اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلستان ایران کوچک، بهشت مسافران نوروزی - 15

عباسی: نوروزخوانان از دهه دوم اسفند ‌وارد شهر و روستاهای گلستان ‌می‎شو‌ند‌

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد تسهیلات و نظارت بر سفرهای نوروزی گلستان گفت: ‌نوروزخوانان از دهه دوم اسفند ‌وارد شهر و روستاهای گلستان ‌می‎شو‌ند‌.

عباسی: نوروزخوانان از دهه دوم اسفند ‌وارد شهر و روستاهای گلستان ‌می‎شو‌ند‌

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، قربان عباسی اظهار داشت: با فرارسیدن ایام نوروز، استان گلستان با اجرای مراسم نوروزخوانی و سیاه‎بازی به استقبال مسافران نوروزی می‎رود.

وی تصریح کرد: از گذشته دور با فروکش کردن سرمای زمستان و نزدیک شدن بهار و تجدید حیات طبیعت، پیک‎های نوروزی روستاها و شهرهای استان گلستان با اجرای مراسم، بازی‎های نمایشی، خواندن اشعار و ترانه‎هایی در وصف بهار و نوروز، به عاشقان طبیعت بشارت آمدن نوروز را می‎دادند.

دبیر ستاد تسهیلات و نظارت بر سفرهای نوروزی گلستان با اشاره به اینکه در گرگان و شهرهای اطراف، نوروزخوانان از دهه دوم اسفند به تدریج از مناطق اطراف وارد شهر و روستاهای منطقه استراباد می‎شدند، افزود: معمولاً نوروزخوانان دو سه روز مانده به عید کار خود را به پایان می‎رساندند آنها که معمولاً دو نفر و به ندرت سه نفر بودند، از صبح تا اوایل تاریکی در کوچه‎های شهر و روستاها در حالی که بچه‎های کوچه‎ها و محلات شهر آنها را همراهی می‎کردند، مشغول نوروزخوانی بودند.

عباسی اذعان داشت: اساس کار نوروزخوانان استرابادی، خواندن اشعاری در وصف بهار، طبیعت، مدح پیامبر و ائمه و ... بود گاه گریزی هم به مدح صاحبخانه و افراد خانواده‎اش می‎زدند و برای آنها فی‎البداهه آرزوی رفع بلا، بیماری و بهبود حال بیمار احتمالی آنها، شوهر دادن دختران دم بخت، داماد کردن پسرها، آرزوی سفر به مکه، کربلا و مشهد کرده و در پایان صاحبخانه را تشویق به دادن جنس و پول می‎کردند، آنها چون پیام‎آوران شادی، بهار و تجدید احیاء طبیعت، زندگی نو و ... بودند، همیشه از طرف صاحبخانه‎ها مورد مهربانی و عنایت واقع می‎شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان به برپایی سیاه‎بازی در این ایام در استان اشاره کرد و ابراز داشت: در استرآباد قدیم (گرگان فعلی) حاجی‎فیروزها از اواسط اسفند به تدریج در کوچه و خیابان پیدا می‎شدند و پیام فرارسیدن سال نو را جلوی تمام مغازه‎ها و خانه‎ها به آگاهی مردم می‎رساندند.

عباسی ادامه داد: آنها با پوشیدن پیراهن و شلوار قرمز، کفش یا گیوه نوک‌تیز منگوله‎دار، کلاه دراز شیپوری منگوله‎دار، صورت و دست‎های سیاه‎کرده، با زدن دایره زنگی اشعاری با صدای بلند می‎خواندند و تقاضای پول می‎کردند.

وی در پایان برپایی این مراسم سنتی را در راستای استقبال از بهار و نویدبخش شادی و نشاط عمومی عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد سنت‎ها و آداب و رسوم گذشته با اجرای این مراسم بیش از پیش احیا شده و حفظ شود.

انتهای پیام/2307/ش/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول