اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جلوه‌های نوروزی بی‌نظیرترین سازه خشتی ایران در قائمشهر + تصاویر

خبرگزاری فارس: در شهر قائمشهر بی‌نظیرترین سازه خشتی ایران وجود دارد که در نوروز میزبان گردشگران نوروزی است.

جلوه‌های نوروزی بی‌نظیرترین سازه خشتی ایران در قائمشهر + تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان قائمشهر، در جلگه ساحلی دریای مازندران و در دامنه شمالی رشته کوه‌های البرز، شهرستان قائمشهر با مساحت 485،5 کیلومتر مربع واقع شده است.

این شهرستان دارای دو شهر قائمشهر و کیاکلا بود، شهر کیاکلا پس از تصویب هیئت دولت به شهرستان تبدیل شد و نام آن نیز به پاس اقدامات ارزنده شهید کشوری، خلبان تیزپرواز جبهه‌های جنگ به سیمرغ تغییر نام یافت.

 

مردم ایران زمین شهرستان قائمشهر را با پارچه‌های شرکت نساجی مازندران می‌شناسند، این شهر یکی از صنعتی‌ترین شهر استان مازندران محسوب می‌شود.

قائمشهر از سمت شرق با مرکز استان مازندران و از سمت غرب با شهرستان بابل همسایه است که به خاطر نزدیکی شهرهای مازندران باید اعلام کرد که مازندران در آستانه تبدیل شدن به یک کلانشهر بزرگ در کشور است. 

بافت قائمشهر صنعتی و کارگری و دارای مساحت محدود است و شکل باستانی خویش را حفظ کرده است و به همین دلیل برای گردشگران، حفظ بافت باستانی آن دارای اهمیت است.

قائمشهر از دیرباز محل زندگی اقوام تپوری که در متون تاریخی به نام جمنو، چمنو، جمنان، علی‌آباد، شاهی و قائمشهر مشهور است، بود.

 مهم‌ترین اماکن تاریخی مذهبی این شهرستان مقبره سیدابوصالح متعلق به دوره صفویه و قاجاریه با بنایی آجری و چهارگوش است که در بام سبز قائمشهر، روستای سید ابوصالح واقع شده و در سال 1339 به ثبت ملی رسید. 

 همچنین این مقبره به علت سبک آجرنما و بندکشی عصر قاجار و صندوق چوبی و درهای کنده‌کاری شده و وجود زائرسرا برای اسکان زائران و مسافران حائز اهمیت است.

دیگر موقعیت‌های مذهبی این شهرستان برج آرامگاه امامزاده سیدمحمد زرین‌نوا مربوط به دوره قرن نهم هجری قمری با معماری گنبدی شکل آجری است که در روستای چمازکتی واقع شده است. 

آستانه مبارکه امامزاده عباس علی زیارکلا، ملقب به سنجدکلا به دلیل داشتن درختان قدیمی سنجد و امامزاده یوسف رضا خیل دوستداران اهل بیت (ع) را به سوی خود می‌کشاند.

 از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به چشمه هزارون به فاصله چهار کیلومتری این شهر اشاره کرد.

 چشمه هزارون در روستای واسکس قائمشهر و در مجاورت امامزاده زکریا خودنمایی می‌کند. وجود یک آبشار کوچک و درختان بلند قدیمی علاقمندان به آرامش و طبیعت سبز شمال را به سوی خود می‌کشاند. آب این چشمه به لحاظ وجود مواد معدنی برای درمان بیمار‌ی‌های پوستی و امراض استخوانی مفید است.

 پارک جنگلی تلار از دیگر مواهب خدادادی شهرستان قائمشهر با وسعت 162 هکتار است که حدود هفت کیلومتر با مرکز شهر فاصله داشته و در انتهای مسیر موسوم به جاده نظامی قرار دارد.

پارک جنگلی تلار با وسعت فراوان و پوشیده از درختان قدیمی و درختان آزاد، ممرز، توسکا، بلوط، اوجا، ملچ، عرعر، انجیر، ولیک، شمشاد، انار، بوته تمشک و آرامش دل‌انگیز، پذیرای گردشگران است و در حال حاضر تعدادی آلاچیق نیز بر این فضای بکر طبیعی افزوده شده است.

 پارک روستایی نمونه گردشگری پایین لموک، پارک ساحلی سیاهرود و پارک ساحلی سراج در کنار رودخانه تلار پذیرای مسافران نوروزی است. 

پارک سراج با وجود آلاچیق‌ها و سرویس‌های بهداشتی و دوش حمام نیز فضاهای ورزشی و شهربازی کودکان و پیست کارتینگ مجموعه بین راهی مناسبی برای اسکان مسافران نوروزی است.

از اماکن توریستی و میراث فرهنگی و باستانی این شهرستان می‌توان به عمارت شهرداری قائمشهر که در سال 56 به ثبت ملی رسید و هم‌اکنون در حال مرمت و نوسازی و تبدیل به موزه است. 

 تپه گردکوه به ارتفاع 26 متر واقع در منطقه جمنان از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است که با قدمت پنج هزار ساله بی‌نظیرترین سازه خشتی کشور محسوب می‌شود. 

این تپه باستانی مربوط به هزاره اول است که برای نخستین‌بار در سال 89 مورد کاوش قرار گرفت و منجر به کشف یک دژ نظامی در این تپه شد.

قائمشهر زادگاه قهرمان وزنه‌برداری جهان و المپیک بهداد سلیمی نیز هست و فوتبال دوستان کشور نیز قائمشهر را با عنوان تیم نساجی می‌شناسند. 

به گزارش فارس، ستاد تسهیلات سفر نوروزی شهرستان قائمشهر در کنار مواهب طبیعی خدادادی و جاذبه‌های گردشگری بسترهای اسکان مسافران را در این شهرستان فراهم کرده است.

با اعلام آمادگی 10 مدرسه و یک مرکز تربیت معلم برای اسکان مسافران، فراهم شدن امکانات در سه مسجد بین راهی رسول، سجادیه و درویش مزار و استقرار سه کمپ هلال احمر، این شهرستان مهیای میزبانی مسافران نوروزی است.

======================

گزارش از: فرشته خلیلی و جاوید عباسی

======================

انتهای پیام/86008/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول