اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور مدرسی از حوزه علمیه قم

کارگاه اخلاق علمی و حرفه‌ای در دانشگاه یاسوج برگزار شد

خبرگزاری فارس: کارگاه اخلاق علمی و حرفه‌ای در دانشگاه یاسوج با هدف آشنایی اعضای هیئت علمی با اخلاق علمی و توجه به تزکیه در کنار علم، با حضور مدرسی از حوزه و دانشگاه برگزار شد.

کارگاه اخلاق علمی و حرفه‌ای در دانشگاه یاسوج برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، شامگاه پنج‌شنبه کارگاه اخلاق علمی و حرفه‌ای در دانشگاه یاسوج با حضور اعضای هیئت علمی و هیئت رئیسه این دانشگاه برگزار شد.

ناصر نوشادی در ابتدای شروع این کارگاه، اظهار داشت: هدف از برگزاری چنین کارگاهی رفع این دغدغه است که تعلیم و تزکیه و آموزش و پرورش در دانشگاه‌ها همواره همزمان و باهم باشند و از هم جدا نشوند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و نظارت و ارزشیابی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه یک استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی باید به صورت توأمان تعلیم و تزکیه را مورد توجه قرار دهد، افزود: در این کارگاه‌ها به دنبال این هستیم که این هدف محقق شود. 

نوشادی اضافه کرد: در راستای مجموعه کارگاه‌های طرح دانش‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگا‌ه‌ها، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنچ کارگاه مهارتی و پنچ کارگاه معرفتی در دانشگاه یاسوج برگزار شده که کارگاه حاضر با نام اخلاق علمی و حرفه‌ای است که در حوزه معرفتی برگزار می‌شود.

* دانشگاه یاسوج پیشرو در برگزاری کارگاه‌های مهارتی و معرفتی در کشور

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و نظارت و ارزشیابی دانشگاه یاسوج ادامه داد: این کارگاه به مدت هشت ساعت ادامه خواهد داشت و در آن اعضای هیئت علمی با اخلاق علمی آشنا می‌شوند.

نوشادی با بیان اهمیت برگزاری چنین کارگاه‌هایی تصریح کرد: تاکنون در دانشگاه یاسوج سه کارگاه مهارتی شامل ضوابط و مقررات آموزشی، روش و مدیریت تحقیق و روش تدریس و از حوزه‌ کارگاه‌های معرفتی نیز کارگاه اخلاق علمی و طرح ضیافت اندیشه برگزار شده است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه دفتر نظارت و ارزشیابی در دانشگاه‌ها مسئول برگزاری این کارگاه‌ها است، ابراز داشت: دانشگاه یاسوج در زمینه برگزاری این کارگاه‌ها در کشور پیشرو و پیشگام است.

*گستردگی خطا توجیه انجام خطا نیست

به گزارش فارس، این کارگاه اخلاق علمی و حرفه‌ای در داشنگاه یاسوج با حضور حجت‌الاسلام سید صادق پیش‌نمازی، مدرس حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید صادق پیش‌نمازی در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج با اشاره به برخی اخلاق‌های نیکو و ناپسند در محیط علمی و حرفه‌ای اظهار داشت: ملامت‌گری از نهادینه شدن صفات بد جلوگیری می‌کند و توجیه‌گری این زمینه را فراهم می‌کند که صفات بد و ناپسند در اخلاق و رفتار انسان نهادینه شود.

مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: توجیه‌گری از روش‌های شیطان برای فریب دادن انسان است و همه ما باید بدانیم که توجیه‌گری ما را نابود می‌کند و پرسشگری مسیر هدایت را باز می‌کند.

وی ادامه داد: تکرار و انس گرفتن با یک اخلاق نیکو و یک کار خوب موجب نهادینه شدن آن رفتار می‌شود به طوری که نباید کار خوب را امروز و فردا کرد و انجام آن را به تأخیر انداخت.

* همیشه نباید هم‌رنگ جماعت شویم/ مراقب شیطان باشیم

پیش‌نمازی تصریح کرد: هم‌رنگی همیشه مانع رسوایی نیست و برخی شهدای گرانقدر ما در وصیت‌نامه‌های خود نوشتند که اگر نخواهی همرنگ شوی رسوای علم شو، این یعنی اینکه قرار نیست اگر جماعتی کار بد و ناپسند انجام می‌دهند ما هم انجام دهیم.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انجام مستمر یک کار خوب کوچک بهتر از انجام غیر مستمر یک کار خوب بزرگ است، ابراز داشت: تکرار حدود 45 بار آیه "اهدنا الصراط المستقیم" در نمازهای واجب و مستحب به خوبی معنی استمرار و انس گرفتن با کار خوب را نشان می‌دهد زیرا که یک انسان مؤمن که خود در مسیر مستقیم است چرا این ‌همه چنین دعایی را تکرار می‌کند؟

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: یک دزد می‌داند که دزدی کار بدی است ولی چون توجیه‌گر است و خود را با توجیه قانع می‌کند، اقدام به دزدی می‌کند.

حجت‌الاسلام پیش‌نمازی نفحات رحمانی و عقل را در مقابل وسوسه‌ها و توجیه‌گری‌های شیطانی دانست و خاطرنشان کرد: همه ما در رفتارهایمان یا پیروز بر شیطان هستیم، یا در حال جنگ و یا هم تسلیم شیطان می‌شویم.

این استاد حوزه و دانشگاه با ذکر مثالی عنوان کرد: فرزندی که از همان کوچکی یاد نگرفته است که باید دست‌هایش را مرتب بشوید بدون شک این کار ملکه ذهنش نمی‌شود ولی اگر با این کار انس بگیرد و مرتب تکرار کند به رفتارش تبدیل می‌‌شود.

پیش‌نمازی در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به ضرورت مقابله با شیطان گفت: شیطان یا نمی‌گذارد ما یک کار خوب انجام دهیم و یا هم اینکه کار خوب ما را به ریا و ظاهرنمایی تبدیل می‌کند که باید مواظب باشیم کارهای خوب‌مان برای خدا باشند. 

انتهای پیام/82005/ی30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول