اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی و شهرسازی شهرداری گرگان:

سازمان بافت تاریخی شهر گرگان ایجاد می‎شود

خبرگزاری فارس: معاون فنی و شهرسازی شهرداری گرگان از ایجاد سازمان بافت تاریخی گرگان خبر داد.

سازمان بافت تاریخی شهر گرگان ایجاد می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مجید طاهری بعدازظهر امروز در جمع کارکنان شهرداری گرگان اظهار داشت: شهرداری گرگان در راستای احیا، بهسازی و نوسازی بافت قدیم گرگان و ارائه خدمات بهتر به شهروندان درصدد تشکیل سازمان مستقل برای ارائه خدمات در محدوده بافت قدیم به مساحت 110 هکتار (برابر طرح مصوب) است.

وی ادامه داد: این سازمان با همکاری سایر دستگاه‎های مرتبط همانند استانداری و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل خواهد شد.

اساسنامه «سازمان بافت تاریخی شهر گرگان» پس از تصویب شورا، استانداری فعال می‎شود

معاون فنی و شهرسازی شهرداری گرگان خاطرنشان کرد: اساسنامه سازمان مذکور با همکاری کارشناسان مرتبط تهیه شده و آماده ارسال به شورای اسلامی شهر است تا پس از تصویب شورا، استانداری و وزارت کشور فعال شود.

طاهری تصریح کرد: در صورت الحاق محور زیارت به حریم شهر گرگان برابر طرح جامع پیشنهادی به شورایعالی معماری و شهرسازی کشور، این سازمان در محدوده مذکور نیز در آینده ارائه خدمات خواهند کرد.

تدوین سیاست‎های تشویقی شهرداری گرگان برای احیای بافت قدیم

وی عنوان کرد: شهرداری گرگان برای احیای بافت قدیم سیاست‎های تشویقی خاصی تدوین کرد.

معاون فنی و شهرسازی شهرداری گرگان گفت: با توجه به تهیه طرح «سیمای شهری»، املاکی که در بافت قدیم قرار دارند با ضوابط خاص این طرح بازسازی و احیا می‎شود.

تمام ساکنان بافت موظف به بازسازی و اجرای طرح «سیمای شهری» هستند

طاهری افزود: تمام ساکنان بافت موظف به بازسازی و اجرای این طرح هستند تا همخوانی لازم با محیط ایجاد شود.

به گفته وی از دیگر اقدامات برای احیای بافت تاریخی، ایجاد مرکز خدمات شهرداری در محیط بافت برابر مصوبه استانداری گلستان و همکاری میراث فرهنگی است تا اینگونه با ملموس‌تر شدن مشکلات و معضلات این منطقه و تسهیل در مراجعه شهروندان در این محلات در امر حفظ و احیای بافت تسهیل ایجاد شود.

خرید و احیای ساختمان‎های با ثبت ملی از سوی شهرداری گرگان برای احیای بافت تاریخی

معاون فنی و شهرسازی شهرداری گرگان درباره سیاست دیگر شهرداری برای احیای بافت تاریخی گفت: خرید و احیای ساختمان‎های با ثبت ملی به دلیل احیای مجدد آنها و ایجاد فضای سرمایه‌گذاری و نقاط گردشگری در این ساختمان‌ها از دیگر اقدامات شهرداری گرگان است.

طاهری خاطرنشان کرد: برای احیای معابر بافت قدیم نیز طرح تهیه شده تا براساس آن عملیات عمرانی از جمله سنگ فرش در آن معابر انجام شود.

وی اظهار امیدواری کرد که مشارکت شهروندان و شهرداری بتواند محیطی زیبا را در بافت ایجاد کند و زمینه حضور گردشگران را با توجه به ثبت بیش از 80 سالگی بافت قدیم گرگان برای این منطقه مهیا شود.

بافت تاریخی گرگان سومین بافت باارزش پس از یزد و اصفهان

گفتنی است؛ بافت تاریخی گرگان، طبق طرح مصوب با مساحتی بالغ بر 110 هکتار، سومین بافت باارزش و دارای سبک معماری پس از یزد و اصفهان است و وسیع‌ترین بافت تاریخی شمال ایران است.

بافت تاریخی این شهر در سال 1310 خورشیدی در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید .6 محله بزرگ به نام‌های سرپیر، دربنو، سرچشمه، میخچه‌گران، نعلبندان، سبزه‌مشهد و میدان و محله‎های فرعی مثل پاسرو، میرکریم، دوشنبه‌ای، شیرکش، باغشاه، دباغان، شاهزاده قاسم و ... در بافت تاریخی قرار دارد.

بیشتر مساجد، تمام تکایای قدیمی، زیارتگاه‌ها و مکان‌های مذهبی شهر نیز در همین محلات قرار دارند که امروز بافت قدیم و معماری سنتی و تاریخی این شهر و بخش عمده‌ای از میراث فرهنگی این دیار را تشکیل می‌دهند.  

انتهای پیام/2307/ذ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول