اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

جنگلبان به تنهایی نمی‌تواند از جنگل حفاظت کند / همه مردم بسیج شوند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه امروز جنگلبان دولتی نمی‌تواند به تنهایی از جنگل حفاظت کند، گفت: باید نگرشی در مردم ایجاد شود که تمام اقشار مردم از منابع طبیعی حفاظت کنند.

جنگلبان به تنهایی نمی‌تواند از جنگل حفاظت کند / همه مردم بسیج شوند

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه حفظ و حراست از منابع طبیعی و عرصه‌های ملی بر تمام نهادهای اجتماعی لازم است، افزود: برای توسعه پایدار کشور، نگهداری از منابع طبیعی به عنوان منابع خدادادی پیش نیاز اصلی و مهم به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه حفظ و حراست از منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی زمینه‌ساز توسعه پایدار است، گفت: منابع طبیعی متعلق به مردم بوده و آنها باید در حفظ و نگهداری از آن مشارکت داشته باشند.

محمدیان تاکید کرد: آشنایی بیشتر مردم جامعه با مزایای حفظ منابع طبیعی، فرهنگ‌‌سازی و ترویج منابع طبیعی از جمله اهداف اصلی هفته منابع طبیعی بوده تا عموم مردم با مزیت‌های آن آشنا شوند. 

وی با اشاره به اینکه این ثروت به نسل حاضر تعلق نداشته بلکه میراثی است که باید برای آیندگان بماند، تصریح کرد: اگر بخواهیم در آینده جامعه بهتری داشته باشیم باید در زمینه حفظ، احیا و توسعه این منابع بیش از پیش تلاش کنیم.

محمدیان افزود: در صورت عدم تحقق این امر، جهان آینده با فقر و گرسنگی همچنین محیطی آلوده و غیرقابل زندگی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه چالش امروز فراروی توسعه بخش کشاورزی در دنیا کمبود آب شیرین و افزایش بیابان‌زایی است، گفت: با توجه به پایین بودن سرانه جنگل در کشور، حفظ و حراست از منابع طبیعی بسیار مهم بوده و در کنار آن اجرای طرح‌های کلان ملی در امر توسعه و گسترش بخش کشاورزی جایگاه ویژه این امر را بیش از پیش تبیین می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه مدیریت منابع طبیعی نیازمند فکر و تدبیر است، افزود: این امر در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به وجود ‌آورد و منابع طبیعی از جمله جنگل‌ها و مراتع نعمت‌هایی است که باید با فکر و تدبیر آن را مدیریت کرد تا فنای این نعمت بزرگ الهی تبدیل به بحران زیستی منتهی نشود.

وی با اظهار اینکه برای توسعه پایدار کشور اهمیت و ارزش نگهداری از منابع طبیعی به عنوان منابع خدادادی باید در اولویت قرار گیرد، تاکید کرد: همه اقشار مردم باید نسبت به حفظ و حراست از منابع طبیعی و عرصه‌های ملی تلاش کنند.

محمدیان با اشاره به این موضوع که امروز جنگلبان دولتی نمی‌تواند به تنهایی از جنگل حفاظت کند و باید نگرشی در مردم ایجاد شود که تمام اقشار مردم از منابع طبیعی حفاظت کنند، گفت: این امر مستلزم عزمی ملی برای فرهنگ‌سازی حفاظت و صیانت از منابع ملی بوده و تمام نهادهای اجتماعی باید در توسعه این تفکر تلاش کنند تا موضوع حفاظت از منابع طبیعی فقط مختص به زمان خاصی نشده و مشارکت ملی در این امر بتواند توسعه بیش از پیش کشور در عرصه‌های زیستی را امکان‌پذیر کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه مقابله با عوامل تخریب منابع طبیعی از اصولی‌ترین اهداف حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به شمار می‌رود، اضافه کرد: در راستای حفاظت از انفال، مأموران حفاظت استان با مشارکت مردم و انجمن‌های محلی با تخریب‌کنندگان و متصرفان اراضی برخورد کرده و متخلفان با استفاده از اهرم‌های قانونی توسط مراجع قضایی تعیین تکلیف خواهند شد.

حفاظت از منابع طبیعی شامل جنگل‌ها، مراتع و اعمال حاکمیت قانونی دولت بر عرصه‌ها، احیا و توسعه‌ پوشش گیاهی عرصه‌های مرتعی و جنگلی، احیا و توسعه پوشش گیاهی حوزه‌های آبخیز از طریق کنترل روان‌آب سطحی و حفظ رطوبت خاک همچنین جلوگیری از فرسایش خاک از طریق اجرای عملیات مکانیکی و بیولوژیکی از جمله اهداف و وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به شمار می‌آید.

انتهای پیام/60001/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول