به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام کاظم علی محمدی عصر امروز در نشست تخصصی جایگاه علم اخلاق در نظام آموزش و پژوهش حوزه که در پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به تقویت عرفان عملی در حوزههای علمیه اظهار کرد: معاونت تهذیب در ارتباط با تربیت اخلاقی طلاب دارای سیاستهای کلان و فرابخشی شامل اهتمام به ترسیم و تنظیم فعالیتهای تربیتی و فرهنگی بر اساس یک نگاه جامع و آینده نگر است.
وی افزود: حاکمیت اصول اخلاقی و تربیتی در تمام آیین نامهها، مقررات و فعالیتها، توجه جدی به اصل جدایی ناپذیری تهذیب و تربیت اخلاقی از سایر فعالیتهای حوزه، توجه به اصل تقدم پیشگیری بر درمان در امر تربیت طلاب و حفظ و تقویت کرامت انسانی طلاب جزو این سیاستها هستند.
مدیر مطالعات تربیتی و فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه با بیان اینکه این معاونت فعالیتهای فراوانی در زمینه اخلاق و تربیت اخلاقی طلاب داشته است خاطرنشان کرد: برگزاری دوره ضیافت ملکوت با شرکت 500 نفر طلبه در دورههای 10 روزه زنجان و اصفهان از جمله این برنامهها بوده که موجب ارتقای مهارتهای اخلاقی طلاب، انس طلاب با مباحث اخلاقی و اساتید اخلاقی و افزایش انگیزه طلاب برای فعالیتهای اخلاقی و پیگیری مباحث اخلاقی در آنها شده است.
وی ادامه داد: تولید نرم افزارهای دروس اخلاق شامل «تهذیب الاخلاق»، «خوشههای معرفت»، «رسم تقوی پیشگان»، «ضیاء» و «کیمیای وصال» از دیگر فعالیتهای اخلاقی معاونت تهذیب حوزههای علمیه به شمار میرود.
محمدی با اشاره به تدوین شرح حال و زندگینامه بزرگان حوزه در قالب طرح «قلههای تهذیب» عنوان داشت: تاکنون زندگینامه 30 نفر از علمای اخلاق تدوین شده و از طریق بروشور و سایت در معرض استفاده طلاق قرار گرفته است.
مدیر مطالعات تربیتی و فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه از تاسیس شورای راهبردی گسترش تربیت اخلاقی خبر داد و افزود: این شورا از افراد نخبه و صاحب نظر در زمینه اخلاق و تربیت تشکل شده و برگزاری جلسات هم اندیشی با اعضای شورا و دعوت از صاحب نظران، ایده پردازان و اساتید عرصه اخلاق و تربیت با هدف سیاست گذاری در زمینه تربیت اخلاقی طلاب را بر عهده دارد.
وی ابراز کرد: از دیگر فعالیتهای اخلاقی معاونت تهذیب حوزههای علمیه میتوان به برگزاری دروس عمومی اخلاق در مدارس از طریق جذب، گزینش و اعزام اساتید اخلاق به مدارس علمیه سراسر کشور اشاره کرد و در این خصوص تاکنون بیش از هزار نفر روز استاد اخلاق به مدارس سراسر کشور اعزام شدهاند.
محمدی افزایش فضای معنوی مدارس علمیه و دسترسی طلاب به اساتید برجسته اخلاق را از نتایج این دروس دانست و عنوان داشت: بسترسازی برای ارائه مشاورههای اخلاقی به طلاب و از دور خارج کردن اساتید ناکارآمد از دیگر فواید این دورهها بوده است.
مدیر مطالعات تربیتی و فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه با اشاره به اجرای برنامه «آسیب شناسی تربیتی و اخلاقی مطلوب» خاطرنشان کرد: اهداف این طرح شناخت، پیشگیری و رفع آسیبهای اخلاقی و تربیتی موجود در میان طلاب بوده و شامل برگزاری نشستهای هم اندیشی و کارگاههای آموزشی به منظور مواجهه و پیشگیری معاونان تهذیب استانها با برخی از آسیبهای شایع در مدارس علمیه است.
وی با اشاره به شناخت جامع و عملیاتی آسیبها و موانع موجود در مسیر تربیت و تهذیب طلاب به عنوان یکی از نتایج این طرح گفت: ارائه راهکارهای کارآمد و عملی در پیشگیری یا رفع آسیبها، بهبود و ارتقای وضعیت اخلاقی و تربیتی طلاب و نیز ریشه یابی و شناخت زمینهها و بسترهای پیدایش و گسترش این آسیبها از دیگر فواید اجرای این طرح هستند.
محمدی طراحی و تدوین نظام جامع تربیتی و تهذیب حوزه را مورد توجه قرار داد و افزود: از دیگر طرحهای معاونت تهذیب حوزههای علمیه در اخلاقی کردن حوزهها میتوان به راه اندازی مرکز تخصصی تهذیب، تهیه و پیشنهاد موضوعات تهذیبی برای پایان نامههای حوزوی، تدوین متن درس اخلاق پایههای یک تا شش و برگزاری مسابقات کتابخوانی و متون دینی در حوزههای علمیه اشاره کرد به طوری که در حال حاضر تدوین کتابهای آداب اسلامی 1و 2، اخلاق اسلامی 1و 2 و مبانی نظام تعلیم و تربیت حوزه با همکاری مرکز تدوین متون برای پایه یک تا چهار تا پایان سال 1391 آماده انتشار خواهند بود.
انتهای پیام/78004/ش40