویل دهیم.

 

 

--------------------------------

گزارش از محسن فولادی

انتهای پیام/2700/ر40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول