اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده سابق مردم ایلام در مجلس:

قرارداد دارسی امتیازنامه بود

خبرگزاری فارس: نماینده سابق مردم ایلام در مجلس هشتم گفت: قرارداد 1901 میلادی ملقب به قرارداد دارسی که توسط ناصرالدین شاه منعقد شد نه قرارداد بلکه یک امتیازنامه بود.

قرارداد دارسی امتیازنامه بود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، داریوش قنبری پیش از ظهر امروز در همایش صنعت ملی نفت در دانشگاه علوم کشاورزی ساری، اظهار داشت: نفت با بیش از 40 سال تاخیر پس از نخستین اکتشاف در آمریکا در کشور کشف شد.

وی ادامه داد: قرارداد 1901 میلادی ملقب به قرارداد دارسی که توسط ناصرالدین شاه منعقد شد نه قرارداد بلکه یک امتیازنامه بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه 51 درصد از سهام شرکت دارسی در اختیار انگلستان بود، تصریح کرد: هر چند که انگلیس قبل از این شرکت هم از ابزارهای دیگری برای اعمال سیاست‌های امپریالیستی و استکبارگرایانه خود در کشور ما بهره می‌برد.

وی با بیان اینکه در این زمان فرصت برای اعمال دخالت انگلیس در کشور بیشتر شد، افزود: مسائل و امورات خود را از طریق شرکت دارسی اعمال می‌کردند.

قنبری با اشاره به اینکه با وجود شرکت نفت ایران و انگلیس، دولت ایران تبدیل به یک دولت بی‌خاصیت شده بود، ادامه داد: این اتفاقات زمانی رخ داد که کشور درگیر انقلاب مشروطه بوده و قدرت دولت مرکزی تضعیف شده بود.

وی با بیان اینکه ملی‌گرایان ما خواستار لغو قرارداد دارسی بودند، خاطرنشان کرد: مصدق معتقد بود نباید به هیچ یک از کشورها امتیاز داد و البته باید امتیازات گذشته را هم لغو کرد.

نماینده مردم ایلام در مجلس هشتم، اظهار داشت: مصدق دولت را مکلف به استیفای حقوق ملت ایران از شرکت نفت جنوب کرد و بعد از این قانون بود که ملی شدن صنعت نفت در کشور، مراحل آغازین خود را شروع کرد.

انتهای پیام/86007/خ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول