اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مطالعات تربیتی و فرهنگی معاونت تهذیب حوزه خبر داد

تولید انواع کتاب و نرم افزار اخلاقی ویژه طلاب

خبرگزاری فارس: مدیر مطالعات تربیتی و فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه گفت: این معاونت تاکنون کتاب‌ها و نرم افزارهای مختلفی را در ارتباط با تزکیه اخلاقی طلاب تدوین و منتشر کرده است.

تولید انواع کتاب و نرم افزار اخلاقی ویژه طلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام کاظم علی محمدی عصر امروز در نشست تخصصی جایگاه علم اخلاق در نظام آموزش و پژوهش حوزه که در پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به تقویت عرفان عملی در حوزه‌های علمیه اظهار کرد: معاونت تهذیب در ارتباط با تربیت اخلاقی طلاب دارای سیاست‌های کلان و فرابخشی شامل اهتمام به ترسیم و تنظیم فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی بر اساس یک نگاه جامع و آینده نگر است.

وی افزود: حاکمیت اصول اخلاقی و تربیتی در تمام آیین نامه‌ها، مقررات و فعالیت‌ها، توجه جدی به اصل جدایی ناپذیری تهذیب و تربیت اخلاقی از سایر فعالیت‌های حوزه، توجه به اصل تقدم پیشگیری بر درمان در امر تربیت طلاب و حفظ و تقویت کرامت انسانی طلاب جزو این سیاست‌ها هستند.

مدیر مطالعات تربیتی و فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه با بیان اینکه این معاونت فعالیت‌های فراوانی در زمینه اخلاق و تربیت اخلاقی طلاب داشته است خاطرنشان کرد: برگزاری دوره ضیافت ملکوت با شرکت 500 نفر طلبه در دوره‌های 10 روزه زنجان و اصفهان از جمله این برنامه‌ها بوده که موجب ارتقای مهارت‌های اخلاقی طلاب، انس طلاب با مباحث اخلاقی و اساتید اخلاقی و افزایش انگیزه طلاب برای فعالیت‌های اخلاقی و پیگیری مباحث اخلاقی در آنها شده است.

وی ادامه داد: تولید نرم افزارهای دروس اخلاق شامل «تهذیب الاخلاق»، «خوشه‌های معرفت»، «رسم تقوی پیشگان»، «ضیاء» و «کیمیای وصال» از دیگر فعالیت‌های اخلاقی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود.

محمدی با اشاره به تدوین شرح حال و زندگینامه بزرگان حوزه در قالب طرح «قله‌های تهذیب» عنوان داشت: تاکنون زندگینامه 30 نفر از علمای اخلاق تدوین شده و از طریق بروشور و سایت در معرض استفاده طلاق قرار گرفته است.

مدیر مطالعات تربیتی و فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه از تاسیس شورای راهبردی گسترش تربیت اخلاقی خبر داد و افزود: این شورا از افراد نخبه و صاحب نظر در زمینه اخلاق و تربیت تشکل شده و برگزاری جلسات هم اندیشی با اعضای شورا و دعوت از صاحب نظران، ایده پردازان و اساتید عرصه اخلاق و تربیت با هدف سیاست گذاری در زمینه تربیت اخلاقی طلاب را بر عهده دارد.

وی ابراز کرد: از دیگر فعالیت‌های اخلاقی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه می‌توان به برگزاری دروس عمومی اخلاق در مدارس از طریق جذب، گزینش و اعزام اساتید اخلاق به مدارس علمیه سراسر کشور اشاره کرد و در این خصوص تاکنون بیش از هزار نفر روز استاد اخلاق به مدارس سراسر کشور اعزام شده‌اند.

محمدی افزایش فضای معنوی مدارس علمیه و دسترسی طلاب به اساتید برجسته اخلاق را از نتایج این دروس دانست و عنوان داشت: بسترسازی برای ارائه مشاوره‌های اخلاقی به طلاب و از دور خارج کردن اساتید ناکارآمد از دیگر فواید این دوره‌ها بوده است.

مدیر مطالعات تربیتی و فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه با اشاره به اجرای برنامه «آسیب شناسی تربیتی و اخلاقی مطلوب» خاطرنشان کرد: اهداف این طرح شناخت، پیشگیری و رفع آسیب‌های اخلاقی و تربیتی موجود در میان طلاب بوده و شامل برگزاری نشست‌های هم اندیشی و کارگاه‌های آموزشی به منظور مواجهه و پیشگیری معاونان تهذیب استان‌ها با برخی از آسیب‌های شایع در مدارس علمیه است.

وی با اشاره به شناخت جامع و عملیاتی آسیب‌ها و موانع موجود در مسیر تربیت و تهذیب طلاب به عنوان یکی از نتایج این طرح گفت: ارائه راهکارهای کارآمد و عملی در پیشگیری یا رفع آسیب‌ها، بهبود و ارتقای وضعیت اخلاقی و تربیتی طلاب و نیز ریشه یابی و شناخت زمینه‌ها و بسترهای پیدایش و گسترش این آسیب‌ها از دیگر فواید اجرای این طرح هستند.

محمدی طراحی و تدوین نظام جامع تربیتی و تهذیب حوزه را مورد توجه قرار داد و افزود: از دیگر طرح‌های معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه در اخلاقی کردن حوزه‌ها می‌توان به راه اندازی مرکز تخصصی تهذیب، تهیه و پیشنهاد موضوعات تهذیبی برای پایان نامه‌های حوزوی، تدوین متن درس اخلاق پایه‌های یک تا شش و برگزاری مسابقات کتابخوانی و متون دینی در حوزه‌های علمیه اشاره کرد به طوری که در حال حاضر تدوین کتاب‌های آداب اسلامی 1و 2، اخلاق اسلامی 1و 2 و مبانی نظام تعلیم و تربیت حوزه با همکاری مرکز تدوین متون برای پایه یک تا چهار تا پایان سال 1391 آماده انتشار خواهند بود.

انتهای پیام/78004/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول