اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

هلال احمر همیشه در آماده‌باش/تدوین برنامه 5 ساله و چشم‌انداز روشن ‌آینده

خبرگزاری فارس: مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران از جمعیت هلال احمر به عنوان نهاد همیشه آماده نام برد و گفت: برنامه پنج ساله برای این جمعیت تدوین کرده‌ایم تا به چشم‌انداز روشنی در این خصوص برسیم.

هلال احمر همیشه در آماده‌باش/تدوین برنامه 5 ساله و چشم‌انداز روشن ‌آینده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، نام هلال احمر می‌تواند در جامعه برای افراد گوناگون یادآور خاطرات مختلفی باشد. عده‌ای آن را ارگان پیشرو در ارائه خدمات امداد و نجات در حوادث و سوانح، بعضی‌ها تأمین‌کننده داروهای خاص و داروخانه‌های ویژه، گروهی ارائه‌دهنده خدمات توانبخشی و عده‌ای دیگر آن را سازمانی حمایتی می‌شناسند. اما اینکه هلال احمر چیست، مأموریت‌ها، اهداف کلی، استراتژی‌ها و ارکان سازمانی و گستره آن چگونه است، هنوز برای بسیاری از شهروندان ناشناخته است.

جمعیت هلال احمر ایران در طول تاریخ پرافتخار خود از روز آغازین تاکنون با پرچم سفید صلح در شاهراه انسانیت، سرافراز و پرافتخار، نقش‌آفرین صحنه‌هایی باشکوه از فداکاری و ازخود گذشتگی بوده است. بی‌تردید گردآوری و مستندسازی مجموعه‌ای از تلاش‌ها، موفقیت‌ها و خدماتی که جمعیت هلال احمر به آسیب‌دیدگان، دردمندان و بینوایان، ارائه کرده و بیان لحظه‌های باشکوه نوع دوستی و ایثار و به تصویر کشیدن چهره‌های متبسّم امدادگرانی که همواره آغوش پرمهر خود را به روی نیازمندان و مددجویان گشوده و نور زندگی را بر دل ناامیدان تابانده‌اند، کار آسانی نیست.

نگاهی به گستره فعالیت جمعیت هلال احمر مازندران بیانگر خدمات متنوع بخش‌هایی از این تشکیلات مردمی مانند سازمان امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، معاونت درمان و توانبخشی و موسسه آموزش عالی علمی کاربردی هلال است که با بهره‌گیری از دانش نظری و عملی و توانایی‌های فنی موجب هرچه پربارتر شدن درخت تناور جمعیت هلال احمر در عرصه خدمت‌رسانی شده‌اند.

این گزارش چکیده گفت‌وگوی یک ساعته خبرنگار فارس با مهدی ولی‌پور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران درباره تحولات این جمعیت در یک سال گذشته است.

طرح‌های نوروزی فصل مهرورزی و خدمت‌رسانی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران درباره برنامه‌های نوروزی جمعیت هلال احمر گفت: طرح‌های نوروزی جمعیت هلال احمر استان مازندران از 24 اسفند آغاز و تا پایان روز پانزدهم فروردین‌ماه 1392 ادامه می‌یابد.

مهدی ولی‌پور اظهار داشت: برای اجرای طرح نوروزی امسال بیش از 33 پایگاه و پست امداد و نجات جاده‌ای و 40 پست راهنمایی مسافران و همچنین 40 خیمه نماز متحدالشکل درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح‌های امسال بیش از دو هزار نفر روز امدادگر و نجاتگر، دو هزار نفر جوان آموزش‌دیده عضو جمعیت و 200 نفر پرسنل جمعیت استان به کار گرفته می‌شوند.

ولی‌پور با اشاره به تدارک گسترده جمعیت هلال احمر مازندران برای ارائه خدمات مورد نیاز میهمانان نوروزی استان خاطرنشان کرد: 30 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه خودروی نجات، یک فروند بالگرد امدادی، 10دستگاه موتور سیکلت، یک‌دستگاه اتوبوس آمبولانس و 30 دستگاه خودروی کمک‌دار امدادی در اجرای طرح نوروزی امسال به کار گرفته می‌شوند.

وی با تقدیر از مشارکت مالی موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج گفت: جمعیت هلال احمر تشکیلاتی غیردولتی و عام المنفعه است که خدمات موردنیاز شهروندان ایران اسلامی را بدون هرگونه چشم‌داشت مادی ارائه می‌دهد و در این راستا از مشارکت تمامی سازمان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی ، خیرین و داوطلبان و جوانان پرشور استقبال می‌کند.

وی همچنین با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی این جمعیت در نوروز سال گذشته گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون نفر از خدمات راهنمایی مسافران و امداد و نجات هلال‌ احمر استان بهره‌مند شدند.

هلال احمر همیشه در آماده‌باش

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران تصریح کرد: استان مازندران با توجه به موقعیت طبیعی و جاذبه‌های بی‌نظیر خدادادی، همه ساله در فصول مختلف به ویژه در ایام نوروز و تابستان، میزبان میهمانان و گردشگران بسیاری است که ارائه خدمات موردنیاز آنان رسالت خطیر همه دستگاه‌های اجرایی است و جمعیت هلال احمر نیز بر حسب مأموریت ذاتی خویش و به ‌عنوان یکی از اعضای مهم ستاد تسهیلات سفر با تمام ظرفیت اجرایی و عملیاتی در این عرصه حضور دارد.

وی عنوان کرد: خدمات جمعیت هلال احمر تنها منوط به نوروز و تابستان نیست؛ بلکه واقعیت این است که هلال احمر مازندران در تمام طول سال آماده ارائه خدمات موردنیاز شهروندان است که اجرای عملیات متعدد امداد و نجات در مناطق سیل‌زده استان و همچنین ارائه خدمات به حادثه‌دیدگان سوانح متعدد جاده‌ای تنها گوشه‌ای از همت بلند جان برکفانی است که هلال احمر مازندران را برای مهرورزی و خدمت‌رسانی برگزیده‌اند.

ولی‌پور گفت: به اعتقاد ما شهروندان ایران اسلامی شایسته بهترین خدمات هستند و مسئولان و مدیران نظام اسلامی به فرموده مقام معظم رهبری در مقابل مردم وظیفه‌ای جز خدمت‌گذاری بی‌منت ندارند.

تقویت زیرساخت‌های امدادی

مدیرعامل هلال احمر مازندران در ادامه با اشاره به اقدامات این جمعیت در سال گذشته گفت: تقویت زیرساخت‌های امداد و نجات استان از طریق توسعه پایگاه‌ها و پست‌های امداد جاده‌ای و کوهستان از 11پایگاه به 32 پایگاه و پست ثابت در تمام طول سال، برگزاری یکصد مانور امدادی، اجرای طرح ملی کاهش غریق با برپایی 180 پست امدادی در طول 330کیلومتر ساحل مازندران، درجه‌بندی و اعطای درجه به بیش از دو هزار نفر امدادگر و نجاتگر، نوسازی 100 درصد ناوگان امدادی با ورود 35 دستگاه خودروی سبک و سنگین و موتورسیکلت امدادی و استقرار یک‌دستگاه بالگرد امدادی، افزایش سطح فضای امدادی از 4200 متر به 13 هزار متر مربع، امدادرسانی به دو حادثه سیل بهشهر و چالوس و نوشهر و همچنین مشارکت در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان، تقویت سیستم رادیویی جمعیت استان و راه‌اندازی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات و فعال‌سازی خط ارتباطی 147 ندای امداد به منظور پاسخگویی به فوریت‌های امدادی شهروندان در تمام ساعات شبانه‌روز از جمله اولویت‌های انجام شده هلال احمر استان در حوزه امداد و نجات بوده است.

اجرای طرح ملی شبکه امداد و نجات در ساری

ولی‌پور افزود: برگزاری یک هزار و 612 دوره آموزش عمومی و تخصصی، تولید 65 برنامه آموزشی رادیویی و 70 برنامه تلویزیونی، اجرای طرح ملی شبکه ملی امداد و نجات به‌عنوان پایلوت کشوری در ساری با توزیع بیش از یکصدهزار برگ پرسشنامه با هدف احصای میزان آگاهی و نیازمندی‌های امدادی خانواده‌ها و برنامه‌ریزی‌های موردنیاز، افزایش ظرفیت جذب دانشجویان مرکز علمی کاربردی هلال به 332 نفر و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی رشته‌های کارشناسی ارشد از اقدامات انجام شده جمعیت هلال احمر مازندران در حوزه آموزش بوده است.

تجهیز هلال احمر مازندران به بیمارستان اضطراری

وی با اشاره به برنامه‌های حوزه معاونت درمان و توانبخشی این جمعیت گفت: تقویت بخش درمان اضطراری با تجهیز یک دستگاه بیمارستان سیار اضطراری و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس پیشرفته، اخذ مجوز راه‌اندازی سه مرکز درمانی تخصصی، توسعه ظرفیت‌های مرکز جامع توانبخشی استان با ایجاد بخش‌های گفتاردرمانی، کاردرمانی، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی و ارتوپدی تخصصی قلبی و عروقی، ساماندهی تیم‌های درمان اضطرار متشکل از پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران داوطلب از مهم‌ترین اقدامات این جمعیت در حوزه درمان و توانبخشی بوده است.

 فعال‌سازی 150 کانون دانشجویی و روستایی

وی اذعان داشت: توسعه و تقویت زیرساخت‌های مربوط به حوزه جوانان با برگزاری 42 دوره تخصصی برای پیشاهنگان، اجرای 40 پست راهنمایی مسافران تابستانی، برگزاری 51 اردوی آموزشی، فرهنگی برای جوانان، ایجاد و توسعه 150کانون دانشجویی و روستایی، دانش‌آموزی و پیشاهنگی، اعزام دو تیم از جوانان و پیشاهنگان به مناطق متأثر از زلزله آذربایجان شرقی، تجهیز مراکز جوانان به خیمه‌های نماز از اقدامات انجام شده حوزه جوانان جمعیت هلال احمر استان بوده است.

داوطلب محوری و تشکیل مجمع خیرین

وی همچنین سازماندهی اعضای داوطلب و خیرین جمعیت استان، راه‌اندازی کمیته مشارکت‌های عمومی و تشکیل مجمع خیرین هلال احمر استان با محوریت خیر نیک‌اندیش حاج‌حسن صفری، راه اندازی 75خانه داوطلب و رایزنی برای اخذ 12 قطعه زمین به مساحت 18 هزار متر مربع به ارزش یکصد میلیارد ریال از طریق مشارکت خیرین را از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در جمعیت هلال احمر استان در سال 91 در حوزه داوطلبان عنوان کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران همچنین گفت: متمرکز ساختن همه توان داوطلبان در راستای ارائه خدمات انسان دوستانه و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده در جریان حوادث طبیعی و انسانی غیرمترقبه به دور از هر گونه تبعیض و بی‌عدالتی همواره در دستور کار جمعیت هلال احمر قرار دارد.

ولی پور با تاکید بر نقش اساسی داوطلبان در فرآیند ارائه خدمات این جمعیت گفت: داوطلبان، پایه و بازوان توانمند جمعیت هلال احمر هستند و برنامه‌ریزی برای جذب حداکثری داوطلبان و آموزش و سازماندهی آنها به منظور استفاده از توان بالای آنها از مهم‌ترین برنامه‌های جمعیت هلال احمر استان است.

 تدوین برنامه 5 ساله و چشم‌انداز روشن‌آینده

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به برنامه پنج ساله این جمعیت برای توسعه و تجهیز زیرساخت‌های امدادی استان گفت: در جریان سفر ریاست جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی و معاونان وی به استان، مصوبات بسیار خوبی به تصویب رسید که اجرای کامل این مصوبات و همچنین عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌ای که با استاندار مازندران منعقد شد، می‌تواند چشم‌انداز روشن و تحول چشم‌گیری را در خدمت‌رسانی هلال احمر استان ایجاد کند.

وی افزود: مازندران یکی از استان‌های پرحادثه کشور محسوب می‌شود و با توجه به شرایط طبیعی و انسانی این استان توسعه ظرفیت‌های امدادی استان به‌عنوان یک سیاست راهبردی در دستور کار جمعیت استان قرار دارد.

مدیرعامل هلال احمر مازندران در پایان یادآور شد: جمعیت هلال احمر به‌عنوان تشکیلاتی مردمی، غیردولتی و عام المنفعه متعلق به همه شهروندان است و ما به‌عنوان خادمان مردم در این مجموعه پرافتخار از هرگونه مشارکت و حضور آحاد اقشار جامعه استقبال می‌کنیم.

=================

گزارش از کوروش غفاری چراتی

=================

انتهای پیام/2296/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول