اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع طبیعی سوادکوه:

جنگل‌های سوادکوه 50 میلیون ساله شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی سوادکوه با اشاره به اینکه جنگل‌های این شهرستان از دوران سوم زمین‌شناسی هستند، گفت: جنگل‌های سوادکوه 50 میلیون سال قدمت دارند.

جنگل‌های سوادکوه 50 میلیون ساله شد

یدالله داوودی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان سوادکوه به خدمات اجتماعی و نقش منابع طبیعی در اشتغال‌زایی اشاره کرد.

 وی با بیان اینکه شش مجری طرح جنگل‌داری در سوادکوه فعالند و بیشتر جنگل‌های این شهرستان دارای کتابچه طرح است، یادآور شد: در حوزه منابع طبیعی سوادکوه (همه حوزه تقسیمات کشوری سوادکوه را شامل نمی‌شود) 298 نفر در جنگل مشغول به فعالیت هستند.

این مسئول تصریح کرد: در سال گذشته 17 نیروی قرقبان در اشباع تراورس شیرگاه جذب شدند و 40 نفر نیز در پروسه طرح‌های جنگل‌داری سوادکوه به صورت غیر‌مستقیم فعالیت دارند.

رئیس اداره منابع طبیعی سوادکوه از اشتغال هزار و 717 نفر به عنوان بهره‌بردار از مراتع سوادکوه و در برخی موارد حضور دو نفر به عنوان بهره‌بردار در مراتع این شهرستان خبر داد و یادآور شد: بیش از 2 هزار و 500 نفر در مراتع سوادکوه مشغول فعالیت هستند.

وی به فعالیت 35 معدن روباز و واریزه کوهی با فعال بودن 17 معدن در سوادکوه اشاره کرد و از اشتغال‌زایی 300 نفر به صورت دائم و 700 نفر به صورت غیر‌مستقیم در این معادن خبر داد.

عضو شورای اداری شهرستان سوادکوه از فعالیت سه دهنه کوره با اشتغال‌زایی مستقیم 9 نفر و غیر‌مستقیم 20 نفر در سوادکوه اشاره کرد و با بیان اینکه در بخش محصولات فرعی کف جنگل‌ها نیز 100 نفر به صورت سالانه و غیر‌مستقیم بهره‌برداری می‌کنند، افزود: در بخش نهالستان نیز شاهد اشتغال‌زایی مستقیم چهار نفر و غیر‌مستقیم هزار نفر هستیم.

داوودی از وجود 63 کارگاه چوب‌بری در سوادکوه خبر داد و با بیان اینکه 33 کارگاه چوب‌بری در سوادکوه فعالند، خاطرنشان کرد: 60 نفر به صورت مستقیم و 100 نفر به صورت غیر‌مستقیم در کارگاه‌های چوب‌بری فعالند.

این کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه کشور ما از کشورهای کم پوشش دنیاست، یادآور شد: ایران در بین 56 کشور صاحب جنگل دنیا رتبه 45 را دارد و میزان بارندگی کشور ما یک سوم استاندارد جهانی است.

وی با اشاره به اینکه سرانه جهانی جنگل برابر با 62 صدم هکتار و در ایران برابر با 17 صدم هکتار است، گفت: تنوع زیستی و ذخائر ژنتیکی، دو شاخص بیانگر کیفیت منابع طبیعی بوده و ایران جزو 10 کشور دارای کیفیت بالا در عرصه منابع طبیعی است.

داوودی افزود: ایران از لحاظ منابع طبیعی دارای پوشش کم اما با کیفیت بالاست.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه، پیشینه تاریخی جنگل‌ها را سرمایه بزرگی برای کیفیت منابع طبیعی ذکر کرد و گفت: جنگل‌های اروپایی دارای پیشینه تاریخی تا 10 هزار سال و جنگل‌های مازندران و سوادکوه باقیمانده دوران سوم زمین‌شناسی با قدمت 50 میلیون سال است.

وی با اشاره به اینکه کشور فنلاند با وجود سه گونه درختی با پوشش 74 درصدی جنگل به عنوان کشور آب و جنگل توصیف شده است، یادآور شد: سوادکوه دارای 50 گونه درختچه‌ای و 80 گونه درختی است و سه نوع از پنج نوع جنگل‌های دنیا در سوادکوه یافت می‌شود.

انتهای پیام/86015/ز40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول