اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال زراعی 91-90 رخ داد

انجام مبارزه با سن مادر در 270 هزار هکتار از مزارع همدان

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی همدان گفت: در سال زراعی 91-90 مجموعاً 270 هزار هکتار مبارزه با سن مادر و پوره سن در مزارع گندم و جو استان انجام شد.

انجام مبارزه با سن مادر در 270 هزار هکتار از مزارع همدان

شهرام پیشه‌ور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای مبارزه با سن غلات در سال زراعی جاری اظهار داشت: 138 شبکه مراقبت خصوصی و 40 اکیپ شبکه مراقبت دولتی با استفاده از دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی در قالب 38 کلینیک گیاه‌پزشکی برای انجام عملیات ردیابی، اطلاع‌رسانی و نظارت بر عملیات مبارزه فعال شده است.

وی افزود: برای دستیابی آسان کشاورزان به سموم نباتی، با فروشندگان مجاز برای تأمین و تدارک سموم موردنیاز هماهنگی شده و نظارت کامل بر رعایت استانداردهای لازم در این زمینه صورت گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: 12 هزار دستگاه انواع سمپاش تجهیز و آماده شده که استان با در اختیار داشتن این تعداد سمپاش یکی از استان‌های توانمند کشور است.

وی خطاب به کشاورزان توصیه کرد که با مدیریت‌ها و مراکز خدمات جهاد کشاورزی در سطح استان در ارتباط بوده و توصیه‌های ارائه شده از طرف شبکه‌های مراقبت و کارشناسان را در مزارع به کار ببندند.

پیشه‌ور بیان داشت: انجام به موقع مبارزه، دقت در انتخاب سموم و خرید آن از فروشندگی‌های مجاز، تعمیر و تجهیز ادوات و سمپاش‌ها، انجام همزمان و مشترک مبارزه با سن غلات در مرحله سن ماده و علف‌های هرز مزارع، انجام مبارزه به صورت منطقه‌ای و مبارزه جدی در مزارع جو مشارکت و همکاری کشاورزان باید مدنظر باشد.

وی گفت: در سال زراعی 91-90 مجموعاً 270 هزار هکتار مبارزه با سن مادر و پوره سن در مزارع گندم و جو استان انجام شده و توانسته از وارد شدن خسارت زیاد به کشاورزان همدان جلوگیری کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان نیز با بیان اینکه همه ساله عملیات دیده‌بانی و ردیابی در مراحل زیست‌شناسی و خسارت‌زایی سن غلات انجام می‌شود، ابراز داشت: در تمام ایام سال حتی فصل‌های پاییز و زمستان این عملیات صورت می‌گیرد.

شهرام پرورش گفت: براساس نتایج به دست آمده و درنظر گرفتن وضعیت آفت از نظر وزنی و عددی و تطابق آن با شرایط آب و هوایی، وضعیت رویشی گندم و جو و میزان خسارت‌زایی آفت، زمان و چگونگی مبارزه برای فصل زراعی تعیین می‌شود.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های سال زراعی جاری گفت: با توجه به زمستان نسبتاً ملایم و نبود سرما و یخبندان و پوشش برف کافی در اماکن زمستان گذران، تلفات زمستانی این آفت نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است.

انتهای پیام/2499/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول